جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قرآن کریم

حوزه/ طلاب حافظ قرآن کریم با اشاره به برکات معنوی حفظ قرآن بر لزوم طی کردن مسیر صحیح حفظ و برکات مادی و معنوی آن تاکید کردند.

حجت الاسلام اسماعیلی تولایی از کرمان در حاشیه هفتمین مسابقات قرآن و حدیث حوزه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»گفت: سه سال است که توفیق حفظ قرآن را به دست آورده ام و عناوینی نیز در این عرصه کسب کرده ام.

وی افزود: خوشبختانه سطح هفتمین مسابقات حفظ قرآن حوزه های علمیه بسیار بالا است و بسیاری از کسانی که در این مسابقات حضور دارند جزو عنوان داران حفظ کشور هستند.

این طلبه قرآنی اظهارکرد: خوشبختانه با درک درستی که از حفظ قرآن در کشور ایجاد شده است این موج در حوزه نیز در حال ایجاد است و قطعا با تاثیرات عظیمی که این حفظ در روحیه طلاب دارد روز به روز به میزان این علاقه نیز افزوده خواهد شد.

حجت الاسلام تولایی بیان کرد: قرآن تاثیرات بسیاری در زندگی دارد به خصوص در زندگی طلبگی تاثیرات این انس بسیار بیشتر است؛ انس با قرآن می تواند بسیاری از گره های زندگی را برای همه مردم به خصوص طلاب باز کند و کسی که این شیرینی را لمس کند دیگر حاضر نیست با چیز دیگری آن را عوض کند.

وی ادامه داد: طلبه ای که با قرآن عجین باشد در زندگی معنوی و تبلیغ نیز این برکات را به خود خواهد داشت؛ قطعا منبری که با قرآن همراه باشد، بسیار قوی تر از منبری است که یک طلبه بخواهد مطالب خود را از هر گوشه ای جمع کرده و ارایه کند.

این حافظ قرآن در خصوص مهمترین عنصری که می تواند در علاقه مند کردن اهالی خانه به قرآن تاثیرگذار باشد، افزود: اگر دوست داریم که فرزندانمان حافظ قرآن شوند یا با قرآن انس بگیرند باید به این نکته واقف باشیم که هر تحولی در کودک باید از پدر و مادر آغاز شود و آنها هستند که می توانند این علاقه را در کودک ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی یک کودک مشاهده می کند که پدر و مادر در خانه قرآن می خوانند کم کم به دنبال فهم چیستی این کتاب می گردد و در کنار آن نیز مشوق های خانوادگی می تواند کودکان را به سمت قرائت و حفظ و انس با قرآن سوق دهد.

حافظ برگزیده کشور: طلاب با دو ساعت در روز به راحتی حافظ قرآن می شوند

محمد ابراهیم صافی نیز با اشاره به این که هم اکنون در پایه دوم حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستم و سه سال است که مشغول به حفظ قرآن هستم، گفت: حفظ قرآن در جریان تحصیل دارای فواید بسیاری است که شامل فواید مادی و معنوی و علمی و ذهنی است و در تمام مراحل زندگی و تحصیل و تبلیغ طلبه کمک حال او است.

این حافظ  قرآن بیان کرد: نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که حوزه های علمیه و تحصیل در حوزه همیشه با قرآن آمیخته است و اگر یک طلبه بخواهد در این کسوت مقدس حضور داشته باشد، هیچ گاه نمی تواند از قرآن فاصله بگیرد.

وی افزود: به طور جد باید گفت که طلبه ای که با قرآن انس ندارد به هیچ عنوان طلبه نیست زیرا کسی که با قرآن انس ندارد نمی تواند مردم را به قرآن و شریعت سوق دهد و هدایت کند.

صافی اظهارکرد: بخشی از دروس قرآن، دروس حفظی است که ازجمله آنها می توان به دروی چون صرف و نحوو.... اشاره کرد؛ در این بین کسی که حافظ قرآن باشد قطعا بهتر می تواند این دروس را حفظ کرده و سریع تر از دیگران دروس را به خاطر می سپارد.

وی گفت: در امور تبلیغی نیز وقتی یک طلبه به قرآن متوسل می شود و یا می خواهد مطلبی را ذکر کند حتما با مراجعه به محفوظات خود می تواند شاهد مثال های بسیار قرآنی را بیان کند تا منبر غنی تری داشته باشد.

انس با قرآن برکات عمیقی دارد

محمد مهدی ایلخانی، یکی از برگزیدگان هفتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه نیز بیان کرد: طلبه مدرسه علمیه دارالاسلام حوزه علمیه تهران هستم و وقتی وارد حوزه  شدم جریان حفظ قرآن در من جدی تر شد.

وی افزود: از وقتی باقرآن انس پیدا کردم و شروع به حفظ قرآن کردم حس جدیدی در من شکل گرفت و این انس باعث ایجاد برکات عمیقی در زندگی من شد.

حافظ قرآن کریم بیان کرد: این مدرسه علمیه با برنامه مدونی که در زمینه حفظ قرآن دارد، من را برای رسیدن به این توانایی از حفظ قرآن کمک کرد و با همین برنامه فرهنگی که در این پنج سال طی کردم، به این درجه از حفظ قرآن رسیدم.

ایلخانی ادامه داد: برای اینکه یک طلبه بتواند به سمت حفظ قرآن برود در ابتدا باید از یک استاد خوب در این زمینه بهره ببرد و در مرحله بعد با یک برنامه مشخص و مدون در کنار درس های عادی حوزه، حفظ قرآن را نیز پیش ببرد.

وی اظهارکرد: قطعا اگر برنامه درستی در زندگی تحصیلی یک طلبه وجود داشته باشد، به راحتی می تواند با روزی یک تا دو ساعت، در یک فاصله پنج تا شش ساله قرآن را حفظ کند.

این طلبه حافظ قرآن خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که باعث می شود بسیاری از اشخاص عادی به سمت حفظ سوق پیدا کنند، ولی به مرور از آن فاصله بگیرند، بی برنامگی و عدم مرور محفوظات است؛ وقتی یک حافظ در یک مدت زمانی مشخص می بیند که نمی تواند محفوظات خود را حفظ کند، پس زده می شود، ولی اگر این خستگی را کنار بگذارد و نا امید نشود می تواند به کار حفظ ادامه دهد.

 حفظ موضوعی، بدون حفظ ترتیبی اثری ندارد

محمد سعادتی فر یکی دیگر از طلاب حافظ قرآن هم گفت: به عنوان نماینده استان قم در هفتمین دوره مسابقات قرآن وحدیث حوزه، در بخش هفت 20 جزء حضور یافته بودم.

وی افزود: هشت سال است که به شکل جدی وارد حفظ قرآن شده ام و با توجه به اینکه علاقه اولیه بنده قرائت بود سپس در عرصه حفظ نیز حضور یافتم و همیشه سعی می کنم قرائت را با حفظ انجام دهم.

این حافظ و قاری قرآن کریم بیان کرد: انگیزه حفظ با انس با کلام وحی ایجاد شد زیرا همیشه به دنبال آن بود که ببینم که خداوند در کتاب خود چه فرموده و ما را به چه چیزی امر کرده است.

وی گفت: اولین چیزی که رغبت انسان را برای حفظ بیشتر می کند، مسئله شیرینی و حلاوتی است که انسان با حفظ قرآن بدست می آورد؛ این شیرینی و حلاوت است که باعث می شود که انسان برای حفظ قرآن سراز پا نشناسد و عمر خود را وقف قرآن کند.

سعادتی فرد اظهار کرد: بنده حفظ ترتیبی را بنابر اصل آن انجام دادم و معتقد هستم که مهمترین عنصر حفظ ترتیبی است و حفظ موضوعی زمانی درست است که شخص ابتدا حافظ باشد و سپس این محفوظات را دسته بندی کند؛ چون به نظر من حفظ موضوعی فی نفسه اثر چندانی ندارد، زیرا شخاص حافظ موضوعات نگاه کلی و جامعی به تمام قرآن ندارد.

وی گفت: یکی از نکات بسیار مهم در زمینه حفظ قرآن، اهمیتی است که مسئولان حوزه باید به حفظ قرآن بدهند؛ باید گفت که اکثر طلاب موفق حافظ و حتی برگزیدگان حافظ و قاری طلبه محصول تلاش شخصی و یا یک یا چند مدرسه خاص هستند و این روند هنوز در حوزه آغاز نشده است گرچه تلاش های خوبی در این زمینه در حال شکل گیری است که باید هر چه زودتر و با وسعت تمام انجام شود.

این حافظ قرآن کریم بیان کرد: قرآن همیشه در حوزه بوده است و هم اینک نیز در قم مراکز مختلفی کار تخصصی قرآن و تفسیر و حفظ را انجام می دهند، ولی به نظر من کار حفظ یک کار تخصصی نیست، بلکه باید به یک ضرورت مبدل شود.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه باید نگاه جدی تری به مساله قرآن داشته باشد و قرآن به یک ضرورت تام در حوزه های علمیه مبدل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha