چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدير حوزه خراسان

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به اهميت همسويي و همراهي همه حوزويان در مسير تحول، از ايجاد تحولي ملموس تا پايان سال در اين حوزه خبر داد و گفت: حركت علمي و اجتهادي یکی از مولفه های مهم تحول در حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سيدمصباح عاملي، در جمع طلاب مدرسه علیه امام محمدباقر(ع) مشهد به تبيين مولفه هاي تحول در حوزه پرداخت و درباره مولفه حركت علمي و اجتهادي، با اشاره به اینکه انسان باید بداند که چگونه می تواند نقش ایفا کند، ژرف نگری و حرکت عمیق علمی با پشتوانه استدلال را مهم ارزیابی کرد.

وی، این حرکت اجتهادی را منطبق با شرایط زمان، کاربردی وپاسخگو به زمان و نظام خواند و گفت: حرکت تحولی عمیق در جامعه همان بعثت رسول خدا(ص) است که بازتابی از حرکت عمیق تحولی دردرون، اندیشه، روح و جان آن حضرت می باشد که به وحی متصل شده و بازتابش انفجار نور در جامعه بود.

مدير حوزه علميه خراسان، دومين مولفه را تزكيه دانست و ابراز كرد: علم و اجتهاد زمانی مؤثر است که خودش نور باشد و درواقع تزکیه و تعلیم همزمان و با هم باشند كه البته تزکیه واقعی زمانی اتفاق مي افتد که با علم و عقل همراه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، آگاهي را سومين امر در حرکت تحولی اثربخش، کاربری و پاسخگو عنوان و به سه نوع آگاهی مورد نیاز در حرکت تحولی مؤثر در مقابله با دشمن اشاره و خاطرنشان کرد: آگاهی های اعتقادی با شناخت مرزها نخستین نوع آن است که در برابر نفوذ دینی، مذهبی و اعتقادی منحرف بایستد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان افزود: باید آگاهی های اعتقادی به گونه ای باشد که نسبت به نحله های مختلف آشنا بوده و در واقع کسی بايد اعتقادات را درس بدهد که نحله شناس باشد.

وی اضافه كرد: این كار در حوزه علمیه شروع شده و كليت آن به همین سمت در حال حرکت است تا خدای ناکرده نحله های منحرف دینی در مدارس علمیه نفوذ نکنند.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي، آگاهی های سیاسی را دومین نوع آگاهی برشمرد و ابراز کرد: طبق حدیث، باید حق و باطل را شناخت زيرا با اين ويژگي معیار دست انسان خواهد بود.

وی يادآور شد: شناخت ابعاد سیاسی اسلام، نظام، انقلاب و ولایت و رهبری همان آگاهی سیاسی است که به دنبال آن سایر جریان های سیاسی را می توان شناخت.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ديدارش با مقام معظم رهبري، ابراز كرد: تاكيد ايشان نسبت به برنامه ريزي براي افزايش آگاهي هاي سياسي طلاب جوان بود.

وی، آگاهی های اجتماعی را سومین نوع و مهم خواند و یادآورشد: خدمت اصلی طلاب و روحانيان به جامعه و نظام است و به همین علت باید اجتماع  را درست شناخت.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي، مؤلفه دیگر در حركت تحولی را اخلاق دانست که معجزه کارساز و جذاب پیامبر(ص) بوده است.

وی با بيان اينكه اگر در زندگی یک روحانی، اخلاق حاکم باشد، مي تواند نقش خود را ایفا کند، گفت: حوزه علمیه خراسان به همه مؤلفه های علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی توجه دارد و تلاش می کنیم تحول با همکاری و همسویی حوزویان ایجاد شود.

مدیر حوزه علیه خراسان تصريح كرد: با این همسویی، حرکت تحولی تا پایان سال در اين حوزه به طور کامل مشهود خواهد بود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با ابرازاميدواري از اينكه به زودی چند مدرسه علميه در اطراف حرم کلنگ زنی شود، گفت: علاوه بر برنامه ريزي براي ايجاد امكانات ورزشي در حوزه علميه خراسان، به دنبال ایجاد و احداث چند اردوگاه در دو سال آینده هستیم.

وي در پايان با بيان اينكه فعالیت تحولی در حوزه علمیه خراسان  در بخش برنامه ریزی با کمک نخبه های فاضل و نظریه پرداز انجام مي شود، افزود: در كنار حضور حضرات آيات مرتضوي، رضازاده، مرواريد، علم الهدي و توليت آستان قدس رضوی و حجت الاسلام والمسلمين فرزانه در شوراي عالي اين حوزه، درباره نظام سازی در قالب تشكیل کمیسیون ها اقدام شده است.

برپایه این گزارش، مدير حوزه علميه خراسان پس از اين سخنراني، از مدرسه علميه امام محمدباقر(ع) بازديد كرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha