جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 399693
۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

حوزه/ براى پیروزى بر مشكلات دو امر لازم است، یكى پایگاه نیرومند درونى كه صبر و پایدارى است و دیگرى تكیه ‏گاه محكم بیرونى كه نماز و ارتباط با خداست.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه چهل و پنجم سوره بقره پرداخته است.

«وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ» (بقره، 45)

ترجمه: از صبر و نماز یارى جویید و همانا این كار سخت و دشوار است مگر بر اهل خشوع.

انسان، در طول زندگى، در برابر انواع سختى ‏ها و حوادث قرار مى‏ گیرد، كه باید از صبر و استقامت، و همچنین نماز كه بهترین نوع یاد خدا و استمداد از اوست، كمك بگیرد.

گرچه برخى روایات، مراد از «صبر» در این آیه را روزه دانسته ‏اند، امّا صبر مفهومى گسترده دارد كه روزه یكى از مصادیق آن است. چنان كه از پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) نقل شده كه فرمودند: صبر بر سه نوع است، یكى صبر در برابر مصیبت و بلا، دیگرى صبر در برابر معصیت و گناه، سوّم صبر بر انجام عبادات و تكالیفِ الهى.

امام صادق(علیه ‏السلام) مى ‏فرماید: هرگاه غمى از غم ‏هاى دنیا شما را فراگرفت، وضو گرفته به مسجد بروید، نماز بخوانید و دعا كنید كه خداوند دستور داده، از نماز، یارى بجویید.

البته در نظر پاكان و خاشعان، نماز چنین جایگاهى را داراست، اما براى آنها كه اهل خضوع و خشوع و دلباخته خدا نیستند، نماز بارى سنگین است.

از این آیه مى ‏آموزیم كه:

براى پیروزى بر مشكلات دو امر لازم است، یكى پایگاه نیرومند درونى كه صبر و پایدارى است و دیگرى تكیه ‏گاه محكم بیرونى كه نماز و ارتباط با خداست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha