پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید اسماعیل قوامی

حوزه/ مدیر مدرسه قوام شیراز در نشست بررسی "رفتار تشکیلاتی امام سجاد(ع)" گفت: خطبه های کوبنده امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) ماندگاری عاشورا را رقم زد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه قوام شیراز، نشست بررسی "رفتار تشکیلاتی امام سجاد(ع)" صبح امروز توسط طلاب و با سخنرانی مدیریت مدرسه در دو مرحله تکمیل نهضت عاشورا و بازگشت به مدینه برگزار شد.

*تکمیل نهضت عاشورا

حجت الاسلام سید اسماعیل قوامی، در این نشست اظهار داشت: امام سجاد(ع) از عصر عاشورای سال 61 هجری قمری، به عنوان تنها مرد از اهل بیت(ع) دو اقدام مهم را به تنهایی و گاه با یاری عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) به انجام رساندند که حاکی از مدیریت و توجه جدی ایشان به انسجام در مبارزه با دشمن است.

وی افزود: حفظ و تقویت روحیه ی امیدواری کاروان اسرای کربلا؛ در کاروانی که مردی در آن وجود ندارد و امام سجاد(ع) این همه را رهبری کرد و این ها را جمع کرد و در طول راه وقتی به شام رسیدند، نگذاشت این جمعی که با پیوند ایمان با یکدیگر مرتبط بودند، دچار تردید و تلزلزل شوند.

مدیر مدرسه قوام شیراز بیان کرد: در طول حضور کاروان اسرا در کوفه و شام، بارها و بارها تلاش می کردند تا با اقداماتی روانی  و تبلیغاتی، روحیه ی امام و کاروان اسرا در هم شکسته و ابهت پوشالی حکومت فاسد یزید را به رخ همگان بکشند، اما هر بار امام با استفاده از همین زمینه ها، نقشه ی آنان را نقش بر آب کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند.

استاد حوزه شیراز گفت: در دوره مبارزه امام سجاد(ع) با تبلیغات تند و ایراد خطبه های  آتشین و افشاگری درباره ی حادثه ی عاشورا تاریخ عاشورا را تثبیت کرد و هم دشمن را که سرشار از غرور پیروزی بود، دچار ضعف روحیه کرد و شکست سیاسی و روانی بر دشمن وارد کرد و هم روحیه ی یاران و نزدیکان و به خصوص اسرایی را که همراه آن حضرت بودند، تقویت کرد.

*بازگشت به مدینه، ادامه مبارزه و فعالیت امام چهارم

مدیر مدرسه قوام شیراز در ادامه این نشست بیان کرد و گفت: پس از بازگشت به مدینه و با درک صحیح از شرایط بحرانی جامعه ی اسلامی، حضرت با تغییر استراتژی خود، به ادامه مبارزه و فعالیت در مسیر هدف نهایی پرداختند.

وی یادآور شد: وضعیت نابسامان و بحرانی آن دوران، کا را با دشواری های فراوانی مواجه کرد. اوضاع و احوال دوران امام سجاد(ع) را با چهار شاخصه ی جو رعب و وحشت، انحطاط فکری امت، شیوع فساد اخلاقی و فساد سیاسی جهان اسلام، می توان سخت ترین دوران در تمام طول دوران امامت ائمه به شمار آورد.

حجت الاسلام قوامی در پایان گفت: بنابراین، استراتژی تشکیلاتی عمل کردن در کنار دو استراتژی دیگر امام سجاد(ع) یعنی تبیین امامت و معرفی اسلام ناب محمدی توانست فضای امت اسلامی را برای بازگشت به زمینه های تشکیل حکومت اسلامی مساعد سازد.

انتهای پیام .. 313/44

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha