جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حیا

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: حیا یک شخصیت درونی است که باعث می‌شود انسان در برابر زشتی‌ها واکنش نشان دهد و عواملی نیز موجب می‌شود این واکنش در انسان کمرنگ شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام هدایتی شنبه‌شب در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) پردیسان با اشاره به اینکه شب هفتم محرم در کربلا دو اتفاق مهم افتاد گفت: اول اینکه عمر سعد با امام حسین(ع) دیدار داشت و دوم اینکه آب را بر روی امام حسین(ع) بستند.

 وی بیان کرد: امام حسین(ع) در این شب با عمر سعد صحبت کرد و خواست او را هدایت کند ولی عمر سعد ملعون به حرف‌های سیدالشهدا(ع) توجهی نکرد و راه هدایت را انتخاب نکرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه حیا و کرامت اخلاقی را از ویژگی‌ها مهم انسان‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه در طول زندگی مواردی باعث می‌شود حیا در انسان کمرنگ شود که انسان باید از آنها دوری کند.

وی تصریح کرد: حیا یک شخصیت درونی است که باعث می‌شود انسان در برابر زشتی‌ها واکنش نشان دهد و عواملی نیز موجب می‌شود این واکنش در انسان کمرنگ شود.

حجت الاسلام هدایتی فقر و کمبود شخصیت در انسان را از عوامل بازدارنده حیا عنوان کرد و گفت: انسانی که ضعف شخصیت دارد و برای خودش ارزش قائل نیست خیلی راحت با آلودگی‌ها تماس برقرار می‌کند

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موانع حیا انجام خطاهای متعدد است، عنوان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند کسی که زیاد حرف می‌زند خطاهایش زیاد است و کسی که خطاهایش زیاد باشد حیایش کم می‌شود و کسی که حیایش کم باشد پارسایی‌اش کم می‌شود.

این خطیب حوزوی یکی دیگر از موانع حیا را حرص و منفعت طبی دانست و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند کسی که حریص است حیا ندارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل بازدارنده حیا دروغ است و به همین خاطر است معصومین(ع) توصیه کرده‌اند از دروغ بپرهیزید، افزود: اطرافیان انسان‌های دروغ‌گو کم می‌شود و قدرت معاشرت با دیگران را از دست می‌دهد.

حجت الاسلام هدایتی عادی شدن زشتی‌ها را از عوامل مهم بازدارنده حیا عنوان کرد و گفت: زیاد شدن زشتی باعث می‌شود قبح آن از بین برود همان‌طور که امام علی(ع) فرموده‌اند اگر بدی و زشتی در جامعه زیاد شود حیا در آن جامعه از بین می‌رود.

وی بیان کرد: یهودی‌ها با استفاده از شبکه‌ها و سایت‌های مختلف و با استفاده از هنر و کامل‌ترین ظرافت‌ها در تلاش هستند که زشتی‌ها در جامعه ما عادی شود.

سخنران این مراسم با اشاره به اینکه موسیقی یکی دیگر از عوامل بازدارنده حیا در انسان است گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که در خانه‌اش 40 روز ساز و آواز زده شود شیطان بر او نفوذ می‌کند و بر همه اعضایش می نیش‌اند و بعد حیا را از او می‌گیرد

وی ابراز داشت: ازنظر روانی و اخلاقی کسی که با موسیقی ارتباط دارد زمینه‌های آلودگی و کم‌حیایی در وجودش مهیا می‌شود.

حجت‌الاسلام هدایتی در پایان گفت: خوردن شراب و قتل عمد از عوامل دیگر بازدارنده حیا در انسان است.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha