جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/مدیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: وعاظ و مداحان مراقب باشند جریان عظیم عاشورا، خرج خطوط جزیی سیاسی و رویکردهای جناحی نشود.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، ضمن تسلیت ایام سوگواری و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب باوفایش، اظهار داشت: وعاظ و مبلغان باید هوشیار باشند که در امر تبلیغ و ایام محرم جای اصل و فرع اشتباه گرفته نشود،  به این معنا که در درجه اول بکوشند وظایف مردم از حیث اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی را به آن ها متذکر شده، با بیان احکام و تبیین فرهنگ اهل بیت(ع)، در راستای اخلاقی تر  و معنوی تر شدن جامعه گام بردارند.

وی افزود: به شدت معتقدم که باید مراقب بود حادثه عاشورا و جریان محرم خرج خطوط جزیی سیاسی نشود و این در حالی است که احساس می شود برخی جریان ها می کوشند از حادثه عاشورا و واقعه محرم برای خطوط خاص سیاسی، آن هم موقت و زود گذر، استفاده کنند.
رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه در عین حال بیان داشت: البته اصول کلی و جهت گیری انقلابی کاملاً لازم است و ما باید در تعمیق بصیرت سیاسی ملت بکوشیم، منتهای مراتب باید این مساله با در نظرگرفتن ظرافت ها استاد حوزه تاکید کرد: از سویی بسیار لازم است که محتوای ارایه شده بر روی منابر به صورت مستدل و منطقی بیان شود و مبلغان به خصوص از طرح مباحث به دور از عقل و خرد که آمیخته با خرافه و شبهات است به شدت بپرهیزند و سعی کنند بیانشان از دین مستند و مستدل باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نکته مهم دیگر ناظر به  لزوم تذکر و بیان وقایع تاریخی به زبان روز و تبیین عبرت های عاشوراست؛ به این معنا که اساساً رسالت مبلغان در این خصوص بسیار مهم و سنگین است به این خاطر که اگر ما در این جهت کوتاهی و غفلت کنیم، ضرباتش را خواهیم خورد، کما این که در گذشته نیز این طور بوده است.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: محرم و صفر امسال، شرایطی فراهم شود که باعث روشنگری دینی مردم شده و روحانیون و طلاب مبلغ در حد توان خود در هدایت صحیح مردم به سوی نور، معنویت و حقیقت دین بکوشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha