پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله اعرافی - حکم - پیام

حوزه / رهایی از "بحران هویت و مشکلات و معضلات بشری" که انسان امروز بدان گرفتار است تنها در سایه رهنمودهای و حیانی قرآن شدنی است؛ با "مهجوریت زدایی" از قرآن است که می توان فلسفه الهی- انسانی را تبیین و سبک زندگی متعالی را ساماندهی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،آیت الله اعرافی رئیس جامعة المصطفی العالمیة به مناسبت تاسیس مرکز قرانی حدیثی نور المصطفی هند پیامی صادر و در آن بر مهجوریت زدایی از قرآن تاکید کرد.

متن کامل این پیام به این شرح است:

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا

قرآن این ثقل اکبر الهی، کتاب حکمت است که (مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ خَبیرٍ) با فلسفه ای مستحکم بی هیچ لغتی از لغات بشری بر قلب احمد مجتبی (ص) در ساحت قدس به انزال دفعی تجلی یافت و آن حضرت (ص) همه آن حقیقت و قول ثقیل را از مقام(مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ عَلیمٍ) تلقی کرد. سپس به تنزیل تدریجی آیات تفضیلی آن ، در ساختار ( قرانا غریبا) بر قلب محمد مصطفی(ص) فرود اورد تا مردمان به صراط مستقیم عبودیت الهی رهنمون سازد. در این میان تنها اهل تقوای عقلی و فطری از توده های مردم هستند که به این حبل الله آویخته از اسمان چنگ می‌زنند  و به این عروه الوثقی می‌‌آویزند  و خود را به تعلیم و تزکیه محمدی این اسوه حسنه الهی در مسیر رجعت صعودی تا ربک المنتهی بالا می‌کشند و اما دیگرانی به دور از ربک الرجعی در مسیر دیگری به جای دیدار و لقای جمال الهی با جلال غضبانی خدا مواجه می ‌شوند و در دوزخ فراق و نقصان از درون و برون شعله می‌شوند و می‌سوزند.

قرآن تنها منبع هدایت و حجت بالغ الهی است و خاستگاه حجیت فقهی و اصولی همه منابع دیگر است فهم و درک فقیهانه و ژرفانه قرآن به استماع و گوش جان سپردن و تن واگذاردن به حقایق فلسفی و احکام و اجرایی آن است این مهم تنها در صورتی تحقق یاقتنی است که در سایه تفسیر نبوی و ولوی و نیز سنت  و سیره نبودی عترت طاهره(ع) این مفسران و مبینان قرآن تکیه شود. زیرا حقیقت بطون قرانی حتی در عبارات منوط و متوقف به تفسیر (من خوطب به) است چه رسد در اشارات و لطائف و حقایق. این گونه است که خداوند پیامبر(ص) و عترت رسوال الله (ص) را مسفران و قران و اهل الذکر و دانسته و همان گونه که بر نبی الله عنوان(و أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ)  داده است به ولی الله (ع) این نفس و جان نبی(انفسنا) این فخر را داده تا تبیین گر آیات الهی باشد وبه عنوان اهل الذکر مرجع سائلان.

امروز "بازگشت به قرآن" باید در همه عرصه ها یک پایه و اساس و محور باشد زیرا رهایی از "بحران هویت و مشکلات و معضلات بشری" که انسان امروز بدان گرفتار است تنها در سایه رهنمودهای و حیانی قرآن شدنی است با "مهجوریت زدایی" از قرآن است که می توان فلسفه الهی- انسانی را تبیین کرد و سبک زندگی متعالی را ساماندهی کرد. (نظریه سازی) بر اساس آموزه های قرآنی و بهره گیری از مفاهیم بی پایان و بلند آن می‌تواند راهگشای همه مردمان از هردین و آیین باشد چرا که آموزه های وحیانی قران بر مدار و محور فطرت سالم وسلیم بشری است و با (سمحه و سهله) بودن به آسانی و سادگی به دور از هر گورنه گره های کور و بازتاب های منفی راهبردهای رهایی بخش و سعادت آفرین را ارایه می‌دهند و آرامش و آسایش دو گیتی را فراهم ‌می‌آورد.

جامعه المصطفی العالمیه افتخار دارد با افتتاح مرکز قرآنی حدیثی نور المصطفی در راستایی بازگشت به خویشتن فطری براساس آموزه های وحیانی قرآن بر پایه ثقلین یعنی قرآن و عترت (ع)  برای مهجوریت زدایی از آنها و ترویج و توسعه فرهنگ و معارف قرآنی ونبودی و ولوی و ساماندهی فلسفه و سبک زندگی بشری بر اساس آن ایجاد تقویت نماید و به گوشه ای از مسئولیت های بی پایان خود بپردازد.

بی گمان گام نخست در مهجوریت زدایی از فرهنگ و معارف وحیانی اسلام قران آشناسازی مردمان و با این دریایی بی کران الهی، و در گام های بعد نظریه سازی در همه علوم انسانی، فلسفه زیست و سبک زندگی برپایه آن است. این مهم جز با همکاری و همفکری همه دست اندرکاران شدنی و دست یافتنی نیست . پس بر همه باورمداران به حقانیت قرآن و اسلام است تا از هیچ کوششی در این راه دریغ نورزند و همه امکانات و توانایی های بالقوه و بالفعل خویش را بسیج کنند تا این گام های برای جهانی سالم تر پاک تر و انسانی تر فراهم شود همگان از همه توده های بشریت از آفتاب نور حقیقت قرآنی بهره مند شوند و در مسیر عدالت و مبارزه با ستمگران و مستکبران و احقاق حقوق مظلومان و مستضعفان جهان به دور از هرگونه رنگ و نژاد و دین و مذهب و جنسیت گام بردارند و جهانی را فراهم آورند که وعده الهی در کتب آسمانی از زبور تا قرآن در سایه وراثت حاکمیت و حکومت صالح مصلح منجی بشریت و منادی انسانیت و صلح و صفا با قیام توده های مردمی در سرتاسرجهان است .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha