جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی

حوزه/ رئیس پژوهشکده حج بر لزوم تلاش بیشتر حوزویان برای توسعه و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در نشست علمی جریان های تکفیری در منطقه خاورمیانه در مرکز تخصصی شیعه شناسی گفت: اگر امروز نگاهی به جهان اسلام بیاندازیم شاید کمتر منطقه ای را بیابیم که درگیر جریان های تکفیری نباشد.

وی افزود: از دیگر سوی به حدی تکثر و تنوع در این جریانات ایجاد شده است، احصا آنها مشکل است؛ تنها در کشور سوریه امروز 46 گروه تکفیری فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در آفریقا و در الجزایر انصارالسنه در طول ده سال هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند؛ در کشورهایی چون تونس و سومالی و.. نیز به همچنین است؛ در کشور سومالی گروه هایی چون شباب السیف معتقد به جنایات با شمشیر هستند؛ بوکوحرام نیز با اعتقادات عجیب خود جنایات متعددی را رقم می زنند.

گروه هایی چون خالد خراسانی از داعش خطرناک تر هستند

رئیس پژوهشکده حج بیان کرد: در کشور مصر، در صحرای سینا گروه های متعددی فعالیت دارند، ولی در منطقه اطراف ایران، کلکسیونی از این گروه ها به چشم می خورد؛ در کشورهایی چون افغانستان و پاکستان گروه هایی چون خالد خراسانی، شکل گرفته اندکی از داعش خطرناک تر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین  علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: گروه هایی چون حزب التحریر در دهه 50 میلادی شکل گرفتند و پیش از داعش به دنبال خلافت بودند و بیان می کنند که باید خلافت را به هر طریقی به دست بیاوریم؛ این گروه از فلسطین به آسیای میانه وارد شده اند و روزی نیست که این گروه اطلاعیه و پیام ندهند.

وی افزود:  منطقه لبنان و سوریه و عراق با جریانی به عنوان داعش وجود دارد، ولی هنوز کتابی در خصوص عقاید داعش وجود ندارد؛ کتبی که در حال حاضر وجود دارد کتب توصیفی است، یعنی کاری کرده ایم که داعشی ها می خواستند انجام دهند.

ده سال آینده، جنگ منطقه، جنگ عقیدتی خواهد بود

وی تصریح کرد: کاری که باید امروزه انجام دهیم، این که عقاید آنها را بیان کنیم؛ ده سال آینده، جنگ منطقه، جنگ عقیدتی خواهد بود؛ در سال 2003 وقتی آمریکابه افغانستان حمله کرد همه تصور کردند که طالبان تمام شد، ولی این ژن به شکل جهشی باعث ایجاد گروهی چون ولایت خراسان شد.

داعش از نیروهای حشد الشعبی شکست می خورد

رئیس پژوهشکده حج بیان کرد: داعش از نیروهای حشد الشعبی شکست می خورد، ولی این احتمال وجود دارد که این آتش زیر خاکستر دوباره ایجاد شود؛ مردم موصل عقاید نزدیک به وهابیت دارند و ممکن است که در این زمینه دوباره در آینده روی آنها سرمایه گذاری فکری انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: امروزه داعشیون در عرصه مهدویت تفکرات بسیار پیچیده ای دارند و داعش را نیز به همین خاطر به منصه ظهور رساندند تا بگویند که مساله مهدویت در رویکرد داعش نهفته است و آنها محق هستند.

عراق نیازمند حشد الشعبی فکری و فرهنگی است

وی افزود: امروزه حشد الشعبی نظامی شکل گرفته است، ولی عراق نیازمند حشد الشعبی فکری و فرهنگی است که اجازه ندهد تفکر داعشی دوباره در عراق و سرزمین های اطراف توسعه یابد.

سخنران مراسم تصریح کرد: دشمنان در چند مرحله به اسلام ستیزی پرداختند و موج های مختلفی را ایجاد کردند؛ موج ستیزی سوم دشمنان اسلام آنتی اسلام است ولی نقطه کانونی تمام هجمه های آنها، شیعه است.

رئیس پژوهشکده حج بیان کرد: این گروه های وهابی به غیریت سازی دست می سازند و بیان می کنند که سنی واقعی کسی است که شیعه نیست؛ به همین خاطر است که ده ها شبکه امروز به زبان های مختلف ضد شیعه فعالیت می کنند، زیرا می دانند که تنها هیزم این آتش، شیعه است.

تفکر شیعی تکفیرساز و تندرو نیست

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله بیان کرد که علی رغم این همه مشکلات از سلفی ها، این گروه یک برکت داشت که آن هم ایجاد یک فکر البدیل در جهان بود و این فکر البدیل هم شیعه است، زیرا دنیا نیز متوجه شده است که تفکر شیعی تکفیرساز و تندرو نیست.

وی افزود: با توجه به اعمال و جنایاتی که این گروه ها انجام می دهند امروزه بهترین فرصت برای معرفی اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع) فراهم شده است که باید از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس پژوهشکده حج تصریح کرد: امروزه دنیا از وضعیت کنونی خسته است، ولی بحران هویت ممکن است باعث شود که گروه های دیگری ایجاد شوند و مردم به آنها جذب شوند؛ در اتریش همایشی قرار است برگزار شود که چرا دختران اتریشی به داعش جذب می شوند و این مساله بیانگر این خطر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha