سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
قمه زنی

حوزه/ حجت الاسلام نباتی گفت: قطعا استفاده از هر نوع ابزاری در عزاداری امام حسین(ع) صحیح نبوده و این ابزار نباید با آموزه های دینی در تصاد باشند.

حجت الاسلام احمد نباتی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در قزوین، به مسئله قمه زنی اشاره و آن را باعث سست کردن پایه های دین و دستاویزی برای دشمنان اسلام و انسانیت دانست و گفت: روح عزاداری، غم و اندوه و حزنی است که در درون انسان ایجاد می­ گردد و نحوۀ­ ابراز این اندوه بسته به فرهنگ و آداب و رسوم مردم دارد؛ یعنی هر ملتی با توجه به عرف و فرهنگ خود عزاداری کرده و خود را در غم آل الله شریک می ­داند.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه آیا از هر ابزاری برای ابراز این غم می­ توان استفاده کرد یا خیر؟ اظهار داشت: قطعا استفاده از هر نوع ابزاری در این مسیر صحیح نبوده و ابزار عزاداری باید با هدف ما از عزاداری در تضاد نباشد. این ابزار باید مورد تأیید دین و فطرت باشد و موجب تضعیف و وهن دین نباشد.   

وی به مسئله قمه زنی اشاره کرد و گفت: طبق آیه 104 از سورۀ مبارکۀ بقره، مؤمنینی که در محضر پیامبر(ص) بودند، وقتی بخشی از سخنان حضرت را متوجه نمی شدند، برای این که درخواست تکرار مطلب را داشته باشند، عرض می کردند: «راعنا!» یعنی مراعات حال ما را بفرمایید و کمی آهسته تر بگویید و همین کلمۀ به ظاهر ساده دستاویزی شده بود تا یهود و مشرکین، با ارائۀ مفهوم دیگری از این کلمه اسلام و مسلمین را به تمسخر بگیرند و خدای متعال  در یک  خطاب تکلیفی  به همۀ اهل ایمان دستور می دهد تا دیگر چنین کلامی را به کار نبرند و به جای آن از کلمۀ جایگزینی استفاده کنند.

حجت الاسلام نباتی افزود: موضوع قمه زنی هم از همین باب است. تصور  بفرمایید که قمه زنی فی نفسه اشکالی نداشته باشد یا اینکه در زمان های دور وهنی برای دین ایجاد نمی کرده؛ اما وقتی در زمان کنونی و با گسترش وسایل ارتباط جمعی، دشمنان دین خدا در تلاش هستند تا از این کار سوءاستفادۀ تبلیغاتی کنند و دین مبین و فطری اسلام را دینی وحشی، خلاف عقل و آمیخته با خرافات نشان دهند، کاملا واضح است که ادامه دادن به چنین کاری حرام شرعی و مخالف قرآن کریم خواهد بود.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام استدلال ایشان در مذمت قمه زنی تمسخر دشمنانه ، سوالی که پیش میاد اینه خداوند در جای جای قرآن به عنوان نمونه سوره حجر آیه 10 میفرمایند پیش از تو در گروههای پیشین پیامبرانی را فرستادیم و هیچ پیامبری برایشان نفرستادیم جز آنکه او را به مسخره می گرفتند ، آیا با استدلال ایشان چون معروفی مورد تمسخر قرار میگیرد باید کنار گذاشته شود؟ ویا در جمرات که سنگ به سوی شیطان میاندازند همواره مورد تمسخر کفار بوده آیا باید کنار گذاشته شود؟ خداوند به ما توفیق تدبر در فهم و معانی قرآنی عنایت فرماید.