پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ ما به صورت رسمی اعلام می کنیم که حوزه در کنار دانشگاه بوده؛ آغوش او باز و ذهن آن برای تعامل با دانشگاه آماده است؛ ما این تعامل را در سطح ظاهری و شکلی ندیده و آن را در پایه های علمی و فکری جستجو می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر، معاونین و اعضای هیأت امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: مقوله تقارب و هم افزایی نهادهای علمی کشور با یکدیگر، دغدغه تمام دلسوزان نظام و انقلاب است و ما نیز در این راستا در حال انجام فعالیت می باشیم.

وی با بیان این مطلب که سیر تاریخی حوزه های علمیه، سیری خاص است، ابراز داشت: حوزه های علمیه ادواری را در فراز و نشیب بیش از هزار ساله طی کرده که در آن شاهد قبض و  بسط هایی بوده ایم و منهنی این قبض و بسط ها، درس آموز و نیاز به مطالعات جدی دارد.

*اوج دوره انقباض حوزه های علمیه پیش از انقلاب اسلامی است

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: اوج دوره انقباض حوزه های علمیه، پیش از انقلاب اسلامی بوده که به دلیل اتفاقات پیرامونی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروز خلأ جایگاه مطالعاتی حوزه را داریم، خاطرنشان ساخت: امروز درصدد راه اندازی دفتر مطالعاتی در حوزه روحانیت و مسائل مربوط به حوزه به صورت صف و ستاد می باشیم.

عضو  جامعه مدرسین با بیان این مطلب که انقلاب اسلامی تکانی به وضع حوزه های علمیه داد و شوکی بر آن وارد نمود، اظهار داشت:  بی تردید پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد تمدنی، بین المللی، انقلابی، سیاسی، اجتماعی، نظام ساز، پاسخگویی به نیازهای نوین و ... متوجه حوزه های علمیه شده است؛ چراکه ریشه در فرهنگ اسلامی داشته و طرح موضوع تحول از نکات طبیعی آن می باشد.

*تحول در حوزه نیازمند راه متعادل و متوازن است

امام جمعه قم با اشاره به نگاه ها افراطی و تفریطی نسبت به تحول، ابراز داشت: راه درست، راه متعادل و متوازنی است که تحول را پذیرفته و این همان راهی است که امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بر آن تأکید داشته و دارند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: حوزه برای ورود به تحول کامل، باید با مراکز علمی دیگر ارتباط داشته که مهمترین آن ارتباطات دانشگاهی است.

وی با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید به تقارب و هم افزایی برسند، تصریح کرد: حوزه باید به صورت ساختاری بسط پیدا کند؛ اما بدون تردید علوم دانشگاهی نیز باید بسط هدفمند و روشمند پیدا نمایند.

*توصیه هایی به مسئولان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که شما عزیزان باید در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، به برخی از موضوعات توجه داشته باشید، اذعان داشت: یکی از نکات مهم، حفظ مرزها مطابق با مصالح کلان حوزه می باشد که باید به آن توجه داشت.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: باید در کنار نگاه تمدنی که خوشبختانه حاکم بر فعالیت های شماست، نگاه بین المللی نیز داشته باشید؛ چراکه نیازمند نگاه فرامرزی و فرابخشی می باشیم.

حوزه و دانشگاه به عرصه بین الملل هم توجه داشته باشند

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی ایران در جایگاه بین المللی قرار داشته و حوزه و دانشگاه باید در عین نگاه تمدنی، به نگاه بین المللی نیز توجه داشته باشند.

امام جمعه قم ابراز داشت: تسری و گسترش فعالیت شما از برنامه های کارشناسی به مباحث تخصصی، از دیگر ضروریاتی است که باید به آن توجه شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: ایجاد مباحث تخصصی در معارف اسلامی، خدمتی بزرگ است که علوم انسانی اسلامی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

*دانشگاه های ما اسلامی کامل نیستند

وی تصریح کرد: امروز دانشگاه های ما نامی اسلامی دارند؛ اما الگوی دانشگاه اسلامی که در آن متناسب با همه رشته ها نگاهی «فلسفی-کلامی»، «فقهی-حقوقی»، «اخلاقی-ارزشی» و «تاریخی-تمدنی» شود، وجود ندارد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: تأکید ما بر این مطلب است که باید به این سمت با نگاه های مذکور حرکت رکده و دانشگاهی اسلامی به معنای درست شکل دهیم.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این مطلب که امروز دانشگاه کامل اسلامی نداریم، اظهار داشت: با اسلامی سازی کامل دانشگاه ها می توانیم دستاوردهای جدیدی برای بشریت نیز داشته باشیم.

وی ابراز داشت: اقتضای آغاز این مدل از دانشگاه آن است که برنامه ای با نگاه های مذکور برای دانشجویانی که در حال تحصیل علوم انسانی هستند، اجرا نماییم.

آیت الله اعرافی اذعان داشت: اگر بتوانیم معارف اسلامی را با بسته بندی های گوناگون و جدید، عرضه کرده و در آن عمق پیدا کنیم، بسیار مناسب است.

امام جمعه قم با بیان این مطلب که راه اندازی این مدل از دانشگاه، از مسائلی است که نسبت به آن دغدغه داریم، خاطرنشان ساخت: تمام دانشجویان فرزندان این ملت بوده و حوزه با آغوش باز از همه دانشگاه ها و دانشجویان استقبال می کند.

*به صورت رسمی اعلام می کنیم که حوزه در کنار دانشگاه است

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما به صورت رسمی اعلام می کنیم که حوزه در کنار دانشگاه بوده؛ آغوش او باز و ذهن آن برای تعامل با دانشگاه آماده است؛ ما این تعامل را در سطح ظاهری و شکلی ندیده و آن را در پایه های علمی و فکری جستجو می کنیم.  

*نگاهی بر فعالیت های دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه

وی در ادامه به بخشی از فعالیت های دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: مدیریت حوزه در این فصل جدید با احترامی که برای تمام خدمات گذشته قائل است، آرام آرام به طرح ها و مباحث جدیدی خواهد پرداخت که از همه دوستان استفاده خواهیم کرد.

کلید خوردن ۳۰ پروژه جدید

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: در حال حاضر، 30 پروژه جدید کلید خورده و در حال پیگیری است که عمده آن در منشور حوزه های علمیه آمده است.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: نظامات جامع آمایش، نقشه جامع رشته ای، نقشه کارویژه های روحانیت، نقشه آموزش های مهارتی، رشته های تخصصی، 15 نظام جامع و ... از مباحثی است که در حال پیگیری می باشد.

وی در پایان ابراز داشت: این منشور به رهبر معظم انقلاب نیز عرضه شده و ایشان فرمودند که به دنبال چنین حوزه ای می باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha