پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مجد

حوزه/ امام جماعت مسجد باقرالعلوم(علیه‌السلام) تهران گفت: با اعتماد مردم به ائمه جماعات و با محوریت مسجد به عنوان کانون حرکت‌های مردمی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مسجد در طراز اسلام به معنای واقعی کلمه نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه رکن اساسی مسجد،  امام جماعت و مردم هستند، اظهار داشت: به نظر بنده اگر بخواهیم مسجدی را در طراز اسلامی مطرح کنیم، باید یکسری ویژگی‌ها و شرایطی را در نظر بگیریم. به عنوان مثال امام جماعت یک مسجد باید باسواد بوده و حداقل تا درس خارج فقه و اصول را گذرانده باشد. و چنانچه مسلط به علوم دیگر باشد بر فضیلت او می‌افزاید.

وی با تاکید بر اینکه برخورد امام جماعت با مردم باید متواضعانه و آراسته به اخلاق محمدی(ص) باشد، عنوان داشت: خادمین مسجد خصوصاً هیئت امناء باید مردمی، خوش اخلاق و دلسوز بوده، و در عین حال که بیشترین جاذبه را دارند، دافعه نداشته باشند و نیت‌شان بر حضور همه اقشار مردم در مسجد باشد.

حجت‌الاسلام مجد ادامه داد: همه خادمین مسجد باید به فکر مشکلات و معضلات جوانان بوده، و شرایط مشارکت آن‌ها را در فعالیت‌های مسجد فراهم نموده و از نظرات جوانان خوش فکر بهرمند شوند و از آن‌ها مشورت بگیرند. و چنانچه این مسائل در مورد جوانان اتفاق بیافتد شاهد حضور پررنگ آن‌ها در مساجد خواهیم بود.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است، مسجدی که دارای امکانات خدماتی مثل صندوق‌ قرض‌الحسنه، ارائه مشاوره‌های حقوقی و خانواده، ارائه خدمات درمانی مثل احداث درمانگاه، ایجاد شورای مردمی حل اختلاف، تأسیس ستاد پیشگیری از جرائم در محله، دفتر پاسخگویی به سوالات فقهی و شبهات اعتقادی و نظایر این‌ها باشد، باعث می‌شود مسجد به عنوان محوری فعال و مکانی امن و مورد اعتماد برای مردم شناخته شود، کما اینکه مساجد صدر اسلام همین گونه بودند.

امام جماعت مسجد باقرالعلوم(ع) با انتقاد از تاسیس فرهنگسراها و سراهای محله توسط برخی نهادها، آن‌ها را تضعیف کننده موقعیت مساجد دانست، و گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا همه فعالیت‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی و... با محوریت مساجد و امام جماعت باشد و هر کدام از دستگاه‌ها که تمایل به سرمایه‌گزاری در امور دینی مردم دارد، می‌تواند این امکانات را در اختیار مساجد قرار دهند، نه اینکه با تاسیس مراکز موازی کارهایی که ذاتا بر عهده مساجد می‌باشد را در اختیار بگیرند.

وی با بیان اینکه محدود کردن اختیارات امام جماعت مانع از برنامه‌ریزی مناسب و مؤثر برای پیشبرد اهداف عالی مسجد خواهد بود، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مساجدی فعال و تاثیر گزار داشته باشیم، اعتماد به یک امام جماعت باسواد که وجودش را تمام وقت برای مردم و مسجد  وقف نموده، و دارای مهارت‌های تبلیغی، و توانمند در مدیریت مشکلات جامعه و مردم باشد، امری ضروری است.

حجت‌الاسلام مجد در پایان اعتماد مردم به ائمه جماعات و مساجد را رمز پیروزی انقلاب اسلامی دانست، و خاطرنشان کرد: در همین مسجد امام باقرالعلوم(علیه‌السلام) تجمعات انقلابی بی‌نظیری شکل می‌گرفت و در زمان طاغوت با دعوت از علمای مجاهد و عالم برای سخنرانی‌های انقلابیدر این مسجد، موجب شد تا به عنوان یکی از محوری‌ترین مراکز تجمع علیه رژیم پهلوی شناخته شود.

وی افزود: هر زمان نیاز به پشتیبانی از انقلابیون بود مردم با برداشتن اسلحه به یاری آنان می‌شتافتند و در نهایت با محوریت مسجد به عنوان کانون حرکت‌های مردمی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مسجد در طراز اسلام به معنای واقعی کلمه نقش خود را به خوبی ایفا کرد. در حال حاضر نیز این مساجد هستند که در همه حال پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی بوده و خواهند بود و هر زمان که نیاز باشد، در صحنه حضور خواهند داشت. کما اینکه در هشت سال دفاع مقدس این مطلب به دفعات بسیار ثابت شد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha