جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رفعتی

حوزه/ یکی از آسیب‌های رسانه‌های عصر جدید، صرف انعکاس رخداد‌‌های جامعه و عدم توجه کافی به فرهنگ سازی است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، در درس فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد گفت: عنصری که یک رسانه دینی را هویت می بخشد، هدف غایی آن است که همان مسئله هدایت است.

وی افزود: هدایت، عنصری محوری در یک رسانه دینی است و اگر رسانه ای به دنبال مسئله فرهنگسازی صرف باشد در واقع لزوما رسانه دینی نیست، چون این رسانه باید به دنبال هدایت جامعه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفعتی بیان کرد:  اینکه بیان می شود، هدف رسانه دینی فرهنگ سازی نیست، به این معنی هم نیست که رسانه دینی فرهنگ سازی نمی کند، بلکه فرهنگی را به مردم ارایه می کند و مهمترین عنصر آن دین و دیانت، رستگاری و هدایت مردم به سوی معبود است.

وی افزود: این رسانه برای اینکه بتواند چنین راهبردی را در کار خود پیاده کند، نیازمند یک عنصر بسیار قوی در توسعه تدین است، این مسئله همان امربه معروف و نهی از منکر است؛  زیرا با این عنصر  دین در جامعه پیاده می شود.

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم با بیان روایتی از امام محمد باقر(ع) إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ  وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ گفت: این فریضه مهم و واجب شیوه و راه پیامبران الهی و صالحان بوده و همه حقوق با این فریضه در جامعه پیاده می شود.

وی اظهارکرد: امر به معروف و نهی از منکر در کنار هم هستند و هیچ کسی صرفا نمی تواند آمر به معروف باشد، ولی ناهی از منکر نباشد؛ به همین دلیل یک رسانه دینی باید هم آمر به معروف باشد هم مردم را از منکرات نهی کند.

استاد حوزه بیان کرد: نهی از منکر از جمله مسایل بسیار مهمی است که باید یک رسانه دینی آن را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهد؛ یکی از آسیب‌های رسانه‌های عصر جدید صرف انعکاس رخداد‌‌های جامعه است و کمتر به فرهنگ سازی می پردازند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفعتی اظهارکرد: پس رسانه دینی باید این دو فریضه مهم را در کنار هم اجرا کند و در همین زمینه باید گفت که علت مقدم شدن امر به معروف از نهی از منکر به آن دلیل است که قرآن و روایات این تقدم را بیان کرده اند و نکته دیگر نیز برای استقرار خوبی ها، ابتدا باید آمربه معروف و خوبی بود و سپس منکرات را از جامعه برچینیم.

وی گفت:  پس از این که هدف مشخص شد، نوبت به فرهنگ سازی برای رسیدن به این هدف می رسد، این فرهنگسازی نیز مراتبی دارد، امر به معروف و ترویج معروفات و نهی از منکر در درجه اول اهمیت می باشند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مصادیقی از تاریخ اسلام برای این امر ذکر کنیم، باید به تلاش پیامبر برای زودن منکرات جاهلی و استقرار نظام پاک ازدواج در جامعه اشاره کرد، با این کار،  منکر زنا در جامعه از بین برود.

استاد حوزه عنوان کرد: عنصری که ممکن است امربه معروف و نهی از منکر را دچار چالش کند این است که برخی اوقات منکرات در جامعه به ارزش مبدل می شوند و باعث طبیعی شدن گناه در یک جامعه می شوندکه آمران به معروف در این زمینه وظیفه سنگینی خواهند داشت تا جامعه را به مسیر صحیح سوق دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha