جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله یزدی

حوزه/ آیت الله یزدی با بیان اینکه فلسفه از ضروریات حوزه علمیه است، گفت: حوزه بزرگی مثل قم که بزرگ‌ترین حوزه شیعه است، باید تمام رشته‌های علوم انسانی و به‌ خصوص علوم روز ازجمله فلسفه را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله یزدی، عصر امروز در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی فلسفه اسلامی با بیان اینکه فلسفه از ضروریات حوزه علمیه است، گفت: حوزه بزرگی مثل قم که بزرگ‌ترین حوزه شیعه است باید تمام رشته‌های علوم انسانی و به‌خصوص علوم روز از جمله فلسفه را داشته باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای بیان کردند "اگر فلسفه اسلامی مورد توجه قرار نگیرد، فلسفه‌های غرب را به نام فلسفه اسلام به خورد طلاب و فضلای ما خواهند داد و نام فلسفه اسلامی را روی آن خواهند گذاشت و وقتی متوجه می شویم که دچار خسارتی شده‌ایم که به فلسفه خودمان توجه نکرده‌ایم".

رئیس جامعه مدرسین حوزه بیان کرد: بسیار خوشحالم که شورای عالی حوزه به این مسئله توجه کرده است و مرکز تخصصی فلسفه حوزه نیز به این مسئله توجه داشته و در حوزه به بحث فلسفه می‌پردازد.

وی گفت: زمانی در حوزه شخصی مانند علامه طباطبایی وجود داشت که هم در تفسیر و هم در فلسفه بسیار عالی بود و آثار خوبی در هر دو زمینه از ایشان باقی‌مانده است و شاید ساده‌ترین کتاب فارسی که در این بخش نوشته، روش رئالیسم است که مرحوم علامه مطهری آن را توضیح و شرح داده‌اند.

آیت الله یزدی با بیان اینکه بحث و درس فلسفه لازم است، اما در روایات داریم، همه بحث‌ها را برای همه کس نباید گفت، افزود: کسانی که به بحث فلسفه می‌پردازند باید اهلیت پرداختن به آن را داشته باشند.

وی بیان کرد: مرحومه علامه طباطبایی به این نکته توجه می‌کردند و در بحث فلسفه تعداد معدود و انگشت‌ شماری را در کلاس درس اجازه حضور می‌دادند و در میان آنها افرادی مانند حضرت آیت‌الله جوادی بودند که امروز سرمایه فلسفی خوبی در حوزه هستند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه برای شناخت جهان و نظام هستی راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه‌ها حرکت است، گفت: حرکت محسوس است چه ظاهری و چه تکاملی که در نباتات و در خود انسان دیده می‌شود و نطفه به طفل و سپس نوجوان و پیر تبدیل می‌شود و این حرکت محرک می‌خواهد و جهان‌بینی آنها مبنی بر مبدأ حرکت است.
وی تصریح کرد: اشکالاتی هم به این روش وارد شده است و جواب‌هایی هم داده شده است اما تصور می‌کنم از نظر روش فلسفه ما این روش اشکالاتش بیشتر است.
آیت الله یزدی با اشاره به اینکه روش دیگری که در بحث‌های فلسفی در مورد مبدأ صحبت می‌کنند فرضیه اجزا عالم است گفت: در این روش ماده را تجزیه می‌کنند و می‌گویند حتی کوچک‌ترین اجزا قابل تجزیه هستند حتی کوچک‌ترین اتم از سخت‌ترین موجود، مانند مسئله انرژی اتمی که از کوچک‌ترین اجزای ماده مخصوصی است.
وی ابراز داشت: در این روش به موادی رسیده‌اند که اگر بشکند تبدیل به انرژی می‌شود و اگر متراکم شود به ماده تبدیل می‌شود، هیولای بین انرژی و ماده همان مبدأ هستی و عالم است.
رئیس جامعه مدرسین گفت: هیولا در فلسفه به چیزی می‌گویند که از شکل خاصی خالی است و شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد و بالاخره این هیولا محدود است و وقتی مورد سؤال قرار می‌گیرند که از کجاست نمی‌توانند جوابش را دهند.
وی با بیان اینکه به نظر ما بهترین و دقیق‌ترین و صحیح‌ترین راه، بحثی است که ملاصدرا شروع کرده و از راه هستی وارد شده است، افزود: اگر شما پذیرفتید که هستید معنایش این است که یک واقعیت را پذیرفته‌اید و بعد این سؤال پیش می‌آید که این حقیقت روی پای خودش ایستاده یا خیر، و اگر روی پای خودش ایستاده، حقیقت است و اگر روی پای خود نایستاده وابسته به وجودی است که روی پای خود ایستاده، چیزی که به‌جایی متکی نیست و اول و آخر ندارد و هم ظاهر است و هم باطن.
آیت‌الله یزدی گفت: نفس مطمئنه، نفسی است که به هر جا نگاه می‌کند، اول خدا را می‌بیند و بعد خود را، یعنی از موجود به وجود نمی‌رود، بلکه از وجود به موجود می‌رود.
وی بیان کرد: همه معمولاً از موجود به وجود  می‌رسند، یعنی از مخلوقات به خالق پی می‌برند ولی کسانی که عارفانه خدا را می‌شناسند هرچه را که می‌بینند به خالق پی می‌برند و از وجود به موجود می‌رسند.
رئیس جامعه مدرسین در پایان با بیان اینکه خوشحالم که در حوزه‌ای مثل قم، بحث فلسفه موردتوجه است گفت: همان‌طور که بخش زیادی از آیات قرآن در مورد فقه است بخشی از آیات قرآن نیز در مورد فلسفه است.
انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha