چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب خشونت بدون مرز

حوزه /کتاب «خشونت بدون مرز: بررسی تفصیلی مداخلات ایالات متحده آمریکا در جهان (از استقلال تا زمان حاضر)» نوشته روح الله سعیدی فاضل و مرتضی طاهری از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،پس از كشف قاره آمریكا و سرازیرشدن صنعتگران اروپایی به این كشور، تكنولوژی صنعتی و دانش اروپایی‌ها به این منطقه منتقل شد تا با بهره‌گیری از آن بتوانند در مقابل ساكنان بومی آمریكا پیروز شده و منابع سرزمینی آن را به یغما ببرند. پس از كشتار فجیع اهالی بومی آمریكا و مخصوصا سرخ‌پوستان، مهاجران اروپایی شروع به توسعه قلمرو خود نمودند. آمریكا پس از استقلال خود در سال 1776 میلادی، نظام خود را بر پایه لیبرالیسم بنیان نهاد و پس از آن با تقویت بنیان اقتصادی، سیاسی و نظامی خود، به تصرف مناطق مختلف در آمریكای شمالی و جنوبی برای توسعه سرزمینی كشور خود پرداخت. روند رو به رشد آمریكا در عرصه‌های مختلف، سبب ظهور این كشور در قامت استعمارگری جدید در قرن بیستم گردید.

ایالات متحده آمریكا پس از جنگ جهانی دوم، با كنار زدن سایر قدرت‌های بزرگ، به عنوان تنها قدرت برتر غرب در مقابل اتحاد جماهیر شوروی شناخته می‌شد كه پس از فروپاشی شوروی، خود را به عنوان تنها قدرت بین‌المللی معرفی نمود. بحث و بررسی پیرامون ایالات متحده آمریكا و نمایش چهره حقیقی این كشور، یكی از مهمترین مسائلی است كه باید به آن پرداخت. استكبارورزی آمریكا یكی از مهمترین مؤلفه‌هایی است كه جمهوری اسلامی ایران را به تقابل با نظام آمریكا فرا می‌خواند و همین امر سبب ایجاد دشمنی آمریكا با ایران و بالعكس گردیده است.

نمودهای استكبارورزی آمریكا را می‌توان در مدل‌های تعامل این كشور با كشورهای مختلف مشاهده نمود. مداخلات نظامی گسترده، ایجاد كودتا، وضع تحریم‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی، به راه انداختن جنگ نرم و موارد دیگر، از بارزترین انواع تعاملات این كشور با سایر كشورها می‌باشند.

كتاب پیش رو با بررسی مداخلات نظامی ایالات متحده آمریكا از دوره استقلال تا زمان حاضر، به نمایش چهره حقیقی و بدون نقاب این كشور پرداخته است. آنچه در این كتاب ملاحظه خواهید كرد، مجموعه موارد به‌كارگیری نیروهای نظامی آمریكایی در خارج از مرزهای این كشور، مبتنی بر گزارش كنگره ایالات متحده آمریكا در سال 2015 میلادی است.

این كتاب در سه بخش، به شناخت ساختار آمریكا و بحث و بررسی پیرامون بررسی مداخلات نظامی ایالات متحده در جهان و بررسی این قبیل مداخلات در ایران پرداخته و بیش از 270 مورد از اقدامات نظامی این كشور در جهان، مورد بررسی قرار گرفته است.

 * مشخصات کتاب

چاپ اول کتاب «خشونت بدون مرز» در 452 صفحه، قطع رقعی و قیمت 20000 تومان از سوی دفتر نشر معارف و مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه عرضه شده است. دفتر نشر معارف در زمینه شناخت آمریکا و سیاست های سلطه طلبانه و استعماری اش، کتابهای «نیمه پنهان آمریکا» (شهریار زرشناس)، «یوسرائیل و صهیوناکراسی» و «گشت ارشاد در آمریکا» (سید هاشم میرلوحی)، «فمنیسم در آمریکا» (ترجمه گروه مطالعات زنان و خانواده پزوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی)، «مرگ شیطان نزدیک است: بررسی فروپاشی آمریکا از دیدگاه اندیشمندان غربی» (دکتر حسن قدوسی زاده)، «ارمغان دموکراسی: جهت گیری سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ۱۳۵۷ -۱۳۸۲ ش» (صادق سلیمی بنی) و «وای وای اروپا آمریکا: بررسی وضعیت خانواده در اروپا و خانواده» (ترجمه پریسا پورعلمداری) را منتشر کرده است.

برای تهیه کتاب «خشونت بدون مرز» و دیگر محصولات دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سايت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههاي پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، و ديگر مراکز توزيع محصولات فرهنگي اقدام کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha