سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با موضوع "رویکردی جدید به مساله شر" ، با حضور اساتید و دانشجویان دکتری جامعه المصطفی در سالن اتحاد موسسه الحکمه جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین موسوی  دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم و همکار علمی موسسه الحکمه در نشست علمی پژوهشی با موضوع "رویکردی جدید به مساله شر"  که با حضور اساتید و دانشجویان دکتری جامعه المصطفی  در سالن اتحاد موسسه الحکمه برگزار شد، دو تلقی متفاوت از فلسفه دین و ضرورت بکارگیری ظرفیت های حاصله از آن که امکان استفاده بیشتر از متون دینی جهت مقابله با شبهات و تبیین آموزه های دینی و فهم همدلانه را فراهم می سازد را مطرح کرد.

وی در ادامه ضمن برشمردن اهمیت بحث و اشاره به دیدگاه شهید مطهری در این خصوص که آن را "گردابی مهیب" خوانده بود به جنبه های مختلف بحث و مولفه های مساله که امروزه در فضای مباحث فلسفه دین مطرح است پرداخت و ضرورت پرداختن به این مساله و بازخوانی راه حل های سنتی و طرح مباحث و ادبیات متناسب با آنچه امروزه در فضای مباحث غربی مطرح و از طریق ترجمه در محافل دین پژوهی و حوزه های فکری فرهنگی ایران منعکس است یادآور شد.

 حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه ضمن ارائه تقریرهای رایج مساله منطقی و تجربی شر و شخصیت های مرتبط با آن به گونه ای از تقریر مساله که از دیرباز و فراتر از سنت های خداباورانه در آثار فیلسوفان یونان و روم باستان مطرح بوده پرداخت و گفت:  این معضل که شاید بتوان آن را به عنوان "مساله فلسفی شر" یاد کرد  آنها را به تامل و ارایه راه حل هایی مانند "دوگانه انگاری مبدا خیر و شر"،  "نیستی انگاری شرور" و تقسیم پنجگانه ارسطویی" و نظایر آن واداشت.

وی ادامه داد: این راه حل بعدها؛ توسط فیسلوفان خداباور شکل های کامل تری به خود گرفت و متقابلا شکاکان نیز با بازخوانی شبهات شکل های پیجده تری از مساله را مطرح ساختند تا جایی که به تعبیر یکی از فیسلوفان دین معاصر آن را به "پناهگاه الحاد" مبدل ساختند.

وی توجه به مطرح شدن این مساله در سطوح مختلف و درگیر شدن خواص و عوام از مومنان بر ضرورت ارایه طیفی از راه حل های مختلف فلسفی و الهیاتی  به عنوان مجموعه ای همبسته که هر یک در سطح و ساحت خود می تواند از صولت مساله شر بکاهد، تاکید نمود.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)  گفت:  قوت و صولت این مساله همه در ابهام مفاهیم بکارگرفته و زیرکی شک گرایان در استفاده گزینشی و دلخواهانه از لوازم و دلالت های صفات خداوند به عنوان مولفه های قوام بخش مساله شر نهفته است که با نگاهی دقیق و تحلیلی می توان به آن پاسخ گفته و مغالطات آن را آشکار ساخت.

خاطرنشان می شوأ: نمونه ای از شگردهای فکری ملحدان و شکاکان در خصوص پیامدهای منطقی و الهیاتی قدرت مطلقه خداوند موضوع  پایانی بحث بود سپس  حاضرین به طرح نظرات تکمیلی و بحث و گفتگو درباره مباحث ارایه شده پرداختند و در انتهای نشست به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha