جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، بر لزوم ایجاد زمینه های لازم جهت حضور علما و فضلا در شهرهای مختلف تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله  مکارم شیرازی امشب در دومین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزارشد گفتند: مفاهیم عالی قرآن نشان می دهد که قرآن در زمان و مکان خاصی محصور نبوده و نیست.

این مرجع تقلید اظهارکردند: مفهوم «اوفوا بالعقود»، عناوین تجاری و اقتصادی و خانوادگی و... را در خود جای داده است، این مفهوم عام و گسترده برنامه راه ما را مشخص می کند.

معظم له خاطرنشان کردند: در خصوص دستورات جنگی نیز آیات و آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ  ... »رخ نمایی می کند که مفهوم قوه در این آیه کاربردهای بسیاری در شاخه های مختلف مقابله با دشمنان در مقابل ما قرار می دهد.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی گفتند: مفهوم عمل مفید در قرآن نیز بسیار وسیع است، کاربردهای بسیاری در جامعه دارد؛ مفهوم معروف و منکر نیز ظرفیت بسیار عالی را در عرصه کنکاش علم دینی پیش روی ما قرار می دهد.

ایشان یادآورشدند: یکی دیگر از معانی قرآنی، مفهوم ابلاغ است که شاخه های مختلفی را در مقابل ما قرار می دهد؛ در این عرصه می توان گفت، باید کلام حق را با ابزارهای مختلف به مردم برسانیم.

این مرجع تقلید اظهارکردند: رسالات الهی محدود به مورد خاصی نیست و بندگان خدا نیز وظیفه دارند که این رسالات را درک کنند و به مردم برسانند.

قرآن کریم به تبلیغ نگاه ویژه ای دارد

معظم له خاطرنشان کردند: قرآن کریم به تبلیغ نگاه ویژه ای دارد و نگاهی که قرآن به تبلیغ دارد، بسیار عمیق و دقیق است؛ خداوند در قرآن پاداش مبلغان را نیز بیان کرده است که شناخت این مفهوم نیز بسیار مهم است.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی گفتند: آیه 39 سوره احزاب به ابعاد مختلف تبلیغ اشاره می کند که می توان شاخه های مختلفی را در بر گیرد.

ایشان یادآورشدند: امروزه سه مشکل مهم در عرصه تبلیغ حوزه به چشم می خورد که اولین آن استفاده از فضاهای مجازی است؛ درست است که باید از فضاهای مجازی استفاده کرد، ولی باید این سوال را از خود بپرسیم که در مقابل مفاسد آن چه کرده ایم؟ اگر ده درصد فضای کار باشد 90 درصد این فضا را مسایل منفی تشکیل می دهد.

این مرجع تقلید اظهارکردند: امروزه اهانت هایی  به همه مقدسات انجام می شود و تبلیغ مسایل کثیف جنسی و تبلیغات ضد قرآنی و ضد اخلاقی و ایجاد عداوت بین گروه ها، فضای مجازی را پرکرده است.  

دلسوزی واقعی برای ایجادشبکه ملی ارتباطات مشاهده نمی شود

معظم له خاطرنشان کردند: بیان شده است که شبکه ملی ارتباطات در کشور شکل می گیرد که فضای مفید را پرکند و در اختیار مردم قرار دهد؛ دولت به این امر علاقه دارد؛ ولی این دلسوزی واقعی را در این زمینه نمی بینیم؛ باید پیش از اینکه جوانان ما فاسد شوند و خانواده ها از بین بروند و به مقدسات توهین شود باید این کار را انجام دهیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: دعوت به استفاده از فضای مجازی درست است؛ ولی آیا می توانیم در مقابل همه مشکلات نیز ایستادگی کرد؟ امروزه شبکه های مفسد و فاسد، مساله ای سرنوشت ساز شده است؛ آنها از این همین شبکه ها استفاده کردند و این همه افراد را گرد مقبره کوروش جمع نمودند.

ایشان یادآورشدند: در برخی از انتخابات یک شبکه، تمام پیامک های مرتبط به کاندیدها را حذف کرده و به جای کاندیدای دیگر پیامک دروغ ارسال کرده اند؛ در این زمینه نوعی بردگی در حال شکل گیری است؛ این فضا بسیار خطرناک است، زیرا می توانند در انتخابات نیز دست ببرند.

به نیمی از آیه «نفر» عمل شده است

این مرجع تقلید اظهارکردند: نکته دیگر، مرتبط به تمرکز در قم و خالی شدن شهرستان ها است؛ متاسفانه به نیمی از آیه «نفر» عمل شده و به آیه دیگر عمل نمی شود؛ باید به همه آیه نفر عمل کرد و این مساله نیز بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست.

معظم له خاطرنشان کردند: باید افرادی که در حوزه های علمیه منشا آثار هستند در قم بمانند، ولی کسانی که چنین جایگاهی ندارند، باید با رفع مشکلات و حمایت و برنامه ریزی به شهرهای مختلف اعزام کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: اگر شهرها از علما خالی شود، تمام عمال فساد در این شهرها وارد می شوند؛ مبلغان ادیان و فرق مختلف جای علمای ما را پر خواهند کرد.

ایشان یادآورشدند: اگر علما در شهرها حضور داشته باشند، دیگر فضایی برای کار خراب کارها و دشمنان دین باقی نمی ماند؛ باید ایتام آل محمد(ص) را به نوعی سرپرستی کنیم.

ضرورت آموزش خطابه در حوزه 

این مرجع تقلید اظهارکردند: یکی دیگر از مشکلات امروز حوزه، مساله خطابه است؛ امروزه خطبا اکثرا خودجوش هستند، ولی هنوز آموزش عملی در زمینه خطابه ندیده است، زیرا خطابه روان شناسی و فن وهنر خاصی را می طلبد؛ در همین زمینه باید طلاب آموزش ببینند.

معظم له خاطرنشان کردند: حوزه ها باید خطبای با استعداد را پرورش دهند که این مشکل باید حتما در بدنه حوزه حل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha