پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخلاق

نشست علمی با موضوع"اخلاق و زندگی طلبگی"، با حضور اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه کوثر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، ولی الله جعفری استاد حوزه و دانشگاه در این نشست طی سخنانی گفت :یکی از آفت هایی که امروزه جامعه به آن مبتلا شده است افول و نزول معنوی و اخلاقی است واین عارضه مربوط به کشور ما تنها نیست وکل جهان را شامل می شود.

وی  خاطر نشان کرد: کم رنگ شدن اخلاقیات و افول انسانیت در جامعه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله، کیفیت و نوع لقمه ای که مردم دارند، بی توجهی به آخرت، و همچنین تنزل اخلاقیات برخی چهره ها که در میان مردم شاخصه بوده اند وذیکی از این شاخصه ها طلاب و زندگی طلبگی است که دید مردم را نسبت به مسائل اخلاقی کم اهمیت کرده است.

این محقق حوزوی افزود:طلبه شدن منجر به یکسری اتفاقات می شود و جامعه از طلبه ها انتظارات خاصی را دارند مثل اینکه اهل علم ، اخلاق و تقوی باشند،دید مردم به طلاب اینگونه است که یک طلبه معلومات و علم خوبی داشته باشد ،همچنین از نظر تدین ومعنویت هم انتظار دارند،یک طلبه بسیار مقید باشد.

وی خاطر نشان کرد: طلاب باید هوشیار باشند چرا که مردم از آنها متوقع هستند همانگونه که از یک پزشک انتظار می رود که در علوم پزشکی توانا باشد  و یا از یک نجار این انتظار می رود که در حرفه نجاری توانا باشد، این توقع از هر طلبه ای می رود که در مسائل علم معنویت واخلاق سنجیده عمل کند.

جعفری ابراز داشت : طلبه خوب از جهت علمی با سواد، از جهت دینی ، متقی و متدین  و از جهت اخلاق ،متواضع وخوش برخورد است.

وی در ادامه افزود:طلاب باید تلاش کنند برای خوب و نمونه بودن در همه جهات برنامه داشته باشند وخوب شدن به معنای واقعی کلمه برای یک طلبه زمانی اتفاق می افتد که طلبه با جدیت و برنامه ریزی تلاش کند و این انتظار را نداشته باشد که صرف آمدن به حوزه می تواند در تعالی او دخیل باشد بلکه همانگونه که کسی که می خواهد باسواد باشد و یا می خواهد هنری را بیاموزد باید تلاش کند و مرتبه رشد او بسته به تلاش خود او دارد ، در حوزه های علمیه هم همین گونه است و متعالی شدن در تمام جهات تلاش همه جانبه هر طلبه ای را می پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: در تقویت بعد معنوی ، طلاب باید نسبت به نماز اول وقتشان جدیت خاصی داشته باشند ، چرا که نماز اول وقت انسان را به درجات عالیه می رساند و در واقع برد کاری افراد را زیاد می کند ،مثل شیارهایی که بر روی فشنگ برای افزایش برد عملکردی ایجاد می کنند .

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha