شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین غفوری گفت: یکی از جهات ماندگاری نهضت امام حسین(ع) این است که این قیام بر اساس اخلاص و وجه الله محض انجام شد. همه این عالم ویران و خراب می‌شود، جز "وجه الله"که باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، در جمع عزاداران حسینی در مسجد خداداد تهران با تسلیت ایام محرم و شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با اشاره به شبهاتی که همزمان با آغاز مجالس عزاداری محرم ترویج داده می‌شود، اظهار داشت: در این ایام دشمنان اهل بیت پیامبر(ص) و دشمنان اسلام و قرآن اینطور شبهه می‌کنند که تا کی قرار است برای حسین(علیه‌السلام) عزارداری شود؟ و چند قرن قرار است این مجالس عزا همواره بر پا باشد. و نیز شبهه می‌کنند که چه نیازی به این عزاداری‌ها و گریه کردن است!

وی ادامه داد: در پاسخ باید گفت که آن حضرت اصلاً و ابداً نیاز به گریه و عزارداری ما ندارد و جایگاه ایشان در پیشگاه خداوند متعال بخاطر آنچه که در راه خدا داد، جایگاهی استثنائی است.

مدیر حوزه تهران بیان داشت: وجود مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه‌السلام) در مقام و منزلت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع را وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص)، حضرت امیرالمؤمنین(ع)، و امام حسن مجتبی(ع) خبر داده بودند. همچنین وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها) وقتی مطلع شد که قرار است امت پدر بزرگوارش با پسرش حسین(ع) چنین کنند، حضرت زهرا(س) صدای ناله‌اش بلند شد و به پیامبر(ع) عرض کرد؛ پدر جان! چرا باید چنین حادثه‌ای برای فرزند من رخ بدهد؟

وی افزود: پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) فرمودند؛ آیا رضایت می‌دهی که پسرت حسین(ع) شفیع امت باشد؟ و این مصائب را تحمل کند؟ و زهرای اطهر(س) در حالی که مضطرب بود، از پیامبر(ص) این مسئله را پذیرفت تا آن حادثه عظیم برای حسین رخ بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: اینکه این مطلب قبلاً توسط ائمه(علیهم السلام) خبر داده شده است، از دو جهت می‌باشد. یکی اینکه آنچه درباره قیام حضرت امام حسین(ع) قطعی و روشن است؛ این است که این قیام تا الی الابد و تا روز قیامت ماندگار است. و جهت دوم نیز مربوط به شیعیان می‌شود. به عبارت دیگر خداوند متعال این مجالس را به عنوان باب رحمت برای شیعیانش قرار داده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که باعث ماندگاری ابدی این قیام شده است، تاکید کرد: این ماندگاری دست کسی نیست، و لذا وقتی ماه محرم نزدیک می‌شود، چند روز قبل از آن همه عاشقان و محبین حضرت احساس می‌کنند که فضای ذهن و دل‌شان بی‌اختیار عوض می‌شود و به انواع مختلف پرچم عزا را در خانه و مسجد و محله‌شان برپا می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه تهران اضافه کرد:  یکی از جهات ماندگاری نهضت امام حسین(ع) این است که این قیام بر اساس اخلاص محض و وجه الله محض انجام شد. همه این عالم ویران و خراب می‌شود جز وجهه الله که باقی می‌ماند. و البته کارها و اعمال ما نیز همین گونه است. یعنی چنانچه اخلاق، رفتار، برنامه‌های ما و... خالی از اخلاص باشد، اثری معنوی و ماندگار نخواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری به بیان خاطره‌ای از مرحوم آیت الله مشکینی(ره) پرداخت و اظهار داشت: بنده در جلسه‌ای خصوصی خدمت ایشان بودم. خدمت‌شان عرض کردم، آقا یک نصیحتی بفرمایید، تا از آن بهرمند شویم.  نصیحت ایشان به «اخلاص» بود. این مطلب هم توصیه خداوند متعال است و هم اهل بیت(علیهم‌السلام) به این مطلب توصیه فرموده‌اند «وَ أَخْلِصْ لِلَّهِ عَمَلَكَ وَ عِلْمَكَ وَ حُبَّكَ وَ بُغْضَكَ وَ أَخْذَكَ وَ تَرْكَكَ وَ كَلَامَكَ وَ صَمْتَك‏؛ علم و عمل، حبّ و بغض، انجام و ترک، و سخن و سکوت خود را تنها برای خداوند قرار ده».

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به خلوص و وجه الله بودن قیام عاشورا، خاطر نشان کرد: چنانچه شما روایات و کتاب‌های تاریخ را مطالعه کنید، می‌بینید که آن حضرت تا شب عاشورا به افرادی که با ایشان همراه بودند مکرر می‌فرمودند که این سفر، سفر شهادت است و اگر کسی برای نیت و قصد دیگری آمده است، برود.

وی افزود: این تذکرات امام(ع) برای کسانی که ته دل‌شان خبرهایی بود انگیزه ایجاد کرد تا امام را ترک کنند. چون اینجا قرار است خالص‌ترین افرادی که تمام وجودشان را کامل برای خدا خالص کرده‌اند بمانند و کسی غیر از این‌ها نباید بماند. و لذا این مرتبه از خلوص مختص قیام سیدالشهدا(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری در پایان اظهار داشت: بنا بر این کسانی که شبهه می‌کنند تا کی مجالس عزای حسینی برگزار خواهد شد، به این دلیل است که آن‌ها با این قیام، و نیت خالص صاحب این قیام آشنا نیستند و از روی جهالت و نادانی می‌گویند این عزاداری‌ها قرار است تا کی ادامه داشته باشد! در حالی که تا روز قیامت و تا روزی که بشر در این عالم زندگی می‌کند، مجلس روضه و عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) تعطیل نخواهد شد.۳۱۳/۴۲

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha