پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران

حوزه/ امسال در سرشماری برای نخستین بار مدارک تحصیلی حوزوی به تفکیک سطوح وارد سامانه شده است و در پایان این سرشماری می توان اعلام کرد در هر شهر، روستا و محله چه تعداد روحانی با چه وضعیت مسکن و مدرک تحصیلی در سراسر کشور داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، امیدعلی پارسا صبح امروز در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در مدرسه علمیه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه با هدف بهره گیری از فرمایشات مراجع عظام تقلید و توصیه بزرگان دین به مشارکت در هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور خدمت رسیدیم، اظهار داشت: سرشماری ها همواره از گذشته تا به آینده خواهد بود اما به مرور زمان شکل اجرا تغییر می کند؛ در یک دوره ای به شکل سنتی، مامور آمارگیر به درب منازل مراجعه می کرد اما امروز مردم میتوانند با استفاده از بستر اینترنت با صرف حدود هشت دقیقه زمان این اقدام را به نحو شایسته انجام دهند تا آمارهای باکیفت و بهتری عرضه شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به سرشماری سطحی مبنا، گفت: بر اساس سرشماری سطحی مبنا نیاز نیست مامور آمارگیر به منازل مردم مراجعه کند و حتی سرشماری اینترنتی باشد؛ باید کلیه دستگاه های اجرایی تخصصی ما در حوزه وظایف تخصصی خود با کمک مرکز آمار ایران، سامانه استاندارد یکپارچه متصل به یکدیگر داشته باشند تا آمار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح فردی به مرکز آمار ایران ارائه شود و شاخصه های آماری مورد نیاز سیاستگذار، محققان و مردم را فراهم کنند.

پارسا با تاکید بر اینکه آمار به شکل محرمانه است، ابراز داشت: مرکز آمار ایران هیچگونه دخل و تصرفی در آمار مردم ندارد و طبق قانون حتی نمی تواند اطلاعات فردی افراد را در اختیار قاضی قرار دهد.   

رئیس مرکز آمار ایران بر لزوم اعتماد مردم به مرکز آمار ایران تاکید کرد و گفت : باید در همه حوزه های آماری به خصوص در سرشماری به شکل سطحی مبنا پیش برویم.

پارسا با اشاره به اینکه هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن  از 3 الی 24 مهرماه به صورت اینترنتی پیشبینی شده است، گفت: تا ساعت 8صبح امروز، حدود  یک میلیون و  883 هزار خانوار یعنی بیش از 6 میلیون نفر به صورت اینترنتی اطلاعات خود را وارد سامانه مرکز آمار ایران کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما مشارکت 35 درصدی مردم در سرشماری به شکل اینترنتی است، گفت: تجارب کشورهای مختلف نشان میدهد که برای بار نخست بیش از هفت درصد به شکل اینترنتی نباشد؛ در حال حاضر 7.6 درصد کل جمعیت به شکل اینترنتی سرشماری شده اند و این عدد در استان قم 8.5 درصد است که در مقایسه با متوسط کشور بیشتر است. 

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: در مقایسه با ضریب نفوذ اینترنت که در قم 74 درصد است، انتظار تحقق 47 درصدی سرشماری به شکل اینترنتی را داریم.

پارسا افزود: همه مردم قم با توصیه مراجع عظام تقلید اراده کنند و در سرشماری به شکل اینترنتی مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی مردم سرشماری را نظیر انتخابات به آخرین ساعات روز پایانی موکول می کنند، گفت: اگر در انتخابات شاهد مشارکت هفتاد درصدی باشیم، بسیار عالی است اما در سرشماری حتی از یک خانواده ایرانی نباید گذشت؛ انتخابات تمدید می شود اما اگر قرار باشد ملت کار سرشماری را به روز آخر موکول کنند بسیار سخت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در مراکز آمار ایران حداقل هشت مرحله طولانی و فنی انجام می شود تا اعداد قابل استناد استخراج شود، گفت: گاهی بعضی افراد با استناد به اطلاعات وضع موجود، اعدادی را اعلام می کنند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اعلام نرخ بیکاری در دنیا تعریف مشخص و استانداری دارد، اظهار داشت: تا سال 1383، میزان اشتغال در دو روز به عنوان شاغل محسوب می شد اما از انتهای آن سال، کسی که یک ساعت در هفته کار داشته باشد، شاغل است.

وی افزود: در دنیا برای محاسبه ارزش تولیدات و رشد اقتصادی گفته شد حتی یک ساعت کار در هفته به معنای بیکاری نیست تا بدین شکل کارکرد ملت ها را نیز داشته باشند.

وی تصریح کرد: نرخ رسمی بیکاری در دنیا برای کسی یک ساعت در هفته کار کرده باشد، اشتغال ناقص در نظر می گیرد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه اعلام نرخ بیکاری براساس اشتغال دو روز در هفته با اشتغال یک ساعت در هفته تفاوت یک الی یک و نیم درصدی خواهد داشت، تصریح کرد: ممکن است افرادی بگویند اگر کسی متناسب با رشته خود اشتغال نداشته باشد یا در هفت روز هفته کار نکند، بیکار است و با این تعاریف نرخ بیکاری متفاوت می شود.

وی افزود: نرخ بیکاری کشور در سال گذشته 11 درصد بود اما در بهار امسال به 12.2 درصد افزایش یافته است.

پارسا تصریح کرد: البته اگرچه نرخ بیکاری از 11 به 12.2 افزایش یافته اما نرخ فعالیت مشارکت مردم هم از 38.2 به 39.5 افزایش یافته است؛ یعنی یک جمعیت یک میلیون و دویست هزار نفری از بهار سال گذشته تا بهار امسال وارد بازار کار شده اند؛ 750 هزار نفر دارای اشتغال شده و 500 هزار نفر کار پیدا نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه در فصل بهار امسال رشد اقتصادی 4.4 نسبت به سال گذشته اعلام شده است، گفت: این رشد وقتی در بخش های مختلف ارزیابی می شود،  متفاوت است اما این عدد با رشد اشتغال در بخش های دیگر سازگاری دارد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه این مرکز به عنوان مرجع متخصص آماری بی طرف و امین نظام و مردم است، اظهار داشت: امکان ندارد در مرکز آمار ایران مدیر یا مسئولی عدد سفارشی بخواهد و به هیچ عنوان، بدنه مرکز آمار ایران چنین اجازه ای نخواهد داد.

پارسا با بیان اینکه تاکنون مرکز آمار ایران به تفسیر ارقام آماری ورود نکرده است، گفت: در جهت گیری جدید ما تحلیل و تفسیر شایسته ارائه خواهد شد تا تفاسیر غیرتخصصی بیان نشود.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال در سرشماری برای نخستین بار مدارک تحصیلی حوزوی به تفکیک سطوح وارد سامانه شده است، اظهار داشت: در پایان این سرشماری میتوان اعلام کرد در هر شهر، روستا و محله چه تعداد روحانی با چه وضعیت مسکن و مدرک تحصیلی در سراسر کشور داریم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha