جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم در پیام به همایش  پیامدهای تکفیر

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش علما در مقابله با تکفیری ها، تاکید کردند: علمای اسلام باید دست به دست هم دهند و ثابت کنند که تکفیری ها بویی از اسلام نبرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گلستان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در پیامی به همایش «پیامدهای تکفیر و مسئولیت علمای اسلام»، که صبح امروز در افتتاحیه این همایش، در سالن فرهنگیان گنبد کاووس، بصورت تصویری پخش شد، با اشاره به وضعیت جهان اسلام، تصریح کردند: امروز دنیای اسلام و جهان بشریت با مشکل تکفیری ها روبرو هستند.

معظم له همچنین از «قتل و کشتار و برادرکشی و خونریزیهای بسیار سنگدلانه»، « تخریب بخش عمدهای از جهان اسلام»، « ایجاد اختلاف» و «خشن نشان دادن چهره اسلام»  به عنوان چهار مشکل عظیم دنیای اسلام که تکفیری ها آنها را به وجود آورده اند، نام بردند.

این مرجع تقلید با اشاره به نقش علما در مقابله با تکفیری ها، یادآور شدند: همه علمای اسلام باید دست به دست هم دهند و ثابت کنند که تکفیری ها مسلمان نیستند و بویی از اسلام نبرده اند.

متن کامل پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه می آید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى خَيْرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ ألمَعصُومینَ

وَ أَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِينَ

قبل از هر چیز لازم میدانم تشکیل این همایش را به همه شما عزیزان در استان گلستان و شهر گنبد کاووس تبریک عرض کنم. مخصوصاً که این همایش برای مسأله مهمی تشکیل شده است که نه تنها جهان اسلام، بلکه جهان بشریت را درگیر خودش ساخته است. از مؤسسین و دستاندرکاران و از همه حاضرین در همایش تشکر میکنم که در این همایش اجتماع کردند.

عزیزان! امروز دنیای اسلام با مشکل تکفیریها روبرو است. بلکه علاوه بر دنیای اسلام جهان بشریت هم با این مشکل روبروست. شاید مشکلترین مشکل دنیای امروز همین تکفیریها باشند. اینها چهار مشکل عظیم برای عالم اسلام فراهم کردهاند.

اولاً بهراهانداختن قتل و کشتار و برادرکشی و خونریزیهای بسیار سنگدلانه. کارهایی که شاید در تاریخ هم سابقه نداشته و تاریخ اسلام از آن مبرّاست و تاریخ بشر هم شاید اینگونه فجایع دلخراش عجیب را به خاطر ندارد. این یکی از مشکلاتی است که تکفیر برای عالم اسلام به سوغات آورده است.

مشکل دوم تخریب است. بخش عمدهای از جهان اسلام در حال تخریب است و سوریه و یمن بخشهایی از عراق تبدیل به ویرانه شده است. شاید پنجاه سال وقت لازم است تا این ویرانهها آباد بشود و این کشورها به حالت اول خودشان برگردند.

بلای سوم ایجاد اختلاف است. آن هم اسلامی که دعوت به توحید و وحدت و یگانگی میکند. اصل توحید فقط در ایمان به خدا نیست. در تمام اصول و فروع دین توحید جاری و ساری است. جامعه اسلامی باید جامعه توحیدی و واحد باشد و اینها بذر عداوت و نفاق و دشمنی را در دنیای اسلام و کشورهای اسلامی پاشیدهاند و همه جا اختلاف ایجاد کردهاند. نه فقط بین شیعه و سنی. حتی سنیها را هم قبول ندارند و میگویند هر کسی که وهابی نیست، کافر است و خون و اموالش مباح است و ناموسش را هم ممکن است اسیر کنند و بفروشند.

چهارمین مشکل که از همه مهمتر است این است که نام و نشان اسلام را در دنیا با خشونت همراه کردهاند و دشمنان هم که اسلامستیزی میخواهند بکنند و اسلام را مانع خودشان میدانند. مخصوصاً غارت‎‎گران دنیا به این نتیجه رسیدهاند که اسلام مانع و مزاحم آنهاست و چه بهتر که از این فرصت استفاده کنند و بگویند اسلام دین خشونت است و مردم دنیا از اسلام و مسلمانان بترسید و بپرهیزید. کار را به جایی رساندهاند که در بعضی از کشورهای اسلامی به مساجد حمله میکنند. در آمریکا به مسلمانان فرقی نمیکند چه شیعه و سنی، حمله میکنند. یعنی اینها بهانه به دستاسلام ستیزان دادند و این بلای بزرگی است.

در حالی که اسلامی که محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است دین محبت است. خداوند در قرآن کریم میفرماید: وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ  و در آیه دیگر میفرمایند: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ 

تو در میان آنها، نرم و ملایمی و محبت داری! اگر خشن بودی پراکنده میشدند. خود این آیه شریفه یک درس بزرگی است. مسلمانان اگر خشن باشید، دنیا از اطراف شما پراکنده میشود، اما اگر دین رحمت باشید، دنیا به شما جذب میشود.

بدانید دین آینده دنیا، دین اسلام است؛ به شرط اینکه شرّ این تکفیریها از جهان اسلام قطع شود و منزوی بشوند و بدانند که اسلام چیزی نیست که محمد بن عبدالوهّاب آورده است. بلکه اسلام دینی است که محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است.

خداوند میفرماید: وَ إِنَّکَ لَعَليخُلُقٍ عَظيمٍ؛ ای پیغمبر! اخلاق عظیمی داری. دوست و دشمن در مقابل اخلاق تو سر تعظیم فرود میآوردند. اصلاً ما معتقدیم که یکی از معجزات پیغمبر اسلام جاذبه اخلاقی پیغمبر بوده است. از محیطی برخاسته است که محیط عرب جاهلی که مملوّ از خشونت بود. اما او لطیف، روحانی، پرمحبت و مهربان بود حتی نسبت به دشمنانش. قرآن مجید به همین معنا اشاره میکند و میفرماید بدی را با نیکی پاسخ بگو: فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ؛ با محبت، دشمنان را تبدیل به دوست کن. این کجا و برنامه تکفیریها کجا؟

عزیزان! همه علمای اسلام باید دست به دست هم بدهند و ثابت کنند که اینها از ما نیستند. همایشی که در چچن برگزار شد. بسیار جالب بود که بزرگان اهلسنّت و حتی شیخ الأزهر در آنجا جمع شدند و گفتند که وهابیت جزء فرق اسلامی نیست و خیلی از وهابیها عصبانی و ناراحت شدند و مطالبی را گفتند؛ ولی فایدهای نداشت. شیعهها هم میگویند وهابیت جزء اسلام نیست. بنابراین اجماع حاصل شده است و دست به دست هم بدهیم و آبروی اسلام را حفظ کنیم و آتشها را از جامعه اسلامی خاموش کنیم و به همه مسلمانان، محبت و صلح و دوستی را برگردانیم و مسلمانان قدر مشترک زیادی با هم دارند.

در ایام حج، همه مثل هم طواف و سعی صفا و مروه و وقوف به عرفات و منی دارند. کارها خیلی مثل هم است. در یک صف جماعت میایستند و مثل هم نماز میخوانند و رکوع و سجود دارند. اختلافات خیلی کم است و بنابراین دست به دست هم بدهیم و کاری کنیم که اسلام، دین آینده باشد.

یکی از سیاستمداران آمریکا گفته بود که من آیندهای را میبینم که مردم آمریکا صبح با بانگ اذان از خواب بیدار میشوند. یعنی اسلام این طور گسترش پیدا میکند. شرطش این است که ما از این جمعیت فاصله بگیریم.

من بار دیگر از همه شما، از عزیزان ترکمن و غیرترکمن و همه کسانی که در این اجتماع شرکت کردهاند؛ مخصوصاً از علما و دانشمندان و فضلا و مسئولین شرکتکننده به سهم خودم تشکر میکنم و خوشبختی و سعادت همه شما را در سایه لطف پروردگار از خداوند متعال خواهانم.

وَاَلسَّلامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ

-----------------------------------------------------------------

[1] - انبياء، 107.

2 - آل عمران، 159.

3 - قلم، 4.

4 - فصّلت، 34.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha