چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب «جنگ نرم ،نفوذ و سواد  رسانه ای»

حوزه/ کتاب جنگ نرم ،نفوذ و سواد رسانه ای به همت اداره کل پژوهش های اسلامی صدا وسیما منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این کتاب در پنج فصل اصلی پنج فصل اصلی شامل «جنگ نرم؛ سواد رسانه‌ای، مفهوم‌شناسی و مبانی نظری، جنگ نرم در آیات قرآن کریم و دیدگاه امام و رهبری، جنگ نرم در حوزه خانواده و سبک زندگی ،جنگ نرم در حوزه باورها و اعتقادات دینی و جنگ نرم در حوزه انقلاب اسلامی و آرمان ها و ارزش ها آن تشکیل شده است.

دشمنان در طول تاریخ انقلاب با توطئه‌هایی در صدد ضربه زدن به انقلاب برآمدند که از هشت سال جنگ تحمیلی تا فشارها و تحریم‌های مختلف را در بر می‌گیرد. دشمن علاوه بر این موارد در زمینه فرهنگی نیز تهاجماتی دارد که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان شبیخون فرهنگی یاد می‌کنند که در قالب جنگ نرم قابل بررسی است.

این کتاب درصدد است سواد رسانه‌ای عموم افراد جامعه را نسبت به اهداف دشمن در جنگ نرم افزایش دهد و پیام‌های رسانه‌ای در این زمینه را نهادینه کند.

بخش مفهوم‌شناسی جنگ نرم شامل مباحثی مانند تعریف قدرت، خاستگاه مفهومی ـ نظری جنگ، تعریف و انواع جنگ، شاخص‌های قدرت نرم، ابزارهای جنگ نرم، کارکردهای جنگ نرم، اهداف جنگ نرم، ویژگی‌های جنگ نرم و برخی شگرد‌های جنگ نرم است.

سواد رسانه‌ای در فصل اول این کتاب تبیین شده که متونی مانند مروری اجمالی بر مفهوم و اصول سواد رسانه‌ای، مروری بر نظریه‌های سواد رسانه‌ای و مروری بر رویکردهای مختلف سواد رسانه‌ای را در بر می‌گیرد.

جنگ نرم از دیدگاه قرآن کریم، جنگ نرم از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، چرایی هجمه دشمن علیه زن و خانواده در جنگ نرم، اقدامات دشمن در حوزه جنگ نرم رسانه‌ای و اهداف دشمن در جنگ نرم علیه زن و خانواده عناوین دیگر مباحث این کتاب است.

مصادیق جنگ نرم در حوزه خانواده و فرهنگ جنسیتی، راهبردها و راهکارهای مقابله با جنگ نرم، مفهوم‌شناسی سبک زندگی، چرایی و هدف جنگ نرم علیه سبک زندگی اسلامی ایرانی، ابزارهای جنگ نرم در تغییر سبک زندگی، چگونگی نقش رسانه‌ها در تغییر فرهنگ و سبک زندگی و مصادیق جنگ نرم علیه سبک زندگی اسلامی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای از موضوعات دیگر این کتاب است.

عناوینی مانند چیستی اعتقادات اسلامی و نقش آن در ثبات فرهنگی، ابعاد جنگ نرم در حوزه اعتقادات، شبکه‌های ماهواره‌ای در حوزه اعتقادات دینی، انواع شبهات مطرح شده در شبکه‌های ماهواره‌ای و راهبردهای پاسخگویی و مقابله با شبهات برای تبیین مباحث در این کتاب ذکر شده است.

جنگ نرم و مبانی نظری انقلاب اسلامی، جنگ نرم و ارزش‏‌های انقلاب اسلامی، تأمل رسانه‌‏ای و جنگ نرم و حوزه عملکرد انقلاب اسلامی را از عناوین دیگر مباحث این کتاب می‌توان ذکر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha