پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسین دهنوی

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده با تاکید بر این مطلب که شناخت و درک تفاوت های میان مرد و زن به کم شدن اختلافات خانوادگی می انجامد گفت: بسیاری از بد رفتاری ها در خانواده ناشی از عدم شناخت روحیات متقابل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حسین دهنوی، شب گذشته در جمع طلاب و روحانیون اصفهان، ضمن بیان تعدادی از تفاوت های روحیه زنان و مردان، عدم شناخت این تفاوت ها را ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی عنوان کرد و گفت: شناخت صحیح این تفاوت ها باعث رفتاری صحیح از سوی طرف مقابل خواهد شد.

کارشناس مسائل تربیتی، اولین تفاوت روحیه زن و مرد را کم رنگی عاطفه در مردان  عنوان کرد و افزود: این ویژگی برای مردان یک نقص محسوب نمی شود، چرا که این ویژگی کاملا متناسب با وظایف و مسئولیت های مرد در جامعه است.

وی افزود: این در حالی است که زنان سرشار از عاطفه هستند و این ویژگی نیز برای آنها با توجه به اینکه وظیفه بسیار بزرگ مادری و تربیت فرزند به عهده آنهاست بسیار لازم و ضروری است. 

مشاور مسائل خانواده خاطرنشان کرد: شدت عاطفه در زنان باعث بروز رفتارهایی می شود که کاملا طبیعی است که از جمله آن می توان به شدت علاقه زن به خانواده ی خود اشاره کرد.  اگر مرد نداند که این رفتار زن کاملا طبیعی و نشأت گرفته از شدت عاطفه اوست،  به اشتباه این رفتار را ناشی از ترجیح پدر و مادر بر شوهر قلمداد کرده و آن را دست مایه بهانه جویی ها و اختلافات قرار خواهد داد.

حجت الاسلام دهنوی در این خصوص به گریه کردن زیاد به عنوان ویژگی دیگری که  نشأت گرفته از شدت عاطفه زنان است، اشاره کرد  و گفت: این ویژگی نیز نباید از سوی مردان، یک عیب تلقی شود و نباید آن ها را از این اقدام  نهی نمود چرا که گریه کردن به تخلیه روانی بانوان در حین مشکلات، کمک شایانی خواهد کرد. در چنین حالتی نباید با زبان استدلال و ایجاد راهکار با آنها صحبت کرد گفت: اقدامی که یک مرد در قبال گریه همسرش باید انجام دهد، بیان جملاتی است که نشان از همدردی و تسکین غم دارد.

کارشناس مسائل تربیتی در ادامه با بیان اینکه مردان اهل سکوت و زنان اهل کلام هستند، ادامه داد: صحبت کردن زیاد زنان که باز هم در راستای ایفای نقش مادری آنها و تربیت فرزندان است باید مد نظر آقایان قرار گیرد. وظیفه مرد در مقابل این ویژگی همسر خود، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای صبحت کردن است.

حجت الاسلام دهنوی، در ادامه با بیان اینکه صحبت کردن با همسر یکی از راه های کاهش غم و غصه در زنان به شمار می رود، گفت: این ویژگی نیز در مردان کاملا برعکس بوده و مردان برای تسکین ناراحتی های خود بیشتر راغب اند در یک مکان تنها باشند.

وی تصریح کرد: اگر یک مرد از این ویژگی همسر خود بی اطلاع باشد و بخواهد با قیاس نفس در این خصوص عمل کند،  قطعا به اشتباه به همسر خود پیشنهاد می دهد برای کاهش غم و غصه به کنج عزلت و تنهایی برود، ولی این در حالی است که غم و غصه زنان برعکس مردان با صحبت کردن برطرف خواهد شد.

کارشناس مسائل خانواده در بیان یکی دیگر از تفاوت های زن و مرد، گفت: زنان جزئی نگر و مردان کلی نگرند که این ویژگی زنان هم کاملا متناسب با نوع وظایف آنهاست. در این جا لازم است که مردان در بعضی مواقع سعی کنند برخلاف روحیه خود، به جزئیاتی که شاید به نظر آنها مهم نباشد توجه کنند چرا که بعضی جزئیات برای بانوان بسیار مهم تلقی می شود.

حجت الاسلام دهنوی در بیان آخرین تفاوت زنان و مردان گفت: زنان سطح نگر و مردان عمق نگر هستند، به عبارت دیگر زنان شاخ و برگ را و مردان ریشه را می بینند، این ویژگی نیز باید مد نظر طرفین باشد و در صورتی که مغفول بماند، باعث بهانه جویی و دستمایه اختلاف از سوی طرف مقابل خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha