جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کونیکو یامامورا بانوی شیعه ژاپنی

حوزه/ خانم کونیکو یامامورا از مبلغان ژاپنی گفت:‌در ژاپن دین های ساختگی زیادی هست که همه شان تبلیغات دارند؛ تبلیغات شیعیان نسبت به این گروه ها کم هست. همچنین ایرانی ها آنجا مسجد ندارند اما ترکیه ای ها مسجد دارند و تور گردشگری می آورند و معماری ترکیه وصنایع دستی ترکیه را معرفی می کنند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کونیکو یامامورا با اسم ایرانی سبا بابایی بانوی ژاپنی و مادر شهید بابایی حدود 57 سال پیش طی آشنایی و ازدواج با یک تاجر ایرانی به دین مبین اسلام مشرف شد و در حال حاضر مدیر موزه صلح در ایران است.

وی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» به بررسی جایگاه اسلام در ژاپن و نحوه تبلیغ دین مبین اسلام برای هم وطنانش و کم و کاستی های عرصه تبلیغ دین اسلام در کشورش پرداخت.

سئوال: جایگاه اسلام و شرایط تبلیغ دین مبین اسلام در ژاپن چگونه هست؟

تعداد کمی از مسلمان ها در ژاپن زندگی می کنند . جامعه المصطفی آنجا شعبه دارد تبلیغات هم انجام می شود اما وهابی ها تبلیغات زیادی دارند و پول زیادی خرج می کنند و تبلیغ آنها به زبان انگلیسی و ژاپنی است. زمانی که داعشی ها دو ژاپنی را به گروگان گرفتند وهابی های ژاپنی گفتند می رویم و وساطت می کنیم چون آنها با داعشی ها در ارتباط  هستند.

برای تبلیغ اسلام باید شرایط یک جوان ژاپنی را در نظر بگیریم. جوانان امروز در ژاپن از دبستان تا دانشگاه به طور فشرده درس می خوانند تا یک شغل انتخاب کنند که بتوانند زندگی کنند و نظم و مقررات سخت حاکم است و در خانواده های کم جمعیت زندگی می کنند. سالمندان از آنها جدا زندگی می کنند. بچه ها خیلی کم پدر و مادرشان را می بینند و کسی را ندارند که با او صحبت کنند، رابطه خانوادگی ضعیف است و ژاپنی ها با این مشکل روبرو هستند.

جوانان اصلا دین ندارند اما به وجدان اهمیت می دهند. شما اگر معنویت داشته باشی تکیه گاهی داری اما به دلیل بی دینی خودکشی در ژاپن زیاد است و اگر به ورشکستگی برسند چون تکیه ندارند خودکشی می کنند.

از طرف دیگر مسلمان ها و شیعیان در ژاپن کم هستند. امروز بنیادی در ژاپن فعال هست که سبب میشود مسلمانان ژاپنی به طرف وهابیت تمایل پیدا می کنند که خیلی خطرناک هست و در توکیو و همه جا فعالند.

 

سئوال: در زمینه تبلیغ اسلام برای هم وطنان خود چه اقداماتی را انجام می دهید؟

من دوستی ژاپنی دارم در سفر به ایران به آسایشگاه خیریه کهریزک رفتیم. اسامی برخی خیرین روی ساختمان ها نوشته بودند او  فکر می کرد این ها اسم ساختمانهاست ولی به او گفتم این اسامی خیرین هست، خیرین کسانی هستند که ثروتمندند و خداوند در اسلام به آنها گفته هرکس پولی بیشتر از نیاز خود دارد به نیازمندان کمک کند. آنها  تعجب کردند، در واقع به این شکل با اسلام آشنا شدند.

دوستان ژاپنی من هرساله به ایران می آیند و بازارچه خیریه در شهرهای مختلف برپا می کنیم. این افراد وسایلی از ژاپن می آوردند و می فروشیم و برای نیازمندان هزینه می کنیم. این یک روش تبلیغ اسلام هست. در سفر به اصفهان آنها شاهد حضور خانواده ها بودند من به آنها می گفتم اسلام به خانواده اهمیت می دهد و این افراد از این طریق با اسلام و ایران آشنا می شدند. یا در سفری این گروه را به مرقد امام(ره) بردم و نماز جماعت می خواندم متوجه شدم که آنها پشت سر من ایستادند و هر کاری من می کردم آنها هم انجام می دادند .

 

سئوال: آیا شما به آنها قرآن  یا کتابی اسلامی هدیه دادید ؟

من دوست دارم به طور عملی و آگاهانه با اسلام آشناشوند و قلبا اسلام را قبول کنند وتحمیلی نباشد. نگفتم به اجبار شهادتین بگویید اما با اسلام آشنا می شوند تا خودشان با اختیار به اسلام تمایل پیدا کنند.

 

سئوال: آیا مبلغان در طول سال و مناسبت های مختلف از قم به ژاپن اعزام می شوند؟

بله ، هر مراسمی که باشد در مناسبت های مختلف مبلغ از جامعه المصطفی به ژاپن اعزام می شود، چند سالی است جامعه المصطفی کار جالبی انجام می دهد و  دوره های کوتاه مدت سه هفته ای در قم برگزار می کند.

دانشجویان ژاپنی را دعوت می کنند اعم از مسلمان یا غیر مسلمان و قبل از آمدن به ایران از دانشجو می پرسند شما  می خواهید چه چیزی از ایران یاد بگیرید هنر یا ادبیات یا دین. وقتی خودشان می آیند در محیط قرار می گیرند به ایران و هنر معماری علاقه مند می شوند. با استادان خوش نویسی و هنرهای دیگر و معارف اسلامی آشنا می شوند.

ممکن است از این طریق مسلمان شوند و یا دوباره به ایران سفر کنند. من در این کلاس ها مطالب استاد را به ژاپنی ترجمه می کنم و حدود 7 سال است که با جامعه المصطفی همکاری می کنم.

 

گفت‌و‌گو با بانوی مبلغه ژاپنیسئوال: در حال حاضر مبلغان ژاپنی هم داریم؟

ما روحانیون ژاپنی هم داریم که فارغ التحصیل مدرسه عالی امام خمینی(ره) در قم هستند و بعد از اتمام درس به ژاپن بر می گردند که نمونه آن حجت الاسلام سوادا هست که در حال حاضر در ژاپن فعالیت تبلیغی می کنند. مبلغ خانم ژاپنی دیگری هم به نام خانم توساکا هست که در ژاپن فعالیت تبلیغی دینی دارد. همچنین آقای متولیان از جامعه المصطفی ماموریت 4 ساله در ژاپن داشتند و فعالیت های دینی و تبلیغی را مدیریت می کردند و نتایج خوبی به دست آوردند.

ببینید کشور ژاپن کشوری است که نفوذ دین در آنجا سخت است چون دینی ندارند. اگر مسیحی بودند راحت تر تبلیغ انجام می شد. اما تا زمانی که ژاپنی ها اعتماد نکنند رابطه بر قرار نمی شود و اگر اسم دین بیاوری استقبال نمی کنند و تنها از طریق اعتماد و محبت می توان اسلام را معرفی کرد و حدود یک سال به طول می انجامد.

اطراف دفتر جامعه المصطفی  خانه های ژاپنی ها زیاد هست و ابتدا نگاهشان به ایران خوب نبود چراکه اسلام را به عنوان تروریست تبلیغ می کنند. اما آقای متولیان تلاش کرد که همسایه ها را از طریق محبت جذب کند و به همسایه هایی که سنشان بالا بود در خرید کمک می کرد و بارشان را می برد  و از این طریق همه همسایه ها با این مجموعه دوست شدند و رابطه برقرار شد.

 

سئوال: رسانه های ژاپنی چگونه اسلام را معرفی می کنند؟

رسانه ها واقعیت اسلام و ایران را نمی گویند چون تحت تاثیر آمریکا هستند و اسلام هراسی وجود دارد و دیدگاه مثبتی هم نسبت به اسلام ندارند. دانشجویان ژاپنی که به قم آمدند ابتدا خانواده هایشان مخالف بودند اما دفتر ژاپن از خانواده های دانشجویان دعوت می کرد  که بیایند و با فرهنگ ایران آشنا شوند و وقتی دانشجویان به ایران آمدند به پدر و مادرشان می گفتند که ایران آن طور که شما فکر می کنید، نیست.

 

سئوال: در زمینه تالیف و ترجمه چه فعالیت تبلیغی دارید؟

رساله ای مشتمل بر احکام را به ژاپنی ترجمه کردم و به طور مجازی هم فعالیت می کنم. در 5 ماهی که در ژاپن بودم کتاب دینی دبستان هدیه های آسمانی را ترجمه کردم و به دانشجویانی که درسشان در قم تمام می شود  می دهیم که هم مطالعه کنند هم آن را تدریس کنند.

اگر خوب تبلیغ کنیم ژاپنی ها به اسلام جذب می شوند؛ در جاهایی مانند ژاپن به جای آنکه بیشتر «نام اسلام» را بیاوریم، باید «روش اسلام» را پیاده کنیم و بعد بگوییم که این روش زیبا و این سبک زندگی مربوط به اسلام است تا کم کم به اسلام روی بیاورند . البته در ژاپن دین های ساختگی زیاد هست مثلا گروهی به نام  "اواوم" به معنی طوطی قدرت زیادی دارند و چند سال پیش گاز سمی در مترو پخش کردند و چند نفر را کشتند و به قول خودشان روز قیامت را بوجود آوردند. یا گروهی به نام خوشبختی که آنها هم قدرت دارند و در شورای نمایندگان مجلس گروه های انحرافی زیاد در کنار وهابی ها فعالیت می کنند.

یا گروهی که خانه به خانه و با استفاده از انجیل تبلیغات می کنند. اگر کسی مشکل داشته باشد زود به آنها متوسل می شود و فعالیت زیادی دارند و ودو خانم خانه به خانه می آیند و در تمام شهرها کلاس دارند.

تبلیغات شیعیان نسبت به این گروه ها کم هست و باید به ایران دعوت شوند تا راحت تر با معارف اهل بیت آشنا شوند.  همچنین ایرانی ها مسجد ندارند اما ترکیه ای ها مسجد دارند و تور گردشگری می آورند و معماری ترکیه وصنایع دستی ترکیه را معرفی می کنند .

ایران هم باید مسجدی آنجا تاسیس کنند. ایرانی های مقیم ژاپن نمی توانند چون بودجه ندارند و سرمایه دارهای ایرانی باید کمک کنند تا مسجد ساخته شود.

برخی نهادهای دینی تلاش می کنند و ماهی یکبار جلسه دارند و خیرین را برای ساخت مسجد و فعالیت های تبلیغی دعوت می کنند. اگر مسجد ساخته شود تبلیغ اسلام بیشتر و راحت تر می شود. باید مسجد داخل شهر و جای خوب باشد چون منطقه فساد در ژاپن زیاد است و نباید آنجا فعالیت دینی کرد و ان شاءالله با این رایزنی ها مسجد ساخته شود.

 

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha