پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمدعلی مجاهدی

حوزه/ پدر شعر آیینی کشور بر لزوم توجه مداحان و شاعران کشور به ارزش های متعالی اسلامی در سرودن اشعار مذهبی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، محمدعلی مجاهدی امشب در همایش سوگواره شعر امام حسن مجتبی(ع) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: شعر آیینی قطعاتی را در کنار هم جمع کرده است؛ به عنوان مثال شعر توحیدی شامل اجزای مختلف است؛ دیگر مباحث را نیز می توان در راستای شعر توحیدی و آیینی برشمرد.

وی افزود: تفکر اسلامی تفکر رهایی بخش و ظلم ستیز است و با خودکامه های جهانی کنار نمی آید؛ جامعه اسلامی در نهایت حرکت خود به دنبال رسیدن به حریت است و در همین راستا شعر رهایی شکل گرفت.

پدر شعر آیینی تصریح کرد: شعر بیداری یکی از اشکال شعر آیینی است؛ در همین رابطه باید با محتوای دینی استفاده کرده و محتوای شعر آیینی را به غنای لازم برسانیم.

وی افزود: پس از انقلاب شاهد رویش های چشمگیری در عرصه شعر آیینی بودیم و شعر ولایی در جایگاه بسیار والایی قرار گرفت که در این قالب شعر نبوی، علوی، فاطمی، عاشورا، بقیع، رضوی، مهدوی و اهل بیتی(ع) شکل گرفت و خوشبختانه رویش های بسیار چشمگیری در این عرصه ایجاد شد.

دبیر سوگواره شعر امام حسن مجتبی(ع) بیان کرد: در این عرصه آثاری آفریده شد، در تاریخچه شعر کهن آیینی جای آن خالی بود؛ البته در این زمینه ریزش هایی نیز ایجاد گردید که به دلیل ناآگاهی از فرهنگ گرانسنگ عاشورا بود.

وی گفت: عاشورا یک فرهنگ عالی و متعالی است که ابرواژه هایی در خود پرورش داده است و مناسب نیست که به واژه های ذلت باری که اهل بیت(ع) را می رنجاند بپردازیم.

مجاهدی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما در شعر ولایی، مقام الوهیت خداوندی است؛ در این زمینه نباید و نمی توانیم اهل بیت(ع) رابه مقام الوهیت برسانیم؛ حضرات معصومین(ع) از بندگان زبده و مقرب خداوند هستند و در مقابل عبودیت به مقامی از کمال رسیدند که ما نمی توانیم به این مقام دسترسی پیدا کنیم.

وی گفت: متاسفانه برخی از شعرهایی نادرست و سخیفی که در این زمینه بیان می شود و  برخی از آنها چاپ و برخی نیز در محافل خوانده می شود و همین اشعار آلت دست دشمنان اهل بیت(ع) می شود.

این شاعر آیینی کشور بیان کرد: یک شاعر و یا یک مداح باید منابع دست اول ولایی را مرور کرده باشد و ابتدائیات این معارف با بداند وگرنه ممکن است به خطا برویم و دچار خطایی شویم که با سواستفاده های دشمنان شود.

وی گفت: آگاهی بخشی به مردم در وهله اول وظیفه روحانیت است زیرا دین از خاستگاه حوزه ها به مردم معرفی می شود و در مرحله بعدی باید از سوی فضلا و اندیشمندان و معلمان و رسانه ها و.. تلاش کنند که معارف ناب اهل بیت(ع) در جامعه رشد یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha