چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ همایش فقه حکومتی در قم/حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در شرایطی که فقهای دین بسط یافته اند و جامعه دارای نظام اسلامی شده، فقه مجال پیدا می کند تا خود را در بستر حاکمیت مشاهده کند و در این دوره نیازمند فقه حکومتی هستیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی صبح امروز در همایش فقه حکومتی از دیدگاه فقیه بصیر مرحوم آیت الله مهدوی کنی که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه با سه تلقی متفاوت از فقه مواجه هستیم، اظهار داشت: تلقی غالب به عنوان فقه فردی شناخته می شود و جایگاه فقاهت را متناسب با استنباط احکام مربوط به آحاد مکلفین عنوان می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به تحولات گستره مباحث اجتماعی و پیچیدگی های جهان امروز صرف فقه فردی،  کفایت نمی کند و فقیه باید گام دیگری به عنوان فقه النظام بردارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با طرح این پرسش که آیا فقه حکومتی متفاوت از فقه النظام است، گفت: به نظر بنده فقه حکومتی تلقی سومی از فقه است و متفاوت با فقه فردی و فقه النظام می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: فقه حکومتی به معنای فقه را در بستر حکومت و مدیریت کلان جامعه آوردن است.

وی با بیان اینکه فقه فردی متناسب با دوره انزوای فقاهت و فقها است، گفت: در دورانی که حالت انزوای فقه است، چاره ای برای فقه جز ظهور در سیمای فقه فردی باقی نمی ماند، اما در شرایطی که فقهای دین بسط یافته اند و جامعه دارای نظام اسلامی شده، فقه مجال پیدا می کند تا خود را در بستر حاکمیت مشاهده کند و در این دوره نیازمند فقه حکومتی هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه فقه حکومتی معادل فقه سیاسی نیست، گفت: فقه سیاسی را اگر به معنای استنباط احکام مربوط به حوزه سیاست بدانیم، فقه حکومتی معادل فقه سیاسی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه وظایف فقها با پذیرش فقه حکومتی متفاوت می شود، اظهار داشت: اگر عدالت را در قالب فقه حکومتی بررسی کنیم، یک وظیفه و ماموریت برای کلیت نظام اسلامی خواهد شد در صورتی که این مسئله در فقه فردی متفاوت است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha