جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله غریفی

حوزه/ آیت الله غریفی گفت: عاشورا متعلق به تمام مسلمانان و بلکه تمام جهان است و منحصر کردن عاشورا در یک مذهب به معنای مصادره آن و به زیان اهداف عاشورا می باشد و باعث می شود پیام عاشورا در یک مذهب زندانی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از روزنامه الوسط بحرین، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای بحرین در آستان فرا رسیدن ایام عزاداری ماه محرم خواستار پرهیز از مذهبی کردن عاشورا شد و افزود: تنش های امنیتی نباید به این مراسم منتقل شود.

وی ادامه داد: این مساله نیازمند بینشی صحیح و تصمیمی حکیمانه است و به نظر ما این مساله نباید پیرو مزاج و انفعال های قانونگذار باشد.

سید غریفی گفت: هنگامی که از خطاب عاشورایی صحبت می کنیم، منظور ما منبرهای حسینی و مداحی و شعار و بیانیه  سخنرانی و تعزیه خوانی و شبکه ماهواره ای و ابزارهای ارتباطی و تمام وسایلی است که این مراسم به آن وابسته است.

وی افزود: در عصر حاضر ابزارهای برگزاری مراسم عاشورا پیشرفت کرده و این پیشرفت دو ویژگی مهم با خود به همراه داشته: ویژگی اول این است که امتداد مکانی ندای عاشورا گسترش یافته و دیگر این ندا در یک مکان محدود محصور نیست، بلکه امتداد جهانی یافته است به گونه ای که یک مراسم کوچک که در یک روستا برگزار می شود صدای آن با استفاده از ابزارهای ارتباطی به تمام جهان می رسد و ویژگی دوم نیز امتداد زمانی مراسم عاشورا است که با استفاده از ابزارهای ارتباطی معاصر، امتداد زمانی عاشورا نیز گسترش یافته و دیگر زمان مانعی برای رسیدن خطاب عاشورا به سایر نقاط جهان نیست و این ندا با سرعت هرچه بیشتر به تمام نقاط جهان می رسد و بدین ترتیب صدای عاشورا این توانایی را یافته که مانند هر صدای دیگر مرزهای زمان و مکان را پشت سر بگذارد و در چنین شرایطی گفتمان عاشورایی ما اهمیت ویژهای پیدا می کند و هرگونه نقص و کاستی که در این گفتمان و زبان و کلمات آن باشد، آثاری منفی با خود به همراه خواهد داشت و اعتبار عاشورا و پیروان این مدرسه را خدشه دار خواهد کرد.

این عالم بحرینی خاطر نشان کرد: گفتمان عاشورا متعلق به فلان سخنران یا فلان گروه نیست، بلکه یک مساله عمومی و متعلق به عاشورای امام حسین(ع) و مدرسه اسلام است و از این رو باید خطاب عاشورایی ما به گونه ای باشد که بتواند تصویر عاشورا را همان گونه که امام حسین(ع) ترسیم کرده به جهان نشان دهد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود حزن و اندوه و اشک و ماتم در مراسم عاشورا تاکید کرد: مراسم عاشورا نباید منحصر به اشک و ماتم باشد، بلکه باید همراه با آگاهی باشد و ما در این مراسم از اندیشه امام حسین(ع) و انقلاب و ارزش های او سخن بگوییم تا مراسم عاشورا فقط به عنوان یک عامل برای تحریک عواطف نباشد و مردم در آن به آگاهی و معلوماتی درباره اسلام و نهضت امام حسین دست بیابند.

وی در ضمن مخالفت شدید با مذهبی کردن عاشورا گفت: از گفتمان عاشورایی انتظار می رود این مراسم را مذهبی نکند؛ چراکه عاشورا متعلق به تمام مسلمانان و بلکه تمام جهان است و مذهبی کردن عاشورا به معنای مصادره آن و به زیان اهداف عاشورا می باشد و باعث می شود پیام عاشورا در یک مذهب زندانی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha