جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام احمد واعظی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: باید از رفتارهایی که در بیان تولی و تبری باعث وهن تشیع می شود، پرهیز کنیم و تا به حال زعما برای حفظ شیعه، مدیریت کرده و جامعه شیعی نیز مکلف است به این موضوع توجه کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، امروز در همایش «ضرورت های بصیرتی تبلیغی عاشوراییان زمان» ویژه روحانیون که در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهارداشت: بررسی جایگاه عواطف و احساسات دینی و همچنین مدیریت و بکارگیری عقل و منطق در جلوگیری از بدعت ها در دین اسلام از جمله مطالبی است که بایستی در عزاداری ها و تولی و تبری آن را بکار گرفت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: عزاداری ها به معنای اعلام تولی و تبری است و نباید آلوده به حرام، گناه و باطل شود، چرا که هر یک از عوامل موجب وهن در دین مانند قمه زنی و آسیب زدن به بدن از نظر مراجع تقلید موجب بد نشان دادن چهره رحمانی اسلام می شود.

وی ادامه داد: اگر عقل و احساس ‌را از یکدیگر جدا بدانیم، حرف درستی نیست، چرا که در کنار هم و مرتبط به هم هستند و همان گونه که امام علی(ع) می فرمایند"نتیجه اعمال و رفتار ناشی از محبت و عواطف بوده و مثل کسی است که آن عمل را انجام داده است".

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دین داری غیر از حب بغض نیست و علایق و احساسات دینی نیز در قالب حب و بغض بیان شده و به معنای همان تولی و تبری بوده و هرجایی که حب مطرح است باید توأم با بغض علیه دشمنان است،به معنای ایمان کامل است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که وصیت امام صادق (ع) به شیعیان نیز در این مورد می باشد و تاکید حضرت بر نحوه تعامل با اهل سنت، مخالفین و دشمنان است،  بیان کرد: دینی که در اختیار ماست به سختی به ما رسیده و امروز نیز تولی و تبری باید توسط رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید مدیریت شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تولی و تبری اصولی دارد و حق نداریم آن گونه که بخواهیم تبری در بعضی مسائل که وجوه اجتماعی دارد انجام دهیم. امام(ره) فرمودند «لعن علنی و اعلام مسائل به گونه ای که موجب اعتراض بشود، مورد قبول نیست و وحدت باید حفظ شود، اما به معنای دست کشیدن از اعتقادات نیست و رفتاری که به عناوین ثانوی باعث مسائلی بشود، پرهیز کنیم».

وی در پایان یادآور شد: ما باید از رفتارهایی که در بیان تولی و تبری باعث وهن تشیع می شود، پرهیز کنیم و تا به حال زعما برای حفظ شیعه مدیریت کرده و جامعه شیعی نیز مکلف است به این موضوع توجه کنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha