چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین کعبی عضو خبرگان رهبری در دیدار جمعی از علمای اندونزی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و علمای شیعه نسبت به احترام مقدسات اهل سنت اشاره داشت و افزود: براساس فتوای صادر شده از مقام معظم رهبری، علمای حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین هرگونه اهانت به نمادهای مذاهب اهل سنت حرام شرعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی عصر امروز در دیدار با جمعی از علما و کارشناسان وزارت دینی اندونزی که در جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: روابط فرهنگی و اجتماعی در تبیین حقایق و تحکیم همکاری متقابل میان حوزه علمیه قم و مجامع علمی و فرهنگی اندونزی موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بعد از سونامی اندونزی، به همراه هیئتی به ریاست آیت الله جنتی به این کشور سفر کردیم و حامل کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی بودیم.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه اندونزی کشور پیشرفته و متمدن است و مردم بافرهنگی دارد، افزود: در آن سفر با شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی اندونزی ملاقات و در مجامع مذهبی اعم از سنی و شیعی شرکت کردیم؛ احساس ما در آن سفر بر این بود که روابط دوستی و برادری با حفظ هویت اسلامی و ملی در میان مردم اندونزی حاکم است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با ابراز تاسف از اینکه خبرهای تلخی از اندونزی شنیده می شود، ابراز داشت: این اخبار ناگوار، ناشی از اقدامات تروریست های افراطی است که آل سعود و وهابیت در منطقه حمایت می کند.

وی افزود: تکفیری ها منطقه را به آتش می کشند و ملت های مسلمان را به جان یکدیگر می اندازند.  

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تلاش تکفیری ها برای انتشار اخبار دروغ علیه شیعیان به دولت اندونزی، اظهار داشت: شیعه در سطح جهان براساس ایدئولوژی خود به گونه ای حرکت می کند که پیام رسان عقلانیت، اخلاق، رحمت، محبت، صلح و انسانیت است و توصیه ما به شیعیان جهان همواره این است که ضوابط و مقررات قانونی کشورها را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: شیعه در مسئله تحکیم خانواده، تعاون و همکاری در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی در چارچوب ضوابط اسلامی و حقوق ملی تلاش می کند.

شیعه ستیزه جو و هنجارشکن نیست

وی با تاکید بر اینکه شیعه ستیزه جو و هنجارشکن نیست، ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران که پیروزی شد، نهضتی مردمی بود و امام خمینی(ره) هرگز اجازه جنگ مسلحانه را ندادند و همواره بر اصول متمدنانه در اعلام مخالفت با دولت طاغوت تاکید داشتند. 

عضو جامعه مدرسین افزود: برخی گروه های مبارز که کمونیسم و منافقین خلق بودند و خود را به عنوان گروه جهادی معرفی می کردند، در دیدار با امام خمینی(ره) مجوز جنگ مسلحانه را می خواستند که ایشان به شدت مخالفت کرد و پیروزی انقلاب مرهون حضور مسالمت آمیز مردم در صحنه بود. 

حجت الاسلام والمسلمین کعبی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی نیز رفراندوم و همه پرسی با مشارکت مردم در تایید قانون اساسی انجام شد.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت مدرن و معاصری می باشد که برپایه شریعت طراحی شده است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز متاسفانه به نام شریعت علیه مدنیت و به نام مدنیت علیه شریعت سخن گفته می شود؛ اما جمهوری اسلامی شریعت و مدنیت را بر پایه اجتهاد متناسب با مقتضیات زمان، اصول روابط انسانی، عدم مداخله در کشورها، آزادی و عدالت به محوریت مردم سالاری دینی طراحی کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با تاکید بر اینکه نگرانی از شیعه در برخی کشورها بدون دلیل است، اظهار داشت: فعالیت های شیعه در سطح جهان بر اساس اصول مدنیت و رعایت قوانین آن کشورهاست.

وی تصریح کرد: جامعه المصطفی که شعبه هایی در کشورهای مختلف دارد، دانشگاه بین المللی ثبت شده و به رسمیت شناخته توسط یونسکو و مجامع بین المللی است و فعالیت شفافی دارد و براساس قوانین بین المللی فعالیت می کند.

عضو جامعه مدرسین افزود: در دانشگاه المصطفی، علوم انسانی و معارف اسلامی آموزش داده می شود و دانش پژوهان این دانشگاه، همواره بر پایه اصول مدنی و رفتار شهروندی در جوامع خود مقید هستند و به تحکیم انسجام و وحدت ملی کشورها کمک می کنند.

*فرقه دانستن تشیع ظلم است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی، فرقه دانستن مکتب تشیع را یک ظلم بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: شیعه یک فرقه نیست بلکه جزئی از امت اسلامی است و در نماز، روزه، حج، خمس، زکات و احکام همچون سایر امت اسلامی است و علمای بزرگ اهل سنت اسلام نظیر شیخ محمود شلتوت همواره به جایگاه تشیع در میان امت اسلامی اذعان داشتند. 

*سوءتفاهم ها ناشی از فرقه گرایی عربستان است

وی با ابراز تاسف از اینکه سوءتفاهم ها ناشی از فرقه گرایی عربستان سعودی و وهابیت تکفیری است، ابراز داشت: بنده هشدار می دهم که مراقب فتنه جویی سعودی ها باشید؛ اختلاف ما با آل سعود به دلیل مسئله شیعه و سنی و قومیتی نیست.

*ریشه اختلاف ایران و عربستان

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه ریشه اختلاف ایران و عربستان به دلیل مسائل سیاسی و تکفیری است، اظهار داشت: عربستان سعودی همپیمان استراتژیک رژیم اسرائیل شده و به مرکز فتنه در منطقه تبدیل شده است و مردم مظلوم یمن را می کشد؛ متاسفانه آل سعود مجامع بین المللی را با تطمیع و رشوه ساکت می کند تا جنایت های حقوق بشری آنها را بیان نکنند. 

*عربستان مرکز تربیت تکفیری ها در منطقه است  

حجت الاسلام والمسلمین کعبی تصریح کرد: بیشترین آمار تکفیری ها در جهان از عربستان سعودی است و براساس اسناد بین المللی، تعداد آنها بعد از 11 سپتامبر افزایش داشته است.

*هیچ اختلافی با اهل تسنن نداریم

وی تصریح کرد: براساس اخبار واصله، اندونزی از جریان های تند افراطی متضرر شده است و نباید این مسائل با عنوان اختلاف شیعی و سنی مطرح شود چرا که ما هیچ اختلافی با اهل تسنن نداریم.

عضو جامعه مدرسین افزود: اخیرا در چچن همایشی با حضور دویست نفر از علمای اهل سنت و رئیس الازهر برگزار و در آنجا گفته شد اهل سنت در اعتقادات باید اشعری باشند در حالی که تکفیری ها و وهابیت ضداشعری ها هستند؛ همچنین مطرح شد که باید براساس مذهب امام جنید اخلاقگرا باشند، در حالی که وهابی ها اهل تصوف را که اخلاق گرا هستند کافر می دانند و این نکته مورد تایید همه علمای اهل سنت قرار گرفت که وهابیت، نام اهل سنت را گروگان گرفته است.

*با مذاهب چهارگانه اهل سنت مشکلی نداریم

این عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه ما با مذاهب چهارگانه اهل سنت نه تنها مشکل نداریم بلکه آنها را برادران خود می دانیم، گفت: در ایران اسلامی اتباع مذاهب دیگر با آزادی کامل در استان های خودشان مناسک دینی خودشان را انجام می دهند.   

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: استان کردستان، سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا در گلستان و بخشی از استان کرمانشاه که از اهل تسنن هستند، در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند و به دستور مقام معظم رهبری، اذان در این استان ها به روش اهل سنت در رسانه ملی پخش می شود. 

وی افزود: همچنین یکی از اعضای اهل سنت عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است.

*شیعه جنگ مذهبی را حرام می داند

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: به رغم اینکه سلفیت تکفیری در عراق شیعه کشی راه انداخت، اما شیعه با هدایت مرجعیت به ویژه حضرت آیت الله سیستانی جنگ مذهبی را حرام اعلام کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: بر اساس ایدئولوژی شیعه که بر پایه مکتب اهلبیت(ع) است، میتوان براساس اسلام پیشرفت کرد و ناهنجاری های اجتماعی را کاهش داد و در امور ملی مشارکت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ایران شیعیان و اهل سنت می توانند در مساجد یکدیگر نماز بخوانند، گفت: در مناطق سنی نشین، اکثریت مساجد متعلق به اهل سنت است.

این عضو جامعه مدرسین افزود: ما در سطح جهان صرفا خواهان معرفی مکتب اهلبیت(ع) هستیم و مثل تکفیری ها و مسیحیت به دنبال تغییر مذهب کشورها نیستیم و در ایران هم اجازه نمی هیم فتنه مذهبی ایجاد شود زیرا به مذاهب و ادیان احترام می گذاریم.

*دولت اندونزی امنیت مراسم مذهبی تشیع را تامین کند

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه تلاش ما در جهت تحکیم، برادری و دوستی است، ابراز داشت: ما توقع داریم دولت اندونزی امنیت مراسم عاشورا را تضمین کند و به ممانعت از تکفیری ها و تندروها برای جلوگیری از این مراسم اهتمام داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مراسم عاشورا علیه ادیان و مذاهب نیست، اظهار داشت: هرساله در مراسم عاشورای ایران پیروان ادیان دیگر نظیر مسیحیان شرکت می کنند و تبدیل به یک مراسم ملی شده است زیرا یادبود فرزند دختر رسول خداست.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مراسم عاشورا علیه ظلم و جنایت و دفاع از عدالت است، ابراز داشت: انتظار ما از دولت اندونزی حمایت از مراسم مذهبی تشیع است.

*هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است

حجت الاسلام والمسلمین کعبی همچنین به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و علمای شیعه نسبت به احترام مقدسات اهل سنت اشاره داشت و افزود: براساس فتوای صادر شده از امام خامنه ای، علمای حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین هرگونه اهانت به نمادهای مذاهب اهل سنت حرام شرعی است و با کسی که اهانت کند برخورد می شود.

*شیعه انگلیسی مورد طرد مراجع شیعه است

وی افزود: متاسفانه بعضی از کسانی که منتسب به شیعه هستند، با حمایت انگلیس و آمریکا ماهواره های بین المللی دارند و علیه مقدسات مذهبی اهانت می کنند که امام خامنه ای اسم این گروه ها را شیعه انگلیسی گذاشته است و مورد طرد همه مراجع شیعه هستند.

*ادعای تکفیری ها در رابطه با توهین شیعیان به مقدسات اهل سنت دروغ است/ توهین کنندگان به اهل سنت مورد حمایت آل سعود هستند   

این عضو جامعه مدرسین افزود: اینکه تکفیری ها می گویند شیعه به مقدسات اهل سنت توهین می کند، کذب و افتراست؛ با کمال تاسف به شما می گویم کسانی که به مقدسات مذهبی اهل سنت اهانت می کنند مورد حمایت آل سعود جهت ایجاد تنفر و اختلاف مذهبی هستند.

*شیعه انگلیسی و وهابیت دو روی یک سکه هستند

حجت الاسلام والمسلمین کعبی تصریح کرد: شیعه انگلیسی و وهابیت دو روی یک سکه هستند که به دنبال ایجاد فتنه علیه جهان اسلام و تنفر مذهبی هستند.

*دولت اندونزی مدافع شیعیان این کشور در مقابل وهابیت باشد

وی خاطرنشان کرد: از دولت اندونزی می خواهیم از شیعیان مظلوم این کشور در مقابل تکفیری ها دفاع کند.

این عضو جامعه مدرسین در پایان تصریح کرد: سلام ما را به دولت و ملت اندونزی برسانید و بفرمایید شیعیان و ایرانیان برادران شما هستند و ما هم سنگر شما در پیشرفت و ترقی هستیم.  

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha