جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رونمایی از قرآن  چاپ جدید با حضور تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ معاون تبليغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوي گفت: همزمان با ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان،‌ ۱۰ هزار قرآن رحلي آستان قدس رضوي، چاپ و براي بهره مندي زائران، در اماكن متبرکه رضوی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سیدجلال حسيني در مورد قرآن هاي جديد آستان قدس رضوي گفت: با نظر مساعد ‌توليت آستان قدس رضوي، به منظور تسهيل در امر قرائت قرآن زائران بارگاه منور علي بن موسي الرضا(ع)، قرآن هايي در قطع رحلي براي اولين بار در آستان قدس رضوي طراحي و منتشر شد.

وي با اشاره به اينكه این قرآن با خط استاد یعقوبی و ترجمه آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی منتشر شده است، ‌ابراز كرد: قرآن هاي رحلي به عموم زائران اين اجازه را مي دهد تا به راحتي بتوانند به قرائت قرآن بپردازند.

معاون تبليغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوي ادامه داد: اين قرآن نفيس،‌ به صورت 12 سطري و در تعداد 604 صفحه به چاپ رسيده است و به لحاظ خوانش کم علامت است و برای مطالعه بر روی کاغذ مخصوصی چاپ شده است تا از افزایش ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار باشد.

وي درباره مراحل چاپ این قرآن اظهار كرد: اين كتاب شريف در ابتدا با قلم به نگارش در آمد و پس از ويرايش اوليه،‌ اسكن شد و بعد دوباره ويرايش بر آن صورت گرفت. در این قرآن برای جلوگیری از خستگي چشم در هنگام تلاوت از دو رنگ مشكي و طلايي و آرايه هاي هنري استفاده شده است.

حجت الاسلام حسيني درباره شمارگان اين قرآن گفت: در مرحله اول 10 هزار جلد از اين قرآن چاپ شده است و به منظور بهره مندي زائران در قفسه هاي کتب انوار اماكن متبرك بارگاه منور رضوي قرار گرفته است.

وي يادآور شد: آستان قدس رضوي در نظر دارد در گام بعدي برای سهولت زائران در قرائت ادعيه و اعمال عبادي،‌ مفاتيحي با قلم و ترجمه روان در سايز رحلي منتشر كند.

لازم به ذکر است، قرآن ویژه آستان قدس رضوی در مراسم اهدای پرچم به هیئات مذهبی با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد.

ویژگی های ممتاز قرآن حرم مطهر رضوی

مدیرعامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی نیز دراین باره ابراز کرد: این اثر ویژه به سفارش آستان قدس رضوی توسط استاد ناصر یعقوبی به شیوه نسخ و خط بسیار خوانا کتابت شد و از ترجمه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، هم در این اثر استفاده شده است.

مسعود فرزانه افزود: از ویژگی‌های ممتاز این جلد از کلام‌الله مجید، علاوه بر خط درشت آن، سهولت در روان‌خوانی و اتمام آیات در پایان صفحات است که این شیوه از نگارش، نظم و ترتیب و جلوه خاصی به آن داده است.

مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی افزود: در این قرآن ویژه به منظور کم حجم شدن و سهولت در جابجایی و همچنین دوام و ماندگاری بالا، از کاغذهای نازک ویژه و مواد اولیه مرغوب با استفاده از ماشین‌آلات تمام اتوماتیک و مدرن موجود در مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی استفاده شده است که این امر با توجه به خیل عظیم زوار و دلدادگان بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) امری ضروری به شمار می‌رود.

وی همچنین اضافه کرد: از دیگر نکات برجسته این اثر استفاده از کاغذهای کرم رنگ و تذهیب و آرایه‌های اسلامی بسیار زیبا با استفاده از ترکیب دو رنگ طلا و مشکی برای اولین بار است که کمک زیادی به عدم خستگی چشم در هنگام تلاوت آیات می کند.

فرزانه خاطر نشان کرد: این قرآن در شمارگان 10 هزار نسخه تولید و به منظور استفاده در اختیار زائران بارگاه منور رضوی قرار گرفته است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha