پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار

حوزه/ مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي، علم و فضل را از الزامات طلبه انقلابی خواند و گفت: نقطه مطلوب در حوزه علميه پاسداری از مکتب و فرهنگ ائمه(ع) و رسیدن به تراز انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمين شريعتي تبار در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در مشهد با اشاره به لزوم تحول در حوزه، نقطه مطلوب را همان هویت حوزه های علمیه یعنی پاسداری از مکتب و فرهنگ ائمه(ع) و رسیدن به تراز انقلاب اسلامی دانست.

وي، تحول را داراي یک سری لوازم و مبانی برشمرد و يادآور شد: در  تحول باید سوابق و تاریخ يك سازمان بررسی شود و زمینه ها، استعدادها، ظرفیت ها و راه های رشد آن مورد توجه قرار گیرد و امکانات بالقوه و اهداف آن شفاف و روشن شود.

تاکید بر آسیب شناسی فعالیت ها

مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوی افزود: علاوه بر اين نكات، براي رسيدن به يك تحول مي بايست نقطه هدف و آینده مطلوب ترسیم شود كه آسیب شناسی از فعالیت های صورت گرفته نیز در این راستا ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمين شريعتي تبار بابيان اينكه ايجاد تحول از سوي مدیران به معناي بد بودن وضع موجود نیست، توضيح داد: انسان همواره باید به دنبال تحول باشد. امام کاظم عليه السلام فرمود «مَنِ استَوى يَوماهُ فهُو مَغبونٌ / هر كس دو روزش برابر باشد، مغبون است»، بنابراین، انسان به طور دائم باید در حال رشد، تکامل و تحول گرا و تحول خواه باشد.

عالم و فاضل بودن؛ ویژگی بارز طلبه انقلابي

مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي در ادامه به حوزه انقلابي اشاره و ابراز كرد: بدون تردید بایسته است که طلبه و حوزه های علمیه به استناد مبانی قرآنی و فقهی، انقلابی باشند، انقلابی بمانند و این روحیه را منتقل کنند.

وي، یکی از لوازم مهم انقلابی بودن و انقلابی ماندن را علم و فضل عنوان كرد و گفت: اين امر كه طلبه ای خود را انقلابی بداند و در برابر نظام اسلامی و ولایت فقیه احساس مسئولیت داشته باشد، اما از نظر علمی ضعیف باشد، قابل قبول نيست، زيرا ضعف علمی او در ایفای نقش انقلابی اش خدشه وارد می کند.

مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب مکرراً طلاب را به سه مسئله خوب درس خواندن و ارتقاي علمي، تهذیب و بصيرت سياسي و زمان شناسي توجه داده اند، اظهار كرد: براساس بيان روايت، کسی که عالم به زمان خود باشد، با نیازسنجی صحیح از زمانه خود، عملکرد بهتری را خواهد داشت.

تاکید بر نیاز سنجی فرهنگی با رویکرد جهانی

وي در ادامه با بيان اينكه امکانات حوزه های علمیه رشد قابل توجهی داشته، به رشد و تغییر سريع نیازهای جامعه اشاره و خاطر نشان كرد: امروز نیازهای فرهنگی بسیاری داریم که به داخل مرزهای ما محدود نمی شود و این مسئله متوجه حوزه های علمیه است.

مديرعامل بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي افزود: بنابراين، فعالیت های پژوهشی و علمی حوزه های علمیه مي بايست به نسبت گذشته ارتقاء و بالندگی چشمگیری داشته باشد که البته علی رغم تلاش های فراوان، شاهد تحقق این مسئله نبوده ایم.

ضرورت تربیت طلبه پژوهشگر

حجت الاسلام و المسلمين شريعتي تبار، يكي از علت هاي اين امر را نبود انگیزه های لازم برای انجام فعالیت های عمیق و دقیق پژوهشی و علمی عنوان و ابراز كرد: حوزه علميه نيز مي تواند نسبت به اين امر توجه كند و با تقويت نظام آموزشي خود و اهتمام به مسئله پژوهش موجب شود كه طلبه احساس کند که اگر تحقیق و پژوهشی انجام داد، دیده می شود و مجموعه مدیریت حوزه او را جدی گرفته و به او اهمیت می دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha