جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی یکی از اهداف میانی رسانه دینی را تاسیس بنیان و سنت حسنه دانست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در درس خارج فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یکی از اهداف رسانه دینی سنت سازی و مناسک سازی است که البته تعبیر مناسک سازی را در این تعریف نمی پسندیم زیرا مناسک سازی تعبیر خوبی نیست چون مرز تنگاتنگی بابدعت است.

وی افزود: در واقع یکی از مهمترین وظیفه های رسانه دینی در راستای امر به معروف و نهی از منکر، تاسیس سنت های حسنه در مقابل سنت های سیئه است.

این استاد  حوزه با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) پیرامون اثر دائمی بنیان نهادن یک گناه برای فرد بانی بیان کرد: با توجه به معنایی که برای سنت انجام شد به یک نکته باید اشاره کرد که این روایت با آیه 164 سوره انعام در تضاد نیست زیرا قرآن بیان می کند که گناه هیچ کسی پای دیگری نوشته نمی شود.

وی عنوان کرد: رسول خدا فرمودند که هر کسی بنیان خیری را بنهد پس از آن هر کسی که بر آن کار خیر مداومت ورزید خداوند شخص بانی را در ثواب آن کار سهیم خواهد کرد بدون اینکه از پاداش انجام دهنده بعدی کاسته شود.

این استاد حوزه بیان کرد: حال سوال این است که چرا باید کسی که یک سنت سیئه را پایه می نهد و دیگران بعدها آن گناه را انجام می دهند، در گناهان آنان شریک باشد؟ در حالی که در قرآن بیان شده که کسی را به جرم شخص دیگر مجازات نمی کنیم.

وی گفت: گناه بنیان نهادن یک سنت سیئه به این دلیل پای شخص نوشته می شود که اگر او این سنت که منجر به شرک و گناه است را پایه نمی گذاشت دیگران نیز آن کار را انجام نمی دانند و به همین دلیل که او باعث گناه دیگران نیز شده است در گناه آنها شریک است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: به همین دلیل است که یک رسانه دینی با توجه به هدف مهمی که دارد باید سنت های حسنه را در جامعه ایجاد کند و اگر پایه یک سنت سیئه را نیز پایه بنهد در گناه مردم شریک است.

وی گفت: در همین زمینه باید گفت که تاسیس سنت حسنه یکی از اهداف میانی رسانه دین یاست؛ زیرا رسانه ها نقش بسیار مهمی در شکل دهی خواسته ها و نیازها و حرکت های مردمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: برخی سنت های حسنه توسط رسانه به یک سنت عام مبدل شد که ازآن جمله می توان به فراگیر کردن ختم یک جز قرآن کریم اشاره کرد که امروز در جهان تشیع به یک رسم مبدل شده است.

وی گفت: همچنین برخی سنت های دیگر که نه حسنه هستند و نه سیئه نیز توسط رسانه نشر داده می شود که از آن جمله می توان به پخش برنامه هایی پیرامون روز طبیعت اشاره کرد.

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی  تصریح کرد: روز طبیعت اگر بر این اعتقاد استوار باشد که روز سیزده نحس است و باید برای در امان ماندن از شر نحسی باشد قطعا سنت سیئه و حرام است ولی اگر به این اعتقاد نیز نباشد و بر حسب همان عادت قبلی این کار انجام شود حرام نیست ولی پاداشی نیز ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha