جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد:در زمان جاهلیت نیز شاعران بسیار بزرگی در زبان و ادبیات عرب وجود داشتند، ولی اسلام این شعر را از حالت ضد فرهنگی به عنصری فرهنگی ومتعالی تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد چهارشنبه شب، در مراسم تقدیر از نویسنده کتاب داستان منظوم کربلا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: این کتاب برگرفته از داستان قصه کربلا (اقدس کاظمی قمی)است که سالها پیش به نثر از سوی بنده نوشته شده است و قطعا تولید این گونه آثار به شعر، نقش مهمی در رشد فرهنگ عاشورا خواهد داشت.

وی افزود: دین اسلام همواره رویکرد مناسبی نسبت به شعر داشته است؛ در زمان جاهلیت نیز شاعران بسیار بزرگی در زبان و ادبیات عرب وجود داشتند ولی اسلام این شعر را از حالت ضد فرهنگی به عنصری فرهنگی ومتعالی تبدیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: در زمان ائمه(ع) نیز شعرایی بودند که جان خود را مثل کمیت اسدی کف دست گرفته بودند؛ قصیده 570 بیتی کمیت به قدری ائمه(ع) را تحت تاثیر قرار می داد که ائمه ما او را با الفاظی شگفت آور دعا می کردند و بر گذشته و آینده نسل او طلب استغفار می نمودند.

این استاد حوزه بیان کرد: زمانی که دعبل خزاعی شعر  124 بیتی خود را برای امام رضا(ع) قرائت کرد، امام فرمود که روح القدس به زبان تو جاری کرده است.

وی گفت: در غدیر خم وقتی پیامبر اکرم امام علی(ع) را معرفی کردند حسن بن ثابت انصاری اجازه خواست که این واقعه را به نظم درآورد که پیامبر نیز چنین مجوزی را به عنوان مدرک مستندی از این واقعه قرائت کند.

استاد حوزه بیان کرد: شعر می تواند کارکردهای بسیاری در جامعه داشته باشد و به همین دلیل است که این روایات در خصوص اشعار و آثاراخروی شعر توحیدی و اهل بیتی(ع) بیان شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha