جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 399075
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کرسی آزاد اندیشی «ذی طلبگی و حجاب»

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی «ذی طلبگی و حجاب» در مدرسه علمیه شهید مطهری (ره )تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، خانم سخایی استاد حوزه مازندران در کرسی آزاد اندیشی «ذی طلبگی و موضوع حجاب» در مدرسه علمیه شهید مطهری (ره )تنکابن برگزار شد، به عنوان ارائه کننده بحث بیان کرد: با توجه به این که خداوند در آیه 159 احزاب می فرماید که ای پیامبر به همسران، دختران وزنان امت بگو که جلباب بر سر بیاندازند تا از اذیت، آزار و نگاه آلوده در امان باشند؛ لذا حجاب در اسلام به معنای مانع وپرده ای است که شخص را از دید دیگران حفظ می کند.

وی افزود: عفاف حالتی نفسانی است که ما را از درون حفظ می کند و حیا حالتی است که نفس مرتکب خطا نمی شود.

وی تاکید کرد: عفت و حجاب فقط مربوط به زمان ما نمی باشد؛ در قرآن کریم، موارد و الگوهای زیادی وجود دارد که داستان دختران شعیب (علیه السلام ) در سوره قصص  و حجب و حیای آنها نمونه بارز این مسئله می باشد.

خانم عرب  استاد منتقد این کرسی، هم در  ادامه این بحث را از زاویه و نگاه جامعه بررسی و بیان کرد: در داستان حضرت موسی (ع)، حضرت شعیب (ع )به دختران خود اعتماد کرده و به آن ها آزادی و فرصت داد.

وی ادامه داد: مکان های اجتماعی به ما تسهیلاتی می دهد که ما باید پاسخ گو باشیم و یکی از ویژگی های ذی طلبگی همین است؛ چه اشکالی دارد که طلبه از رنگ های زیبا در حجاب استفاده کرده و نشاط را در پوشش تجربه کند.

خانم طبری مدیر مرکز تخصصی زینب کبری(س) تنکابن هم به عنوان استاد داور اظهار کرد: هر مصداق خاص، طالب برخوردهای خاص است. بنابراین در انتقاد، حقیقت بحث را باید طوری بیان کرد که در آن بر انگیختگی ایجاد شود؛  به عنوان مثال در مورد حجاب اسلامی، چادر بهترین و کامل ترین پوشش برای یک زن مسلمان است.

استاد حوزه مازندران تصریح کرد: ذی طلبگی چیزی فراتر  و جایگاه طلبه در جامعه متفاوت تر از دیگران باید باشد.  بنابراین طلبه ای که در مکان مقدس درس خوانده و نعمت آموختن فقه امام صادق (علیه السلام) به او عنایت گردیده،تکالیفی به عهده او گذاشته است که از دیگران ساقط می باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ کس مخالف زیبایی نیست و آن را کتمان نمی کند؛ اما یک زن تا حد امکان باید از جلب توجه نمودن در اجتماع خود داری کند و انتظارجامعه از طلبه ها بیشتر از اقشار دیگر جامعه است.

انتهای پیام313/48

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بصیرت IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    زی طلبگی