پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت علی اکبر(ع)

حوزه/ آن چه حضرت علی اکبر(ع) را به سان دیگر جوانان رعنای دشت کربلا برای همیشه تاریخ جاودان ساخت، ولایت مداری، معرفت و بصیرت والای دینی و زمان شناسی و رفتار درست بر طبق فرموده ولیّ خداست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، رسم زیبا و دیرپایی است که شب و روز هشتم محرم ، روضه حضرت علی اکبر(ع) می خوانند و به خصوص در این روز جوانان عاشورایی با پررنگ تر کردن بزم عزای ارباب به راه و مرام و سیره نورانی جوان رعنای سیدالشهدا(ع) تاسی می کنند.

به جهت پیوستگی عاطفی، معنوی و روحی رسول الله(ص) با اباعبدالله الحسین(ع)، خصوصیات ظاهری و برخی خصلت های اخلاقی ایشان به فرزند برومندشان علی اکبر(ع) منتقل شد چنان که ایشان به عنوان آیینه تمام نمای پیامبر اکرم(ص) مشهور شده و گفته اند که شبیه ترین افراد به حضرت رسول(ص) در خَلق، خُلق، منطق و بیان بوده اند.

در باب مقام و منزلت به ویژه معرفت بالای حسینی ایشان بسیار گفته شده لیکن گریزی به برخی نقل های تاریخی می تواند بسیار مفید باشد.

نقل است که در موقفی به نام "بنی مقاتل" امام حسین (ع) را خواب سبکی فرا گرفت که پس از آن آیه استرجاع بر زبان جاری نمود، در گفت و گویی که بین پدر و پسر رخ داد، حضرت علی اکبر(ع) عرض کرد: ای پدر وقتی بر حق بودن ما قطعی است، دیگر از مرگ در راه آن باکی نداریم. امام وقتی چنین معرفتی را از پسر دید فرمود: «خدایت پاداشی نیکو عطا کند. نیکوترین پاداش که باید فرزندی از پدر دریافت کند.»

عظمت مقام و خصال حمیده این جوان رشید کربلا به گونه ای که در میان همه اقوام عرب به بزرگ منشی و عزت نفس معرو بوده و حتی دشمنان کینه جوی اهل بیت(ع) نیز به صفات خوب ایشان اذعان داشته و آن را تحسین کرده اند.

با این حال آن چه حضرت علی اکبر(ع) را به سان دیگر جوانان رعنای دشت کربلا برای همیشه تاریخ جاودان ساخت، ولایت مداری، معرفت و بصیرت والای دینی و زمان شناسی و رفتار درست بر طبق فرموده ولایت است.

هین است که حضرت حجت بن الحسن (عج) در زیارت ناحیه مقدسه ایشان را از نسل پاک و تبار ابراهیم خلیل(ع) برشمرده و بر ایشان و پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا(ع) درود فرستاده است.

در واقع حضرت علی اکبر(ع) از دو حیث و منظر دارای حیات معنوی و طیبه است؛ نخست آن که اهل معرفت، خرد و حکمت است و دیگر آن که در راه احیای دین، حمایت از حریم ولایت و ستیز با شقاوت دشمنان اهل بیت(ع) به بالاترین درجه معنوی یعنی شهادت در رکاب سید و سالار شهیدان دست یابت و این گونه برای همیشه تاریخ جاودان شد و نام و یادش الهام بخش همه جوانانی است که دل در مکتب سرخ حسینی داده و در طریقت شهادت، به دنبال سعادت ناب و حقیقی اند.

در دوران دفاع مقدس خودمان نیز کم نبودند جوانانی که بر سیره و سیرت جوان رشید حضرت ارباب، لقب علی اکبرهای خمینی را گرفتند و همان ها امروز الگوی جوانانی هستند که در این زمانه پرهیاهو و پرفتنه در صف نخست علی اکبرهای خامنه ای جای دارند و در موقع نیاز به سان یاران شهیدشان در دفاع از حریم اهل بیت(ع) از همه هستی خود مایه می گذارند.

این روزها و شب ها بهترین موسم تجدید عهد و پیمان با ولایت است و این که بدانیم راه سعادت و نسخه رستگاری تنها و تنها تبعیت از سیره و مرام حسینی است؛ سیره و مرامی که با شعار "هیهات منا الذله" مأنوس است و رخوت و سکوت و بی تفاوتی نسبت به ظلم و بی عدالتی و کم توجهی به اقامه حدود دین در مسلکش راهی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha