پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ حضرت آیت الله صافی در پیامی به دومین اجلاس نماز استان قم بر لزوم اقامه نماز آحاد مختلف جامعه از جمله عزاداران حسینی(ع) تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی به دومین اجلاس نماز استان قم که در مجتمع عالی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است آورده اند: اقامه کنندگان فرهنگ نماز مردم را به حیات حقیقی و زندگی سرشار از معنویت و روح پاک و تهذیب نفس و تقرب به خداوند متعال فرامی خوانند.
متن  کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
قال الله الحکیم فی کتابه الکریم:
«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنكَرِ»
سلام خدا بر نمازگزاران، و سلام و تحیّات الهی بر اقامه‌کنندگان نماز، و سلام بر شما عزيزاني که نداي «يا أيّها الّذين آمنوا استَجيبُوا للهِ و لِلرَّسُول إذا دَعاکُم لِما يُحييکُم» الهی را لبيّک گفته‌اید، و مردم را به حيات حقيقي، و زندگي سرشار از معنويّت، و روح پاک و تهذيب نفس، و تقرّب به خداوند متعال، فرا می‌خوانید. بر خود بباليد، ‌و به اين سعادت بزرگ افتخار نماييد، و شکر خداي منّان را بجا آوريد.
در جهان معاصر، جهان ترقّي فنون و صنايع، جهان ارتباطات، و جهاني که بشر، مشکلات بسيار لاينحلّ را به نيروي علم و استعداد خداداد خود حلّ نموده است، به جاي اينکه سکون خاطر، و آرامش قلب، و علاقه به ادامه زندگي و بقا و حيات در او بيشتر شود، اين علائق و احساسات عالي در او ضعيف مي‌شود.
يکي از امتيازات بزرگ اديان الهي، اطمينان و آرامشي است که در دل‌ها ايجاد مي‌کند. دين اسلام اين خصيصه را در حدّ اعلي تبليغ کرده، و عوامل يأس و نااميدي را از بين ‌برده، و یاد خداوند را در همه حال باعث آرامش و سکون خاطر بشر می‌داند، و پیام «أَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» را با صدای رسا به گوش بشریت خسته از مادیات و استعبادها و استثمارها می‌رساند.
و چه ذکری بالاتر از نماز؟! کدام لذّت دنيايي را مي‌توان با لذّات حالات خوش اقامه نماز مقايسه نمود؟ کجايند آنان که به فکر عيش و نوش مادّي و تفريح‌هاي غيرسالم همراه با لذّات زودگذر دنيا هستند؛ أين الملوک و ابناء الملوک؟
آيا مي‌توان لحظه‌هاي پرفيض و با نشاط اقامه نماز در کنار دیگر برادران مؤمن، در صفوف متّحد جماعت را با زمان‌های ديگر مقايسه نمود؟ هرگز، هرگز. نماز، ظاهرترين و كاملترين مصداق عبادت، و معارج پرستندگان خدا و وسيله قُرب پرهيزكاران است.
شعارهاي نماز، اذکار و حرف‌هايي که در آن بشر با خدا مي‌گويد، و خدا را به آن مي‌خواند، و عالي‌ترين تسبيح و تمجيد و تحميد و تهليل و تکبير را بر زبان مي‌آورد، همه از حيث معنا و عروج روح، انسان‌ساز و آرامش‌بخش است.
نمي‌توان آنچه را خصوص اهل معرفت و بينش از اين نماز به حسب مرتبه معرفت خود درک مي‌کنند، توصيف نمود.
نماز، همين ظاهر مختصر و کوتاه نيست، بلکه عالم، و بلکه عالم‌ها معنا و درس و تهذيب نفس و نجات از علايق گوناگون دنيوي و حيواني و شهواني است، و بلکه وصول به عوالم عقلاني و ملکوتی است.
به مناسبت این ایام و در آستانه اربعین حضرت سید الشهداء علیه‌ آلاف التحیة و الثناء، عرض می‌‌کنم که وقتی انسان در واقعه عظیم و بی‌نظیر کربلا می‌نگرد، آنچه بیش از همه مورد توجّه قهرمانان این نهضت عظیم، یعنی سید الشهداء علیه الصلوة و السلام و یاران و اصحاب با وفای آن حضرت مورد توجّه قرار داشت، اهتمام به نماز و در عِداد مصلّین درآمدن بود، تا جایی که در آخرین شب حیات مبارک خویش، فرصتی را جهت مناجات با خداوند و اقامه نماز ‌طلبیده، و در روز عاشورا، در بحبوحه‌‌ی رزم، و با آن همه مصائب وارده، نماز را بر همه چیز مقدّم داشتند.
بر همه پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و خصوصاً عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، لازم است نماز را به عنوان یکی از بزرگترین شعائر الهی، ارج نهند، و در مواضع و مواقع مختلف، این شعار را به بهترین نحو، و در صفوف متّحد اسلامی بر پا دارند، و به جهانیان اعلام دارند که هیچ آرامشی برتر و لذّت‌بخش‌تر از مناجات با خداوند حکیم و بلندمرتبه نیست، و به دستور نورانی قرآن کریم «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنكَرِ» عمل نموده و نماز، و زکات، و امر به معروف و نهی از منکر را اقامه نمایند.
اینجانب در پایان، با تقدیر و تشکّر از برگزارکنندگان این اجلاس نورانی و مقدّس، از خداوند متعال مسألت دارم برنامه‌های این همایش بتواند در معرّفی نماز این نماد حیات حقیقی و نسخه شفابخش اسلام عزیز در نجات بشر از اضطراب‌ها و افسردگی‌‌ها، موفّق و مؤید باشد، و السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته
لطف الله صافی
صفر المظفر 1438

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha