سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله العظمی شبیری زنجانی

حوزه/ حضرت آیت الله شبیری زنجانی به چند استفتاء درباره زیارت اربعین، رعایت قوانین خروج از کشور، صید ماهی، خمس و احکام موجر و مستأجر و .. پاسخ گفتند.

خبرگزاری «حوزه»، متن سؤالات و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* آیا زیارت اربعین اختصاص به خود روز اربعین دارد؟

پرسش: با توجه به ازدحام جمعیت جهت زیارت اربعین؛ آیا زیارت اربعین اختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از اربعین را نیز شامل می ‌شود؟

پاسخ معظم له: ثواب خاص زیارت أربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت کند ولی کسانی که در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آن جا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، إن شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز أربعین هم به آنها عنایت شود.

* رعایت قوانین خروج از کشور برای زوّار أربعین

پرسش: رعایت نکردن قوانین ایران و عراق، مانند اخذ ویزا و پرداخت خروجی و... از سوی بعضی از زائرین که بعضاً موجب بی ‌نظمی می شود و دارای تبعات امنیتی است، چه حکمی دارد؟

پاسخ: جایز نیست.

* صید ماهی با باز کردن دریچه خروجی آب استخر

پرسش: اگر با باز کردن دریچه خروجی آب استخر، ماهیان داخل آن پس از خارج شدن آب جان بدهند، آیا این ماهی ها حلال هستند؟

پاسخ: صید ماهی به روش مذکور بلا مانع است و در فرض سؤال، ماهی حلال است.

* تخلیه منزل توسط مستاجر قبل از پایان مدت

پرسش: منزلی را به مدت یک سال به شخصی اجاره داده ایم. وی بعد از گذشت یک ماه، منزل را تحویل داده و رفته است. با توجه به اینکه در این فصل پیدا کردن مستاجر جدید مشکل است، آیا مستاجر قبلی نسبت به خالی ماندن منزل در این مدت ضامن است؟

پاسخ: تا اجاره نخست به وجه صحیح فسخ یا اقاله نشده، مستاجر قبلی ضامن است.

* قرض گرفتن از کسی که اهل خمس نیست

پرسش: قرض گرفتن از کسی که خمس اموال خود را پرداخت نمی کند، چه حکمی دارد؟

پاسخ: تصرف در عین جنس یا پولی که متعلق خمس است، جائز نیست ولی تا زمانی که یقین ندارید پرداختی های ایشان از عین مال خمس نداده است، استفاده شما مانعی ندارد.

* تخلف از نذر

پرسش: نذر کرده ام گوسفندی را ذبح و بین نیازمندان تقسیم کنم. آیا می توانم به جای عمل به آن، مبلغ آن را به بهزیستی یا انجمن بیماری های خاص هدیه کنم؟

پاسخ: اگر نذر را با صیغه شرعی خوانده اید باید مطابق آن عمل کنید.

* وقف کتاب و تکلیف حق التألیف

پرسش: آیا کتاب یا مقاله ای را می توان وقف نمود؟ در صورت صحت وقف، آیا چنین فردی، دیگر نمی تواند از حق التألیف یا امتیاز پژوهش استفاده کند؟

پاسخ: اگر عین کتاب یا مقاله خود را وقف کند- نه حق معنوی تالیف را - استفاده از حق معنوی مانعی ندارد اما اگر حق معنوی را وقف کرده، استفاده از آن در غیر جهت وقف جائز نیست.

* گرفتن پول و خارج شدن از مناقصه

پرسش: چند شرکت در یک مناقصه شرکت می کنند. آیا شرکتی می تواند در قبال گرفتن مالی از مناقصه کنار بکشد؟

پاسخ: فی نفسه مانعی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha