چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام جلائيان

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: انجام مباحثه، حل تمارين درس، خلاصه و نموداري نمودن دروس، استفاده از ابزارهاي آموزشي، ارائه كنفرانس و... از نيازهاي پژوهش آموزش محور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد،‌ حجت الاسلام جلائيان در ششمين كارگاه مديريت و برنامه ريزي پژوهش ويژه مسئولان پژوهش مدارس علميه خواهران خراسان، آموختن و پاسخ دادن به مجهولات همراه با تجربه را لازمه پژوهش آموزش محور دانست و بيان كرد: انجام مباحثه، حل تمارين درس، خلاصه و نموداري نمودن دروس، استفاده از ابزارهاي آموزشي همانند اسلايد و پاورپوينت، ارائه نمودار و ترتيب جديدي از مباحث، منبع شناسي دروس، تهيه كتاب هاي تمرين، ارائه كنفرانس، بررسي مجلات و مقالات مرتبط با درس و جمع آوري نظرات در يك موضوع، از نيازهاي پژوهش آموزش محور است. 

وي به نياز سنجي هاي پژوهشي پرداخت و در تعريف مفهوم آن بيان كرد: نيازسنجي پژوهشي به معناي شناسايي نياز هاي مهم و فراهم آوردن راه هاي رفع آن ها است.

حجت الاسلام جلائيان خاطر نشان كرد: شناسایی نیازهای پژوهشی(RNI)، تعیین اولویت های تحقیقاتی(RPS)و تخصیص منابع(RA) در فرايند نياز سنجي پژوهشي به ما كمك مي كند.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان افزود: شناسایی تمام طرح ها و عناوین پژوهشی بالقوه، صرف نظر از کیفیت و اولویت آنها در شناسایی نیازهای پژوهشی، دستیابی به بيشترين عناوین و موضوعات تحقیقاتی هدف اصلی را تشکیل می دهد.

وي بيان كرد: تعیین اولویت های تحقیقاتی به معنای فرایند گزینش و انتخاب برخی از عناوین برای پژوهش از بین مجموعه متنوعی از موضوعات پژوهشی يكي از فرايندهاي نيازسنجي پژوهشي است.

‌حجت الاسلام جلائيان در ادامه به اهداف نیازسنجی پژوهشی اشاره و مطرح كرد: بسترسازی لازم برای بکارگیری نتایج و یافته های تحقیقات از طریق اجرای طرح های پژوهشی ضروری و مورد نیاز، آینده نگری در امر پژوهش و پرهیز از تصمیم گیری های لحظه ای و غیر استراتژیک در حوزه پژوهش، زمینه سازی برای ارتباط و اتصال هر چه بیشتر تصمیمات و تحقیقات از طریق انجام تحقیقات اساسی مورد نیاز سازمان و تدوین برنامه های پژوهشی مبتنی بر مشارکت همه گروه ها و عوامل دخیل در سطح سازمان از اهداف نياز سنجي پژوهش در حوزه هاي علميه است.

وي با بيان اين كه نياز سنجي پژوهشي فعاليت حياتي و مهم براي پژوهش و آموزش و بهسازي عملكرد ميدان و كاركنان است، خاطر نشان كرد: در يك نيازسنجي گاهي مشخص مي شود كه گاهي آموزش مستقيم راه حل نيست، بلكه برخي از خلاء هاي عملكردي مي تواند از طريق ساير راه حل هاي مديريتي كاهش داده يا حذف شود.

حجت الاسلام جلائيان اضافه كرد: جهت دهي به دروس، فراهم كردن محيط تحصيل پژوهش محور، دسته بندي و مرتب كردن نتايج، برداشتن منابع و تغيير رويكردها از جمله عملكردهايي است كه در آموزش مي بايست مورد توجه باشد.

وي رویکرد­هاي آسیب شناختی، موضوعی و محتوایی، تقاضا وعرضه محور، اداری مدیریتی و رویکرد نظام داری از رویکردهای نیازسنجی پژوهشی در حوزه علميه دانست و با توجه به اهداف پژوهش در حوزه هاي علميه، خاطرنشان كرد: پاسخگويي به مجهولات، دست يافتن به پاسخ درست پرسش ها، يافتن راه حل صحيح مشكل از اهداف پژوهش در اين مجموعه مي باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha