جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ قائم مقام جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه استفاده از فرصت ایام تبلیغی یک وظیفه عمومی برای همه افرادی است که در حوزه های علمیه به تحصیل اهتمام دارند، گفت: این وظیفه را باید اساتید محترم به شاگردان خود، طلاب و فضلای حوزه یادآوری کنند که در ایام محرم و دهه عاشورا یک نفر از آنها در قم باقی نماند.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «خداوند رحمت کند کسی را که به احیای امر و علوم اهلبیت(ع) می پردازد»، اظهار داشت: کسی که علوم اهلبیت(ع) را فرا می گیرد و به دیگران تعلیم می دهد، امر اهلبیت(ع) را احیا کرده است.  

وی با تاکید بر اینکه احیای امر اهلبیت(ع) وظیفه مهم علما، بزرگان، روحانیت معظم، اساتید محترم، طلاب و فضلای حوزه است، تصریح کرد: در این حوزه باعظمت و بی بدیل،  علوم دین تعلیم، تدریس و تحقیق می شود.

دبیردوم شورای عالی حوزه افزود: طلابی که در حوزه های علمیه به تعلیم علوم اهلبیت(ع) می پردازند، وظیفه دارند در قالب تبلیغ، این علوم را نشر دهند و مردم، متدینین و علاقه مندان به علوم اهلبیت(ع) را راهنمایی و هدایت کنند.

*تبلیغ سنت حسنه حوزه های علمیه است

آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه «تبلیغ» از سنت های حسنه حوزه های علمیه از گذشته تا امروز است، ابراز داشت: در گذشته نیز، درس های حوزه در برخی مناسبت ها تعطیل می شد و طلاب حوزه از این فرصت استفاده می کردند و به اقصی نقاط کشور سفر کرده و به تبلیغ احکام دین می پرداختند.

*یک نفر از طلاب و فضلای حوزه در ایام محرم در قم نماند

قائم مقام جامعه مدرسین تاکید کرد: این وظیفه را باید اساتید محترم به شاگردان خود،  طلاب و فضلای حوزه یادآوری کنند که در ایام محرم و دهه عاشورا یک نفر از آنها در قم باقی نماند و به سوی اماکنی که مردم متدین و خداجوی در انتظار آنها هستند، اعزام شده و به تبلیغ موازین اسلام، احکام، اخلاق و اجتناب از انجام رذیلت های اخلاقی بپردازند.

عضو خبرگان رهبری بر لزوم اهتمام مبلغان به تحکیم اعتقادات مردم تاکید کرد و افزود: مبلغان به بیان توحید، نبوت، امامت و مهدویت اهتمام داشته باشند.

*استفاده از فرصت تبلیغ وظیفه عمومی همه محصلان حوزه است

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: استفاده از فرصت ایام تبلیغی یک وظیفه عمومی برای همه افرادی است که در حوزه های علمیه به تحصیل اهتمام دارند.

*توصیه آیت الله العظمی گلپایگانی به مبلغان

وی در ادامه به بیان خاطره ای از توصیه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی به مبلغان اشاره کرد و گفت: این مرجع تقلید در یکی از روزهای پایانی درس که طلاب آماده  هجرت به سوی شهرستان ها برای تبلیغ بودند، تاکید می کردند برای تبلیغ دین فقط به منبر رفتن اکتفا نکنید، بلکه از زمان اعزام، یک مبلغ باشید؛ کار تبلیغی خود را از ماشین و اتوبوسی که در آن هستید، آغاز کنید و فرد کناری خود را با مبانی اسلام، دین و ارزش های اسلامی آشنا کنید.

دبیردوم شورای عالی حوزه تصریح کرد: مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی همچنین تاکید می کردند حتی اگر در ایام تبلیغ میهمان مردم شُدید، به بیان آداب و رسوم غذاخوردن و میهمانی بپردازید و حتی از فرصت های جزئی نیز برای تبلیغ دین استفاده کنید.

*مبلغان با عمل خود مردم را هدایت کنند

آیت الله مقتدایی همچنین به بیان توصیه ای به مبلغان دین پرداخت و اظهار داشت: بنده به عزیزانی که عازم سفر تبلیغی هستند توصیه می کنم همانطور که در روایات معصومین(ع) تاکید شده، ابتدا با عمل خود تبلیغ کنند.

وی تصریح کرد: رفتار و عمل مبلغان دین باید به گونه ای باشد که مردم از رفتار و کردار آنها درس بگیرند.

قائم مقام جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: ان شاءالله مبلغان محترم حوزه تلاش می کنند با عمل خود موجب تقیّد مردم به برنامه های اسلامی و تعهد به احکام دین شوند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha