جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه گفت: وقتی گفت‌وگویم با اساتید دانشگاه آلمان به پایان رسید، تعدادی مهر و تسبیح تربت به آنها هدیه دادم. چند لحظه بعد یکی آنها، تسبیح را گرفت و روی چشمانش قرار داد و پس از آن، از من قول گرفت که او را به کربلا ببرم...

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه فلسفه و حکمت ایران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی، به ویژگی‌های سلوکی امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: «انس با قرآن»، «نماز»، «مناجات»، «تواضع و فروتنی»، «جود و بخشش»، «عطوفت»، «مهربانی» و «شجاعت بی‌نظیر» بخشی از ویژگی‌های سلوکی حضرت اباعبدالله(ع) است که جامعه باید با تأسی به آن حضرت در امربه‌معروف و نهی از منکر شجاعت و عقلانیت را بکار گرفت و در هدایت‌گری افراد به‌خوبی از آن استفاده کرد.

وی، با بیان اینکه امام حسین(ع) پیشوای معنوی همه مسلمانان است، تصریح کرد: بعضی از عرفای اهل سنت می‌گویند اول امام علی(ع) و قطب الاقطاب ما امام علی(ع) بوده و بعد امام حسین(ع) است ولی همه عرفا بدون استثناء امام حسین(ع) را به‌عنوان یک ولی معنوی قبول داشته به همین خاطر نیز این ایام محرم که می‌رسد در کشورهای سنی نشین هم برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

*عاشورا...! روزی که سراسر هندوستان تعطیل رسمی است

رئیس مؤسسه فلسفه و حکمت ایران، با بیان اینکه نه‌تنها مسلمانان، بلکه پیروان دیگر ادیان نیز، احترام بسیار زیادی برای امام حسین(ع) قائل‌اند، گفت: مردم بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، در دهه نخست ماه محرم همراه با شیعیان به عزاداری پرداخته و حتی برخی از آنان نیز غذای نذری طبخ می‌کنند.

وی، با اشاره به مراسم‌های بسیار ویژه هندوها، برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بیان داشت: کشور هندوستان ایالات مختلفی داشته و گاهی ممکن است به دلیل یک رویداد یا مناسبت، یکی از این ایالت‌ها تعطیل باشد، اما روز عاشورا سراسر کشور هندوستان تعطیل رسمی بوده و این حاکی از آن دارد که هندوها احترام بسیار زیادی برای امام حسین(ع) قائل هستند و این تعطیلی را پاس داشته و به مجالسی که برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود، احترام می‌گذارند.

*اشتیاق استاد دانشگاه آلمان برای زیارت حرم امام حسین(ع)

وی در ادامه با اشاره به حضور تعدادی از اساتید دانشگاه آلمان در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، گفت: چندی پیش تعدادی از اساتید و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آلمان میهمان مؤسسه حکمت و فلسفه بودند، در یکی از جلساتمان، مقایسه‌ای میان امام حسین(ع) و حضرت عیسی مسیح(ع) شد و از آنجایی که ما اعتقاد داریم امام حسین(ع) نیز همچون عیسی مسیح کلمة الله است، مشتاق بودند نسبت به این «کلمة الله» صحبت شود که چطور حسین(ع) نیز کلمة الله است! و وقتی بنده به آنها گفتم که امام حسین(ع) از نظر ما نه‌تنها کلمة «الله» که «ثارالله» است و توضیحاتی در این خصوص بیان کردم، بسیار متأثر و منقلب شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، افزود: من تازه از سفر کربلا برگشته‌ام، وقتی توضیحاتم به پایان رسید، تعدادی مهر و تسبیح تربت به آنها هدیه دادم. چند لحظه بعد یکی این استادان مسیحی دانشگاه آلمان، تسبیح را گرفت و روی چشمانش قرار داد و پس از آن، از من قول گرفت که او را به کربلا ببرم! وقتی با تعجب پرسیدم که چرا!؟ در پاسخ گفت: هر چه هزینه‌اش باشد من می‌دهم، ولی می‌خواهم این آقا را از نزدیک ببینم و حرم او را زیارت کنم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پایان با بیان اینکه حرارت امام حسین(ع) تا قیامت ادامه دارد، اظهار داشت: بر اساس روایت «إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ أبَدا»؛ هر انسانی که ذره‌ای محبت خدا در دل‌هایش ساری و جاری باشد، نسبت به امام حسین(ع) علاقه داشته و این علاقه تا قیامت سرد نمی‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک دوست IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    درود بر شما