پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به فرانسه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در ادامه سفر اروپایی خود وارد فرانسه شد و از دانشگاه سوربن و دانشگاه کاتولیک این کشور بازدید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در نخستین روز از سفر خود به پاریس از دانشگاه کاتولیک فرانسه بازدید کرد و مورد استقبال رییس دانشگاه پروفسور تیقی مقی کورو و پروفسور امانویل بیزانی رییس دانشکده الهیات این دانشگاه قرار گرفت.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی اظهار امیدواری کرد این دیدارها تاثیر بسزایی در تقریب بین اسلام و مسیحیت داشته باشد و یادآور شد: در دنیای امروز که از افراط و تفریط رنج می برد،  همزیستی و گفت و گوی بین دینی اهمیتی مضاعف یافته است. از این رو  چنین تماس هایی بدون شک در تلطیف فضای دوستی فی ما بین پیروان اسلام و مسیحیان نقش آفرینی می کند و ضروری است که  از پیوستگی و استمرار منطقی برخوردار بوده و به شیوه ای صحیح و فراگیر مدیریت شود.

رییس دانشگاه کاتولیک نیز اعلام کرد که این دانشگاه به تازگی تعاملات خود را با تشیع آغاز کرده و در همین ابتدا از آثار شایان توجهی برخوردار بوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در دانشگاه سوربن فرانسه

 

* بازدید دانشگاه سوربن

به گزارش شفقنا حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در ادامه دیدارهای خود در پاریس، همچنین با پروفسور هوبر بوست رییس دانشگاه سوربن ملاقات کرد. این ملاقات در ساختمان اداری دانشگاه سوربن که از قدیمی ترین و مهمترین دانشگاه های غرب و از مهمترین مراکز علمی فرانسه به شمار می آید، صورت گرفت. در این ملاقات خانم فرابولو و  پروفسور پیر لوری که استاد برجسته مطالعات اسلامی است و پژوهش های ارزشمندی در زمینه تشیع و عرفان شیعی داشته است، نیز حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار رییس دانشگاه سوربن از حضور نماینده حضرت آیت الله  سیستانی اظهار مسرت کرد و با اشاره به نقش ایرانیان در تاریخ تمدن و فرهنگ جهان افزود: تحقیقات ما از وجود متون کهن و فرهنگ غنی  در منابع ایرانی خبر می دهد و از آن مهمتر اینکه ایران صادر کننده معرفت و حکمت به جهان است.

* منابع کهن و نسخ خطی ایران از مواریث ماندگار بشری است

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی ضمن تقدیر از استقبال گرم و صمیمی رییس دانشگاه و  پروفسور پیرلویی با تاکید بر اهمیت منابع کهن فرهنگی و نسخ خطی که در ایران وجود دارد و از منابع مهم و  مواریث ماندگار بشری است، یادآور شد: این متون و نسخ خطی حاوی شاخه های مختلف علوم و دانش بشری است که از گذشتگان به ارث رسیده و ضروری است از این ذخایر عظیم علمی نهایت حسن استفاده صورت پذیرد.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی به خدمات اسلام و ایران به تاریخ علم و تحول فرهنگ و علوم بشری اشاره کرد و یادآور شد: اگر به محتوای غنی نسخ خطی قدیمی قرون اولیه اسلام و ایران نگاهی بیاندازیم به روشنی در می یابیم که تا چه اندازه فرهنگ و علوم دنیای امروز وام دار تلاش های فرهنگی و علمی دانشمندان اسلامی و ایرانی بوده اند.
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی افزود: سوربن در توسعه علم به ویژه علوم انسانی و  پرورش شخصیت های مهم علمی نقش بسزایی داشته است چنانکه شخصیت هایی مانند هانری کربن پرورش یافته مکتب علمی سوربن هستند. امیدوارم سوربن به ریاست پروفسور هوبر بوست به نقش تاریخی خود بالندگی و نشاط بیشتری بدهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در دانشگاه سوربن فرانسه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha