سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دکترمحسن بهرامی

حوزه/ رئیس سازمان فضایی ایران گفت: دو ماهواره سنجشی امیرکبیر و ماهواره مخابراتی ناهید ١ در مرحله نهایی ساخت قرار دارد و تا پایان سال آینده هر ٣ ماهواره را در مدار خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکترمحسن بهرامی ظهر امروز در همایش « نگرش قرآن به فضا » در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی قم اظهارداشت: امروز به برکت تلاش ها و مجاهدت های دانشمندان ایرانی موفق شده ایم اقدامات ارزشمندی را در حوزه فناوری و ساخت ماهواره برهای بومی به دست آوریم.

وی افزود: ماهواره سنجشی دوستی و امیرکبیر، ماهواره مخابراتی ناهید ۱ و ۲، ماهواره ظفر و ماهواره سنجشی پارس ۱ از جمله برنامه های سازمان فضایی ایران هستند که هم اکنون در حال کار بوده و امید می رود تا پایان برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور محقق شود.

این محقق و پژوهشگر حوزه هوا و فضا با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال آینده سه پرتاب ماهواره دانشگاهی را خواهیم داشت، اضافه کرد: اولین پرتاب مربوط به ماهواره سنجشی دوستی متعلق به دانشگاه شریف خواهد بود که هم اکنون بازنگری فنی آن در حال انجام است و با مذاکرات انجام شده با پرتاب کننده داخلی تا پایان امسال به فضا پرتاب می شود.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: دومین ماهواره ای که عمر بیشتری خواهد داشت و قرار است حدود ۲ سال در مدار باقی بماند ماهواره سنجشی امیرکبیر است که در حال مراحل فنی نهایی است و در صورتی که کارهای آن تمام شود ممکن است امسال و یا اوایل سال آینده به فضا پرتاب شود.

بهرامی ادامه داد: در همین حال ماهواره ناهید ۱ که پژوهشگاه فضایی ایران عهده دار آن بوده، ماهواره مخابراتی که در مرحله نهایی ساخت قرار دارد و امید می رود تا پایان سال آینده این ماهواره نیز به فضا پرتاب شود.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه ماهواره های دانشگاهی در جهت توسعه توانمندی های فضایی کشور ساخته و پرتاب می شوند، خاطرنشان کرد: با ساخت این نوع ماهواره ها روز به روز نسبت به گذشته شاهد توسعه فناوری فضایی خواهیم بود و در نهایت قصد داریم که ماهواره حرفه ای را در مدار داشته باشیم.

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره دانشگاهی شریف ست (دوستی) با پرتابگر داخلی خبر داد و گفت: ماهواره دانشگاهی شریف ست یک ماهواره سنجشی است.

وی ادامه داد: این ماهواره آماده پرتاب است و در حال بازنگری فنی است که با همکاری پرتابگر داخلی از وزارت دفاع تا پایان سال به فضا پرتاب می شود.

وی گفت: ماهواره دانشگاهی شریف ست یک ماهواره سنجشی است که مشکلی برای پرتاب آن وجود ندارد و در اولویت پرتاب قرار دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران از بازنگری در قرارداد ماهواره ظفر با توجه به تغییر تکنولوژی ها خبر داد و گفت: این ماهواره مربوط به دانشگاه علم و صنعت است و با قرارداد جدید ادامه کار انجام خواهد شد.

بهرامی بیان داشت: در همین حال قرارداد ماهواره ناهید ۲ با پژوهشگاه فضایی ایران در حال نهایی شدن است تا وارد بخش عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه انعقاد قرارداد نیازمند امور حقوقی است که زمان می برد، افزود: در همین حال ماهواره سنجشی پارس ۱ به عنوان نخستین ماهواره حرفه ای ایرانی که طول عمری بیش از چهار سال خواهد داشت، تعریف شده که قرار است این ماهواره را با استفاده از توان داخلی تولید کنیم. در این زمینه مقرر شده است که این ماهواره به یک کنسرسیوم ماهواره ای برای ساخت و پرتاب واگذار شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت پروژه اعزام موجود زنده به فضا که در دولت قبل بسیار بر آن تاکید شده بود، اما هم اکنون مسکوت مانده است، گفت: پروژه انسان به فضا در شورای عالی عتف شده بود و در اسناد بالادستی نیز بر آن تاکید شده است. به همین دلیل این پروژه خط خوردنی نیست.

بهرامی با بیان اینکه اعزام فضانورد به فضا نیازمند زمان طولانی و توسعه فناوری فضایی است، خاطرنشان کرد: بردن انسان به فضا و برگشت آن کار ساده ای نیست و ما آن را متوقف نکرده ایم اما رسیدن به این پروژه به همین راحتی ها نیست.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha