سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام مهدی مسائلی

حوزه/ زمانی ‌که خودِ عزاداری تبدیل به هدف شود، به جای رشد کمالی، رشد سطحی پیدا می‌کند، از همین‌رو عزاداران به‌جای عمق‌ بخشیدن به عزاداری‌ها و پررنگ‌کردن معرفت و بصیرت عاشورایی، تنها در آن تنوع ایجاد می‌کنند و روز به‌ روز صورت‌های جدیدی بر آن می‌افزایند.

حجت الاسلام مهدی مسائلی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون چرایی هجمه دشمن در بحث عزاداری های حسینی با تاکتیک تحریف و بدعت، اظهار کرد:هنگامی که از شرایط قبولی نماز و کمال نماز سخن به میان می‌آید کسی فکر نمی‌کند که هدف از بیان این سخنان تضعیف جایگاه نماز است.

وی ادامه داد:  از این جهت گفته نمی‌شود که علما با نوشتن کتاب‌های آداب و اسرار الصلاة، نمازهای عادی مردم را تضعیف و کمرنگ کرده اند. ولی با این حال هنگامی که سخن از فلسفه و اهداف عزاداری به میان می‌آید، عده‌ای آن را به حساب تضعیف عزاداری می‌گذارند.

محقق و نویسنده حوزوی تصریج کرد: حقیقت اینکه عزاداری نیز یک عبادت است و همان گونه که دو ركعت نماز با تدّبر و اندیشه بهتر از يك شب نماز بدون حضور قلب، یک قطره اشک همراه با معرفت و اخلاص نیز بهتر از ساعت‌ها عزاداری بی هدف و همراه با ریا است.

وی ادامه داد: پس عزاداری نیز همچون نماز با آسیب‌هایی روبروست و اگر کسی به آسیب‌شناسی آن می پردازد نه تنها عزاداری را تضعیف نکرده، بلکه جایگاه والاتری برای آن در نظر گرفته است.

این محقق و نویسنده حوزوی با بیان اینکه عده‌ای برای هر عملی هدف و کمالی در نظر می گیرند که توجه به آنها موجب رشد و بالندگی آن عمل می‌شود، گفت: متأسفانه برخی برای عزاداری کمالی در نظر نگرفته، که هنگامی نوبت به آن می رسد توجه دادن به اهداف عزاداری را محکوم نموده و توطئه‌ای برای تضعیف عزاداری قلمداد می‌کنند.

وی ابراز کرد: این گونه تعامل با اصلاحات عزاداری موجب شده تا بسیاری از مردم به عزاداری نگاهی مستقل داشته باشند و فکر می‌کنند هدف و مقصود از عزاداری، تنها خود عزاداری است و می‌پندارند که آخر خط همین‌جاست.

حجت الاسلام مسائلی یادآور شد: هنگامی‌که خودِ عزاداری تبدیل به هدف شود، به جای رشد کمالی و عمودی، رشد سطحی و افقی پیدا می‌کند، ازهمین‌رو عزاداران به‌جای عمق‌بخشیدن به عزاداری‌ها و پررنگ‌کردن معرفت عاشورایی، تنها در آن تنوع ایجاد می‌کنند و روزبه‌روز صورت‌های جدیدی بر آن می‌افزایند. اینجاست که بعضی فکر می‌کنند عزاداری هرچه خشن‌تر و فجیع‌تر باشد ثواب بیشتری دارد و با این نگاه، اوج و کمال عزاداری در قمه‌زنی و رفتارهایی مشابه آن دیده می‌شود و بعضی ثواب این رفتارها را حتی از گریه برای امام‌حسین علیه‌السلام بیشتر و باارزش‌تر می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه با این نگاه، افراد کم‌کم به جایی می‌رسند که حتی قمه‌زنی معمولی نیز برای آن‌ها جذابیتِ سابق خود را از دست می‌دهد و به فکر رفتارهای خشن‌تر در عزاداری می‌افتند، گفت: در اقدامات بعدی خود قمه‌ها را محکم‌تر بر سر فرود می‌آورند و سعی می‌کنند زخم‌های آن جدی و کاری بوده و خون بیشتری از بدن خارج شود، تیغ‌های زنجیر بلندتر می‌شوند؛ حالا دیگر افزون‌ بر قمه‌زنی، افرادی در آتش راه می‌روند، روی خار می‌دوند، روی شیشه می‌غلطند و... .

حجت الاسلام مسائلی خاطرنشان کرد: با این رویکرد حتی کار بدان‌جا می‌رسد که تمام برنامه‌های عبادی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و همه امور زندگی بر مبنای این‌گونه عزاداری‌ها پایه‌گذاری می‌شود و تمام معنویت و کمال انسانی در انجام خشن‌تر عزاداری دیده می‌شود؛ زیرا این افراد می‌پندارند «دنیا و هرآنچه خلق شده برای عزاداری امام‌حسین علیه‌السلام است.»

وی در پایان افزود: در انجام عزاداری نباید تنها به حلال و حرام بودن رفتارها توجه کنیم، بلکه باید به کمال آن نیز توجه داشت، در غیر این صورت اهداف عزاداری کم کم فراموش خواهند شد و رفتارهای حرام نیز توجیه پذیر شده و صورت حلال به خود می‌گیرند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha