جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه های علمیه از موسسه صادقین قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور از آماده سازی و طرح ریزی برگزاری یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه نوین قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در بازدید از مجمع جهانی صادقین(ع) اظهارداشت: آنچه امروز در بخش های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی این موسسه پرتوان دیدم مایه فخر و مباهات حوزه های علمیه است و امیدواریم بتوانیم در همه عرصه های علوم و معارف آل الله بیش از این رشد و تعالی پیدا کنیم.

عضو شورای عالی حوزه افزود: در آستانه عمر 100 سالگی تاسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ هستیم و برنامه ریزی هایی به منظور برگزاری بزرگداشت یکصدسالگی تاسیس این حوزه علمیه نوین در دستور کار قرار داده ایم که ان شاءالله بتوانیم در این مسیر گام اثر بخشی برداریم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حوزه علمیه قم تاریخش به عصر معصومین متصل است و نقطه برجسته آن حضور اشعری ها بوده اند و دیگر آنکه در گذشته های دور تنها چند شهر همانند کوفه، ری، قم با گرایش های خاص به عنوان پایگاه های اصلی تشیع مطرح بودند و قم نقش برجسته ای دراتصال معارف اسلام و اهل بیت(ع) از دیرباز در قم وجود داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تاریخ قم و حوزه علمیه آن بسیار کهن و دارای تاریخی پر از فراز و فرود دارد، اظهارداشت: من در بررسی ها و تاملی که در این خصوص داشته ام دریافتم علی رغم اینکه کارهای بزرگی صورت گرفته است ولی جای کار بسیاری دارد و هنوز خلاء هایی در بررسی های تاریخ قم وجود دارد که باید نسبت به آن توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: در گذشته در کل جهان تنها دو سه مرکز و قطب اشاعه، نشر، پخش، تحقیق معارف اهل بیت (ع) بود و قم در آن دوران محوریت داشت و اگر در طول تاریخ، دورانی کم رنگ یا قطع شد به لحافظ فراز و فرودهایی بود که در تاریخ اسلام رخ داده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: حضور ده هزار محدث در قم به عنوان راویان احادیث اهل بیت(ع) عدد کمی نیست، لذا باید در خصوص این جایگاه رفیع و واکاوی قم نوین برنامه های را در دستور کار قرارداد. همانطور که مرحوم شیخ به عنوان بنیانگذار حوزه علمیه نوین نامش ثبت شده است و امروز این حوزه 95 ساله اقدام عجیبی بود که کمتر از 50 سالگی خودش انقلابی تولید کرد که این اقدام تحول آفرین کم حرکتی نیست، البته شأن و جایگاه حوزه نجف محفوظ است ولی قم در عمل که تولید انقلاب بود و هم در نظر، در ابعاد داخلی و بین المللی توسعه فراوانی داشته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: برای شناخت قم اگر محوریت را حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) قرار دهیم بدون تردید ستاره های معدودی در طول تاریخ حوزه ها وجود داشتند که یقیناً امام خمینی رحمة الله علیه از قله های این تاریخ می باشند و هیمینطور مرحوم آیت الله اراکی(ره) از همان ابتدا همراه شیخ بودند و ملازم ایشان بودند تا آخر از استوانه های تدریس، تعلیم، تعبد و مرجعیت بودند و بدون تردید ایشان از قله های رفیع و تراز اول این حوزه و مکتب بوده اند.

امام جمعه قم بیان داشت: اگر بخواهیم در سالگرد تاسیس حوزه علمیه، مکتب قم را نیز بشناسیم و از آن الگو گرفته و الگو سازی کنیم می بایست در این منظومه مرحوم آیت الله اراکی (ره) و جایگاه و نگاه ایشان را به عنوان یک عنصر و پایه ریزان قم جدید در همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرند.

آیت الله اعرافی گفت: توجه و نگاه به سیره علمی و عملی آیت الله اراکی و تببین اندیشه های ایشان از آن جهت اهمیت دارد که 4 – 5 نسل حوزه به ایشان اقتدا و شاگردی کرده اند و شایسته است با گفت وگو و ثبت خاطرات مجموعه ارزشمندی را از ایشان هر چند در یک جلد به چاپ برسانید و منتشر کنید.

عضو شورای عالی حوزه افزود: باید تلاش کنید، مجموعه فقهی و اصولی ایشان را به صورت مجموعه آثاری منقح و با تحقیق خوب جمع آوری و به جامعه علمی کشور ارائه کنید همچنین آثار غیر فقهی ایشان را می توان احیا کرد، خطبه های این عالم وارسته یکی دیگر از مباحث ارزشمندی است که باید با گفت وگوها و جمع آوری اطلاعات به صورت منسجم تدوین و ارائه گردد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به فعالیت های مجمع جهانی صادقین(ع) گفت: نگاه پژوهشی و پذیرش نخبگان دو رویکرد را رقم می زند یکی ایجاد رقابت در امور علمی و پژوهشی بطوریکه می توانید در مباحثی که دیگران کمتر به آن توجه داشته اند از جمله مستشرقین که از پدیده های زندگی بشری است و یا مساله « قرآن و مستشرقین » خیلی جای کار دارد که باید به آن ورود کرد.

وی رویکرد دوم را فعالیت در خصوص تفسیر تخصصی و خاص در قلمروهای ویژه قرآن توصیف کرد و افزود: تفسیر تربیتی، تفسیر اخلاقی  و همچنین تفسیردر موضوعات و مسائل تخصصی در قرآن مساله دیگری است که نسبت به آن کارهای اساسی صورت نگرفته و این موسسه می تواند اقدامات شایسته را انجام دهد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha