پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 396203
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
کتاب سلسله مباحثی درباره فقه رسانه

حوزه/ کتاب سلسله مباحثی درباره فقه رسانه، نوشته علی نهاوندی توسط انتشارات و اطلاع رسانی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر شده است .

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این کتاب درسه فصل تدوین شده که هر فصل شامل چند جلسه می شود، فصل اول به اصول، مبانی، تعاریف و کلیات اشاره داشته و فصل دوم کتاب، موضوعات مفردات و احکام فقهی رسانه، قدرت و قلمرو مجاز نفوذ رسانه ها را بررسی می کند. فصل سوم هم به حقوق رسانه ها اشاره دارد.

در این کتاب تلاش شده است مطالب منتخب به گونه ای مرتبط و یکپارچه کنار یکدیگر قرار گیرند و تا حد امکان انسجام محتوایی، منطقی و شکل داشته باشند؛ تعریف و توصیف فقه رسانه، دلایل اهمیت رسانه، ویژگی  ها و شاخص های فقه رسانه، بررسی موضوعات و احکام فقهی در عرصه رسانه از جمله مباحث عمده کتاب فقه رسانه است که از منظر فقهی و حقوقی توسط علی نهاوندی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با همت مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما منتشر شده است.

نویسنده در کتاب مذکور بیان می کند که امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی، فرصت جدیدی برای دوستداران و علاقه مندان به انقلاب و منادیان مکتب اهل بیت(ع) به وجود آمده تا قدرت تمدنی، فرهنگی و محتوای غنی تفکر توحیدی را جهانی سازند. با این هدف رسانه ها پا را از مرزهای جغرافیایی و سیاسی فراتر گذاشته و گامی بلند در مواجهه با اندیشه های انحرافی و انحطاطی به سوی جامعه جهانی برداشته اند.

این حرکت نیازمند تقویت عقبه های تئوریک برای مهندسی رسانه و ارائه نقش اصیل آن از منظر نظام ارتباطات اسلامی در عرصه های مختلفی چون حکمت و فلسفه رسانه، اخلاق رسانه و فقه رسانه دارد؛ لذا برای نمونه یکی از ضرورت های این بحث در کتاب حاضر بررسی و تبیین اخلاق رسانه است.

نویسنده بیان می کند، لازم است رسانه ای که اهداف امت سازی و نظم سازی را در دستور کار دارد، نقشه ای جامع و مدل هدایتی برای ساخت درونی فرهنگ جامعه و تعمیق ارزش ها و باورها ارائه دهد که بخش مهم از پازل چند بعدی این شبکه شامل، پرداختن به احکام دستوری و فقهی دستگاه رسانه ای و سیستم ارتباطی است، لذا با توجه به شناخت نویسنده از رسانه و سندی های تبلیغی درسی تحت عنوان فقه رسانه در حوزه علمیه مشهد ارائه شده است که کتاب حاضر محصول جلسات درسی فقه رسانه بوده و در اختیار محققان قرار گرفته است.

نهاوندی در خصوص رسانه می گوید: رسانه وسیله ای است که خواست افراد جامعه و پسند و ناپسند اجتماعی را منتقل می کند که براساس آن پیام و محتوا تولید می شود؛ این یک نظام عرضه و تقاضا است که علاوه بر محتوا، حوزه فرم و سازه را نیز شامل می گردد، جامعه و تکنولوژی به دلیل سرعت حرکت، هم ارسال کننده و هم گیرنده پیام است، لذا در شبکه های اجتماعی فرد هم تولید کننده و هم مصرف کننده است یعنی خود فرد در رسانه ایفای نقش می کند، به تعبیری سیستم یک سویه و دوسویه از بین رفته است و سیستم چند سویه در نظام ارتباطات تعامل حاصل شده است.

کتاب فقه رسانه در 527 صفحه توسط علی نهاوندی نوشته شده، مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما نیز آن را در سال 1395 منتشر کرده است، علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی تهران، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان هتل استقلال، ساختمان اداری جام جم، طبقه دوم مراجعه کرده و یا با رایانهresearch@irib.ir تماس بگیرند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha