چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که حادثه کربلا مهمترین نقش را برای بقای اسلام و همه مذاهب اسلامی ایفا کرده است، گفت: امروز هم باید اهداف امام حسین«علیه السلام» را توسعه داد و امر به معروف و نهی از منکر را در سطح جهانی عملی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین طاهری مدیر حوزه علمیه مازندران در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس «سلام الله علیها» ساری گفت: حادثه کربلا مهمترین نقش را برای بقای اصل اسلام ایفا کرده و برای درک این حادثه باید آن را از سه جهت تاریخ آن و دلیل و هدف قیام امام حسین «علیه السلام» و شناخت دشمن مورد بررسی قرار داد.

وی اظهار داشت: در وقوع حادثه کربلا سه عنصر عدم بیعت امام با یزید، دعوت مردم کوفه از امام حسین«علیه السلام» و عنصر امر به معروف و نهی از منکر نقش داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری در تحلیل این عناصر افزود: بیعت یک حکم سیاسی اسلامی است و دارای احکامی می باشد؛ از جمله اینکه بیعت با امام جور حرام و وفاء به بیعت با امام حق واجب است.

وی در تبیین وضعیت تاریخی کوفه  نیز خاطرنشان کرد: کوفه یک شهر با سه ترکیب جمعیتی متشکل از دو اقلیت شیعه امیرالمومنین«علیه السلام» و شیعه بنی امیه و یک اکثریتی که ابن الوقت بودند؛ یعنی هر کدام از دو اقلیت سرکار بودند اینها به طرف آن­ها می­رفتند، که در حادثه کربلا اقلیت شیعه دخالتی نداشتند.

وی در تحلیل عنصر امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: امام حسین«علیه السلام» اگر با یزید بیعت نکرد به خاطر منکر بودن و جور یزید بوده و پذیرش دعوت کوفیان هم امر به معروف بود.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران در پایان خاطر نشان کرد: امروز هم باید اهداف امام حسین«علیه السلام» را توسعه داد و امر به معروف و نهی از منکر را در سطح جهانی عملی کرد که لازمه آن برای طلبه ها، خوب درس خواندن و تهذیب نفس و انگیزه داشتن برای دفاع از حق و مبارزه با باطل است. 

انتهای پیام313/48

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha