شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در همایش پیامدهای تکفیر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به مسئولیت علمای جهان اسلام در مقابله با جریان تکفیر، تصریح کرد: امروز مقابله با جریان تکفیری از اوجب واجبات است، چون سکوت، موجب گسترش آن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گنبد کاووس، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، ظهر امروز در «همایش پیامدهای تکفیر و مسئولیت علمای اسلام»، در گنبد کاووس با اشاره به آیه «وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ. (ای پيامبر). ما تو را فرستاديم تا رحمتى بر اهل عالم باشی (قرآن کریم، سوره انبیاء، آيه 107 )»، گفت: اگر تسنن به معنی پبروی از پیامبر(ص) است همه شیعیان سنی هستند و اگر شیعه بودن به معنای حب اهل بیت(ع) است، همه اهل سنت شیعه هستند.

کل بشریت در خطر است

وی در ادامه با اشاره به ضرورت نقد اندیشه تکفیری و تبیین پیامدهای که جریان تکفیر داشته و مسئولیت علماء در مقابل آن، ابراز داشت: جریان تکفیر بزرگترین پدیده خطرناک امروز نه تنها جهان اسلام، بلکه کل عالم است.

وی با تاکید بر این که علمای اسلام باید برای مقابله با پدیده شوم تکفیر چاره اندیشی کنند، تصریح کرد: اگر ضعیف و غافل باشیم، جوانان ما را صید می کنند و به جان امت اسلامی می اندازند.

چهار مسئولیت مهم علمای اسلام

معاون بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: علمای اسلام در چهار محور «تبیین پیامدهای تکفیر با نگاه به آیات قرآن»، «نگاه قرآن به وظیفه مسلمانان در تعامل با مخالفان درون دینی و بیرون دینی»، «ریشه یابی پیدایش و ترویج اندیشه تکفیر» و «نحوه مواجهه با اندیشه تکفیر و خود تکفیر» مسئولیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که تکفیر دارای چهار جرم و اثر است که باید مورد توجه قرار گرفته شود، در این باره ادامه داد: اولین جرم مسئله قتل مسلمانان است؛ در تاریخ این اندازه قتل و غارت نداشته ایم و این تنوع جنایات در گذشته تاریخ سابقه ندارد.

اعتراف هیلاری کلینتون

وی با تاکید بر این که دنیای استعمار، مدیریت جریان تکفیری را بر عهده دارد، افزود: هیلاری کلینتون گفته است "اگر تلاش های من نبود که جریان تکفیر به وجود بیاید، آمریکا این امنیت را نداشت".

"75 درصد کشتگان عراق را اهل سنت تشکیل می دهند"

معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به این کشتن شیعه و سنی برای تکفیری ها فرقی ندارد، افزود: ابراهیم جعفری، نخست وزیر وقت عراق می گفت "75 درصد کشتگان عراق توسط تکفیری ها را اهل سنت تشکیل می دهند".

وی با تاکید بر این که تکفیر به مذهب کاری ندارد، خاطرنشان کرد: تکفیری ها 15 نفر از علمای اهل سنت عراق را سر بریدند به جرم این که وهابیت را نپذیرفتند. در ایران از کردستان وارد شدند و به عنوان جهاد، اولین کسی را که به شهادت، مفتی اهل سنت شهید شیخ الاسلام بود.

قاتل شهید شیخ الاسلام: وقتی او را کشتم سر به سجده نهادم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی به ذکر خاطره ای از ملاقات خود با قاتل شهید شیخ الاسلام، گفت: در این ملاقات به فرد تکفیری گفتم چرا او را کشتی؟ گفت "چون شیخ الاسلام کافر بود"، به او گفتم پس همه کافرند؟ ولی چرا او را اول کشتی، جواب داد چون "امام کفر بود"، گفتم آیا شیخ الاسلام را می شناختی، گفت "آری مدت ها به او اقتدا می کردم"، در ادامه به او گفتم مگر زهد و عبادت این مرد را نمی دیدی و اینکه وقتی او را در خون دیدی پشیمان نبودی؟؛ جواب داد "در ماه رمضان او را کشتم تا ثواب بیشتری ببرم، وقتی او را کشتم سر به سجده نهادم و خداوند را بابت این موضوع شکر کردم". به او گفتم اگر توبه کنی احتمالا آزاد می شوی، جواب داد "به خدا تمام علمای اینجا را درو خواهم کرد".

وی ادامه داد:  این خطر جریان تکفیری است، آنان در حال جذب نیرو هستند و ما نباید از این مسئله غفلت کنیم. امروز مقابله با جریان تکفیری از اوجب واجبات است، چون سکوت در برابر این جریان موجب گسترش آن خواهد شد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه خطاب به علمای شیعه و سنی گفت: اسلحه من و شما زبان، تحلیل و روشنگری ماست، لذا باید خودمان را برسانیم تا بتوانیم جامعه را اصلاح کنیم.

تکفیری ها می خواهند همه آثار دیانت را از بین ببرند

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در ادامه دومین جرم و اثر تکفیر را مسئله «تخریب» دانست و بیان داشت: کشورهای درگیر این موضوع تبدیل به ویرانه شده اند، تکفیری ها همه خانه ها و اماکن نه تنها بارگاه های مربوط به اهل بیت(ع) بلکه همه را ویران کردند؛ جریان تکفیری می خواهد همه آثار دیانت را از بین ببرد.

وی اضافه کرد: در سفری که به مکه داشتم، در مواجهه با آمر آنها، به من گفت "اگر از ترس این مردم نبود ما حتی این بارگاه پیامبر(ص) را نیز با خاک یکسان می کردیم".

تفرقه درد دنیای اسلام است

معاون بین الملل حوزه های علمیه، جرم و اثر سوم تکفیر را «تفرقه» دانست و گفت: در اسلام تفرقه به دلایل متعددی منع شده است، از جمله آیه ای که به آن اشاره دارد این است «وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ/ و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است(نفال/ 49)».

وی، تفرقه را درد دنیای اسلام خواند و تصریح کرد: رژیم صهیونستی و دشمنان اسلام چند سالی است با وجود، جریانات تکفیری نفس راحتی می کشند، البته به این مقدار هم بسنده نخواهند کرد.

تکفیری ها ریشه اسلام را می زنند

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه تشریج آثار تکفیر، گفت: چهارمین جرم که از مهم تر و غیر قابل گذشت است، «زشت نشان دادن چهره اسلام و شریعت اسلامی» است. آنها دین اسلام را که نشان محبت بود و در مقابل غیر مسلمانان دستور می دهد که با "قسط و عدالت" و "نیکی و رحمت رفتار" کنید را خشن و زشت جلوه می دهند.

معون بین الملل حوزه های علمیه همچنین با ابراز گلایه ای، گفت: درد ما از دو گروه است؛ اول کسانی که طلایه دار اندیشه تکفیر هستند و ریشه اسلام را می زنند و بزرگترین جنایات را انجام می دهند و دوم کسانی که می توانستند و می توانند جلوی این جریان را بگیرند، ولی نگرفتند و نمی گیرند.

امروز وقت آن است که به پا خیزیم

وی خطاب به علما تاکید کرد: امروز وقت آن است که به پا خیزیم و فریاد بزنیم و اسلام رحمت را برگردانیم و این سرمایه عظیم را با برداشتن تکفیر از جلوی راه، دوباره با سرعت به جهانیان بشناسانیم.

به وظیفه خود عمل کنیم

وی با اشاره به آیه «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَدينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ/ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد تا آن را بر همه دين ها پيروز گرداند، گرچه شرك ورزان ناخشنود باشند(توبه/ 33)، تصریح کرد: براساس وعده الهی معتقدیم تکفیری ها از بین می روند و اسلام دوباره چهره خودش را باز خواهد یافت، لذا ما باید در این بازگرداندن و برگشتن اسلام سهمی داشته باشیم و نقش خود را به صورت کامل ایفا کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha