شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم طباطبایی همسر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی

حوزه/ سیده فاطمه طباطبایی گفت: امام خمینی(ره) عارف واصلی است که با دو بال علم و معرفت در مسیر درست کشف حقیقت گام برداشتند و در عین زهد و خلوت گزینی، عمر خود را به پایان بردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،خانم طباطبایی امروز در نشست علمی نگاهی به کتاب «  مصباح الهدایه » امام خمینی (ره) در سالن همایش های موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در قم اظهارداشت: امام راحل شخصیتی بود که قلوب انسان ها را فتح کرد و دیگران را هم از آثار خود بهره مند ساختند ضمن اینکه همه حرکات، رفتار و عمل ایشان عرفان عملی بود.

وی با بیان اینکه « مصباح الهدایه هدیه عرفانی امام خمینی به پویندگان حقیقت است» افزود: کتاب مصباح الهدایه هدیه عرفانی امام خمینی(ره) به خوانندگان به منظور رمزگشایی از خلافت و ولایت در دو قوس نزول و صعود است.

همسر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی ادامه داد: امام خمینی عارف واصلی است که با دو بال علم و معرفت در مسیر درست کشف حقیقت گام برداشتند و در عین زهد و خلوت گزینی، عمر خود را به پایان بردند و دیگران را هم از آثار خود بهره مند ساختند ضمن اینکه همه حرکات، رفتار و عمل ایشان عرفان عملی بود.

وی بیان داشت: هدیه ای که امام آن را هدیه عرفانی برای خواننده می خواند، این است که می خواهد کشف کند برای خواننده از دو قوس صعود و نزولی که وجود دارد و از نام کتاب بر می آید که مهمترین هدیه امام رمزگشایی از خلافت و ولایت در دو قوس صعود و نزول است.

خانم طباطبایی با بیان اینکه بحث خلافت از نظر امام خمینی(ره) مهم بوده است، ابراز داشت: امام خمینی(ره) از خلفایی سخن می گویند که در هر عالمی از عوالم، اصالتشان، اظهار کمالات حضرت ربوبی است، عالی ترین و والاترین خلفا، فیض اقدس است که نور حضرت علام الغیوب را در ساحت اسماء و صفات و بسط و اکمال موجودات می پردازد. از این رو امام از مقام خلافتی که در ذات ربوبی مطرح است و هم از خلفایی که در عالم ناسوت است، پرده بر می دارد و جایگاه خلیفه الهی را با قبول تشکیک در عوالم در عین و علم پی می گیرد.

وی بیان داشت: در نگاه هستی شناسی ایشان هیچ یک از اسماء و صفات نمی تواند به ساحت حقیقت غیب الغیوب نزدیک شود ولی از آنجا که حق تعالی اراده کرده خود را بنمایاند و گنج پنهان خویش را آشکار کند، واسطه ای، جانشینی، خلیفه ای لازم است تا میان ذات احدی و اسماء الهی قرار گیرد و نور ازلی احدی را در آینه اسما و صفات بتاباند.

عروس امام خمینی(ره) با بیان اینکه در نگاه امام خمینی(ره)، فیض اقدس دارای دو وجهه باطن و ظاهر است؛ گفت: به لحاظ باطن، رو به سوی ذات غیب الغیوب دارد که عدم ظهور در آن حاکم است و وجهه ظاهری به سمت اسماء و صفات رو دارد و همین وجهه ظاهری است که مقام خلافت را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه مقام خلافت برای امام خمینی حائز اهمیت است، ابراز داشت: در بیان ترتب اولین حقیقتی که از فیض اقدس بهره مند می شود، اسم اعظم الله است که به لحاظ گستردگی همه اسماء و صفات را داراست.

خانم طباطبایی گفت: همه اسماء از طریق اسم اعظم با فیض اقدس ارتباط برقرار می کنند و اسم الله، رب الارباب و درنهایت اعتدال و استقامت است و دارای دو وجهه است؛ نخستین ظهور اسم الله، در اسم رحمان و رحیم است و از این روست که اسماء جمالیه بر اسماء جلالیه مقدم است؛ اسم رحمان به بسط وجود و اسم رحیم به بسط و گسترش کمال وجود می پردازد لذا این دو اسم به دو گونه ذاتی و فعلی مطرح می شود؛ رحمان و رحیم ذاتی موجب ظهور اسماء می شود و کمال لایق آنها را عطا می کند و رحمان و رحیم فعلی، مظاهر آن اسماء را در مرتبه عینی و تعیّنات خلقی پدید می آورد و به کمال می رساند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha