پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، حوزه انقلابی را «به روز» و «تحول گرا» خواند و با اشاره به ضرورت حضور در فضای مجازی، گفت: اگر فردی که هنوز تسلط کافی به شبهات ندارد، وارد فضای مجازی شود، خود مورد تهاجم قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمين محمدهادی عبدخدایی، در گفتگو با خبرگزاري «حوزه»در مشهد با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نسبت به لزوم فعالیت در فضای مجازی، ابراز كرد: این امر یک مسئله نسبی است؛ برخی آمادگی بالاتری برای ورود به این فضا دارند و برخی در فضاهای تبلیغی دیگر مفیدترند. طلبه در هر عرصه اي مانند تفسیر، منبر و تبلیغ، تدریس و آموزش، حدیث و کلام، و ... باید سطح تحصيلي خود را به خوبی بخواند.

طلاب تهدیدها و فرصت ها فضای مجازی را بشناسند

سفير اسبق ايران در واتيكان افزود: اگر طلبه سطح را به خوبی بخواند و به تدریج بر شبهات و پاسخ های شبهات مسلط شود و از طرفي تهدیدها و فرصت ها حضور در فضای مجازی را به خوبی بشناسد، می تواند وارد این فضا شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه اين مسئله باید به تدریج صورت گیرد، تأکید كرد: اگر یک سرباز بخواهد کار یک فرمانده را انجام دهد، هم به خود و هم به دیگران لطمه خواهد زد. بنابراين، اگر فردی که هنوز تسلط کافی به شبهات ندارد، وارد فضای مجازی شود، خودش مورد تهاجم قرار می گیرد.

وي افزود: باید ابتدا مبانی اعتقادی و اخلاقی فرد محکم شود و انسان به مدارجی از وارستگی برسد و هر چقدر این مسئله بیشتر محقق شود، قدرت پاسخگویی و زمینه مقابله فرد با تهاجمات اخلاقی بالاتر رفته و در نتیجه آمادگی بالاتری برای ورود به فضای مجازی خواهد داشت.

ضرورت تقویت روحیه انقلابی

سفير اسبق ايران در واتيكان در ادامه به نقش استعمار و جنایات آن علیه آزادی و ملت های آزادیخواه اشاره و خاطر نشان كرد: باید مردم را نسبت به اين قضيه آگاه کرد كه این امر یکی از وظایف طلاب است. در واقع طلبه باید با مطالعه و تحقیق در این زمینه ها، زمینه ارتقاء روحیه انقلابی در خود و در مردم را به وجود آورند.

وي با بيان اينكه کتاب های بسیاری در مورد نقش انقلاب و همچنین راه هایی که در برابر مردم جهان گشوده و این که چطور موجب بیداری مسلمانان جهان شده، نوشته شده است، گفت: کتاب هایی در مورد استعمار و استعمارگران نوشته شده که مطالعه آن ها بسیار مفید و روشنگر است و کسی که چنین کتاب هایی را مطالعه می کند، باور عمیق تری به انقلاب خواهد داشت.

تغییر" زور سرنیزه" به "هجمه فرهنگی"

سفير اسبق ايران در واتيكان با اشاره به اين مطلب كه استعمار و استکبار هیچ گاه دست از تلاش برای براندازی حکومت های آزادی‌خواه و اسلام‌گرا بر نمی دارند، چرا که آن ها را هم چون سدّی در برابر اهداف شوم خود می بیند، ابراز كرد: استعمار و استکبار در گذشته با زور سرنیزه خود را بر ملت ها تحمیل می کرد و امروز علاوه بر آن، فضای مجازی، تبلیغات و ابزارهای فرهنگی را نیز در اختیار گرفته است.

وي، وظیفه روحانیت را استمرار بخشیدن به بیداری مردم و نجات دادن ملت اسلام از زیر یوغ اجانب عنوان و ابراز كرد: یکی از پایه های تحقق این مسئله، همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، انقلابی ماندن حوزه های علمیه است.

روحانی انقلابی، رکود ندارد

حجت الاسلام و المسلمين عبدخدايي، آگاهی، زمان شناسی و فعالیت همه جانبه طلاب در شرایط کنونی را بسيار ضروري خواند و گفت: طلبه و روحانی انقلابی شب و روز نمی شناسد و با توجه به شناختی که از شرایط کنونی جهان و اقدامات خصمانه دشمن دارد، برای حفظ و تبیین اسلام حداکثر تلاش خود را بکار می بندد.

وي، تحول گرایی را از ویژگی های حوزه انقلابی خواند و اظهار كرد: برای ایجاد تحول می بایست فعالیت زیادی در توسعه حوزه و ایجاد حوزه های کوچک صورت بگیرد، زيرا تعداد طلبه ها نسبت آنچه که مورد نیاز است، بسیار محدود می باشد.

هجمه به دین و انسانیت در فضای مجازی

عضو مجلس خبرگان رهبري، تهاجمات فراوان در فضای مجازی عليه دین، اخلاق، انسانیت و سایر ارزش ها را مورد توجه قرار داد و يادآور شد: ما به علماء و آگاهانی نیاز داریم که بتوانند از ارزش های دینی و اخلاقی پاسداری کنند. البته همان طور که بیان شد، صرف بالا رفتن کمیّت، موجب تحول نمی شود، بلکه باید در کنار این، به علم و سواد و وسعت معلومات بیشتر نیز پرداخت.

وي افزود: پاسخگویی به پرسش ها و شبهات موجود در جامعه و فضای مجازی، نیاز دارد که طلبه امروزی آگاه و عالم باشد و به صورت وسیع به علوم و فنون اسلامی مسلط بوده و جوابگوی مشکلات و معضلات اجتماعی باشد.

طلبه انقلابی، با سواد است

تولیت مدرسه علميه جعفريه مشهد با بيان اينكه طلبه امروزی و انقلابی باید ارزش پاسخگویی اعتقادی به شبهات مردم را درک کند، ابراز كرد: در این صورت اشعاری که برای روضه خوانی و مداحی نیز انتخاب می کند، متفاوت و دارای ارزش بالاتر و سازنده خواهد بود. بنابراين، یک طلبه عالم به خوبی می تواند مکتب و معارف اسلامی را معرفی کند.

وي به اهميت آگاهي دادن به طلاب جوان نسبت به مسئولیت خطیری که بر دوش آن هاست، اشاره و خاطر نشان كرد: طلبه باید درک کند که در برابر هجمه و شبیخون گسترده دشمن مسئول است و باید شرایط زمانی خود را بشناسد. اگر این حس در درون او به وجود بیاید، سعی خواهد کرد که بارورتر شود و خود و مردم از رشد معنوی و علمی او سود خواهند برد.

تقوا و علم؛ دو عنصر اساسی رشد طلاب

حجت الاسلام و المسلمين عبدخدايي، دو بال تقوا و علم را براي رسيدن به هدف طلبگي مهم ارزيابي كرد و گفت: اساتید و مدیران باید تشویق طلاب، ترسیم اهمیت و عظمت توجه قرآن و دین به علم آموزی و معرفی الگوهای شایسته را در دستور کار خود قرار دهند.

اساتید مسئول اند

وي تصريح كرد: اساتید نباید نسبت به طلاب با مسامحه رفتار کنند، بلکه باید ارتباط خود را با آن ها افزایش داده و با آن ها گفتمان داشته باشند و با روش های مختلف توجه طلاب را به کلاس و درس جلب کرد تا درس هر روز را در همان روز یاد گرفته و آن را حلاجی کنند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha