پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خواهران

حجت الاسلام مرتضوی پناه، «غم و اندوه » و «پشیمانی» را ثمره غضب دانست و تصریح کرد: در روایت آمده است کسی که به دیگری تهمت بزند ایمان در قلبش آب می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه، در نشست اخلاقی که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) اصفهان برگزار شد، گفت: در ذکر یونسیه (در نمازغفیله)  اشاره شده به اینکه غضب باعث شد حضرت یونس(ع) امت خود را رها کرده  و آنها را ترک کند.

وی، «غم و اندوه » و «پشیمانی » را ثمره غضب دانست و تصریح کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند :«یکی از چیز هایی که عقل را ازبین می برد غضب است، از غضب بپرهیزید که اولش جنون و آخرش پشیمانی است ». انسان در غضب سخنانی می گوید و یا کارهایی انجام می دهد  که جز پشیمانی چیزی به بار نمی آورد، لذا باید از غضب دوری کرد .

 حجت الاسلام مرتضوی پناه ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) آب و نوشیدن آب را درمانی برای غضب بیان فرمودند، زیرا غضب از شیطان و شیطان از آتش است برای مهار آتش بهترین وسیله آب می باشد.

وی خاطر نشان کرد : یکی دیگر از اموری  که در نماز غفیله  آمده است و ما را از غفلت خارج می سازدف تذکر به عدم عجله در کارها است، اما در مقابل هم شاهدیم که  عجله نسبت به  برخی امور در روایات مورد مدح قرار گرفته است مانند عجله در توبه،  اطعام میهمان و ازدواج جوانان.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار (ع) ما را از عجله در قضاوت بر حذر داشته اند  که این امر باعث تهمت زدن به دیگران می شود. حضرت مریم (س) در قرآن کریم به عنوان فردی معرفی شده اند که مورد قضاوت عجولانه و تهمت دیگران واقع شده اند، در روایت آمده است کسی که به دیگری تهمت بزند ایمان در قلبش آب می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha