جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گسترش مدارس آموزش قرآن و علوم دینی اینترنتی در پاکستان

حوزه/ معلمان پاکستانی از طریق اینترنت، برای مسلمانان در کشورهای غربی، مدارس علوم دینی و کلاس‌های آموزش قرآن برگزار می‌کنند که این مدارس در سال‌های اخیر با استقبال زیادی روبرو بوده‌ است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از gulf-times، معلمان قرآن پاکستانی از طریق اینترنت، برای مسلمانان در کشورهای غربی، اروپا و آمریکا، مدارس علوم دینی و کلاس‌های آموزش قرآن برگزار می‌کنند که این مدارس در سال‌های اخیر با استقبال زیادی روبرو شده‌اند. این معلمان از طریق اینترنت و اسکایپ، با دانش‌ پژوهان در ارتباط قرار گرفته و به آن‌ها درس می‌دهند.

یاسر هارون، که از 3 سال پیش کلاس‌های قرآنی را از آپارتمان کوچکش اداره می‌کند، دانش آموزانی از کشورهای مختلف چون آمریکا، انگلستان، فرانسه و هلند دارد. او 7 معلم از فارغ التحصیلان مدارس قرآنی استخدام کرده است و این معلمان قرآئت قرآن به زبان عربی را به دانش پژوهان آموخته و معنای آن را به آن‌ها می‌آموزند.

هارون می‌گوید: این کلاس‌ها هم یک وظیفه الهی و هم منبع درآمدی برای ما است. مردم در غرب به اسلام علاقه نشان می‌دهند. و درخواست‌ها برای کلاس قرآن اخیرا افزایش یافته است.

او در ادامه می‌گوید: مراکز اسلامی در کشورهای غربی در ثبت نام دانش آموزان کمک کرده و با یک جستجوی ساده اینترنتی نیز می‌توانید با این مدارس ارتباط برقرار کنید. دانش آموزان ما اکثرا از خانواده‌های مهاجر پاکستانی، هندی و بنگلادشی هستند که به صورت تک نفره یا در گروه‌های کوچک، روزانه نیم ساعت در کلاس حضور می‌یابند.

دولت آمار درستی از مدارس اسلامی اینترنتی در پاکستان ندارد

امیر یاسین سرپرست انجمن آموزشی مدارس پاکستان می‌گوید: دولت، مدارس متداول و مرسوم را کنترل می‌کند، اما هیچ آمار درستی از مدارس علوم دینی اینترنتی در پاکستان وجود ندارد. نمی‌توان آمار این مدارس را نگه داشت. زیرا برای برگزاری چنین کلاس‌هایی تنها به یک کامپیوتر و آی دی اسکایپ نیاز است.

طبق آخرین آمار انجمن آموزشی مدارس پاکستان، نزدیک به 20 هزار مدرسه علوم دینی غیراینترنتی در پاکستان وجود دارد و این مدارس 2 و نیم میلیون دانش آموز دارند. پس از اینکه طالبان در دسامبر 2014، نزدیک به 150 دانش آموز را در یک مدرسه قتل عام کرد، دولت پاکستان تحت برنامه طرح اقدام ملی قصد کاهش این مدارس را داشته است اما این تلاش‌ها تا کنون با شکست روبرو شده‌اند.

عمران جمشید که خودش مدرسه مشابهی را اداره می‌کند می‌گوید: تعداد این مدارس در پاکستان بسیار زیاد است و شاید به هزاران مدرسه برسد. این مدارس اینترنتی نه تنها در پاکستان، بلکه در هند و بنگلادش نیز هستند. به جز آمریکا، کانادا و اروپا، دانش‌پژوهانی از چین و جنوب آفریقا نیز داریم. تازه مسلمانان نیز در این مدارس تحصیل می‌کنند که البته تعدادشان کم است.

جمشید در ادامه می‌گوید: مساجد و مراکز اسلامی کافی در اروپا و غرب وجود ندارد و مسلمانان این کشورها می‌خواهند فرزندانشان قرآن را یاد گرفته و اسلام را بهتر درک کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha